Η Ανάκαμψη στη Θεσσαλονίκη έχει ανάγκη το Μετρό

Η Ανάκαμψη στη Θεσσαλονίκη έχει ανάγκη το Μετρό
b14a9678-2.JPG
b14a9678-2.JPG

Του Σωκράτη Φάμελλου, Τομεάρχη Περιβάλλοντος και Ενέργειας ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και Βουλευτή Β’ Θεσσαλονίκης, πρώην υπουργού 

Η Θεσσαλονίκη, ως κοινωνία και ως οικονομία, δέχθηκε ισχυρά πλήγματα το 2020 από την πανδημία. Γίναμε, στη β΄ φάση της, το παράδειγμα προς αποφυγή με τον τραγικότερο απολογισμό θυμάτων και συντελεστή θνητότητας και τη μεγαλύτερη περίοδο καθολικού lock down. Επιπλέον, είχαμε μεγάλες οικονομικές επιπτώσεις από την ακύρωση της ΔΕΘ 2020, ενώ το αλαλούμ στον τουρισμό και το άνοιγμα των συνόρων με τις βαλκανικές χώρες έπληξε περισσότερο τη Βόρεια Ελλάδα.

Όλοι και όλες μοιραζόμαστε την ελπίδα και την προσμονή της επόμενης μέρας με υγεία και προκοπή. Όμως το πλήγμα σε οικονομικό και κοινωνικό επίπεδο στη Θεσσαλονίκη είναι πολύ ισχυρό, και ας ελπίσουμε ότι δεν θα επιβαρυνθεί περαιτέρω. Για το λόγο αυτό, για την ανάκαμψη της Θεσσαλονίκης χρειάζονται ειδικά αναπτυξιακά εργαλεία, συγκροτημένο σχέδιο και πολλαπλά χρηματοδοτικά εργαλεία, με μόχλευση δημόσιων και ιδιωτικών πόρων, αλλά και συνεργασία των κοινωνικών, παραγωγικών και αυτοδιοικητικών φορέων.

Όποια και να είναι η αφετηρία αναγκών, προθέσεων και πολιτικών αναγνώσεων, κανείς δεν μπορεί να διαφωνήσει ότι η Θεσσαλονίκη την επόμενη ημέρα έχει ανάγκη ένα Μετρό που να λειτουργεί. Για να στηρίζει το εμπόριο και τον εμπορικό κόσμο, τους εργαζόμενους αλλά και τους μαθητές και φοιτητές στις μετακινήσεις τους, για να βελτιώνει τις κυκλοφοριακές συνθήκες στο κέντρο και στην Καλαμαριά αλλά και τις παραμέτρους ατμοσφαιρικής ρύπανσης, για να στηρίζει τον ΟΑΣΘ που αποψιλώνεται καθημερινά, για να τροφοδοτεί και τη διεθνή εικόνα και ακτινοβολία της πόλης.

Η Θεσσαλονίκη έχει ανάγκη το Μετρό εδώ και χρόνια. Της το «χρωστάει» η Ελληνική Πολιτεία. Σήμερα για ένα λόγο παραπάνω. Ανάκαμψη με τον ΟΑΣΘ ως μόνο μέσο μαζικής μεταφοράς, ανάκαμψη με τραγικές περιβαλλοντικές και κυκλοφοριακές συνθήκες, ανάκαμψη με λαμαρίνες για μια πενταετία ακόμα, δεν γίνεται!

Όμως, για να έχουμε σύντομα Μετρό απαιτούνται πολιτικές τομές και υπερβάσεις. Το έργο είναι πάλι σε αδιέξοδο. Και για το λόγο αυτό πρέπει σήμερα να πάνε στην άκρη οι κομματικές ταυτότητες και να συμφωνήσουμε με βάση το συμφέρον της πόλης, των επαγγελματιών και των πολιτών.

Ο Δήμος Θεσσαλονίκης και η Κυβέρνηση το 2015 αποφάσισαν να έχουμε και τα Αρχαία της Βενιζέλου στη θέση τους και Μετρό. Και το 2019 τα έργα είχαν φτάσει ήδη στο 75% του φυσικού αντικειμένου, έτσι ώστε σήμερα να είχαμε σε λειτουργία 12 από τους 13 σταθμούς. Αυτό δεν το αμφισβητεί κανείς. Πολλές συζητήσεις μπορεί να γίνουν για τη Βενιζέλου, αλλά αν δεν γινόταν η αλόγιστη ανακοίνωση από τον κ. Μητσοτάκη στην ΔΕΘ το Σεπτέμβριο του 2019 για την απόσπαση και μεταφορά των αρχαίων από τη Βενιζέλου, σήμερα -ή έστω σε λίγους μήνες- η πόλη θα είχε Μετρό στη βασική γραμμή. Και μέσα στο 2021 θα είχε και η Καλαμαριά. Και αυτό ακριβώς είναι που χρειάζεται η πόλη σήμερα!

Με τη σημερινή κατάσταση, στην καλύτερη των περιπτώσεων, η ολοκλήρωση του έργου μετατίθεται στο 2023 και βλέπουμε. Έχει όμως την πολυτέλεια η Θεσσαλονίκη να περιμένει; Μπορεί να πετύχει η πόλη εμπορική και επιχειρηματική ανάκαμψη με τις λαμαρίνες στη Βενιζέλου για άλλα τρία -τουλάχιστον- χρόνια;

Οι εκκρεμότητες στο Συμβούλιο της Επικρατείας προμηνύουν πολύμηνες καθυστερήσεις και κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί ότι αυτό είναι το τελευταίο επεισόδιο. Έχει υπολογίσει κανείς τη διεθνή κατακραυγή σε πιθανή προσπάθεια απόσπασης και καταστροφής των αρχαίων; Την κοινωνική ένταση σε περίπτωση που επιχειρήσει κάποιος να αποσπάσει τη «Βυζαντινή Πομπηία» της Θεσσαλονίκης; Η πρόσφατη απόφαση, με συντριπτική πλειοψηφία, της γενικής συνέλευσης του ICOMOS, του παγκόσμιου φορέα για την προστασία και ανάδειξη των ιστορικών μνημείων, οφείλει να μας ανησυχήσει για την εικόνα μιας πόλης και μιας χώρας που μαχαιρώνει την ιστορία της.

Ας είμαστε ρεαλιστές: Με τη σημερινή κυβερνητική επιλογή, Μετρό μέχρι το 2023 δεν θα έχει η Θεσσαλονίκη, η ανάκαμψη θα είναι «κουτσή» και θα εκτεθούμε διεθνώς. Και με πιθανά προβλήματα με την ΕΕ, γιατί το έργο θα κινδυνεύει με απένταξη.

Ποια είναι λοιπόν η καλύτερη λύση σήμερα; Οι επιστήμονες του ΑΠΘ, του Πολυτεχνείου της Θεσσαλονίκης, βεβαιώνουν ότι είναι τεχνικά εφικτή η λύση της παραμονής των αρχαίων με σταθμό κάτω από τα αρχαία και επιπλέον αυτή η λύση μας δίνει τη δυνατότητα να έχουμε άμεσα 12 σταθμούς στο κέντρο της Θεσσαλονίκης με Μετρό σε λειτουργία.

Πάνω σε αυτό το σενάριο οφείλουν οι παραγωγικοί, επαγγελματικοί και αυτοδιοικητικοί φορείς της Θεσσαλονίκης να εργαστούν. Προφανώς χρειάζονται υπερβάσεις. Αλλά δεν είναι προφανές το αδιέξοδο εδώ και 16 μήνες; Ας μη μείνουμε άλλο στα λάθη, υπάρχει διέξοδος.

Σήμερα υπάρχει ένας λόγος παραπάνω για να επιταχυνθεί το έργο. Η υποχρέωση όλων μας να δώσουμε στη Θεσσαλονίκη ένα ισχυρό σχέδιο ανάκαμψης. Με την κοινωνία ενωμένη. Και ας συνυπολογίσουν, όσοι έχουν την ευθύνη αποφάσεων, πόσο θα τροφοδοτηθεί η αίγλη και η φήμη της πόλης όταν διαδοθεί παγκοσμίως ότι αυτός ο θησαυρός θα μείνει αναλλοίωτος στις επόμενες γενιές.

Έτσι η πόλη θα έχει Μετρό σύντομα, δουλειά για τους ανθρώπους της αλλά και ένα πολύ πιο ισχυρό όνομα παγκοσμίως.

Πηγή: makthes.gr

Αν παρατηρήσετε κάποιο σφάλμα, επισημάνετε το επιθυμητό κείμενο και πιέστε Ctrl + Enter για να ενημερώσετε τον διαχειριστή για αυτό.

Σχόλια