Κ. Ζέρβας: «Δε μου βγαίνει εύκολα το Βόρεια Μακεδονία»

Με την έναρξη της προεκλογικής εκστρατείας για τη δημαρχία ο Κωνσταντίνος Ζερβας πήγε σε κατάστημα της πόλης για να αγοράσει πολυθρόνα για το γραφείο του. Του «γυάλισε» μια από τις πολλές που είδε, αλλά τη βρήκε πολύ ακριβή –1.500 ευρώ– και αγόρασε μια φθηνότερη. «Βγες εσύ δήμαρχος και εγώ θα σου την κάνω δώρο», του είπε ο καταστηματάρχης. Kαι κράτησε την υπόσχεσή του. Με τη διαφορά ότι ο τύπος δεν του χάρισε την ακριβή που του είχε αρέσει, αλλά μια άλλη, πολύ πιο φθηνή.

Ηταν αυτή η καρέκλα το μόνο έπιπλο που έφερε τον Σεπτέμβριο ο νέος δήμαρχος Θεσσαλονίκης, μαζί με επτά «έμπιστους» συμβούλους που του επιτρέπει ο νόμος. Κατά τα άλλα, άλλαξε τα πάντα στο γραφείο του, σε σημείο που να μην (του) θυμίζει τίποτα το πέρασμα του προκατόχου του.

Το βασίλειο της «ακαταστασίας» του Μπουτάρη, με τα πορτρέτα του Τζακ Νίκολσον να βγάζει περιπαικτικά τη γλώσσα του, της Μελίνας Μερκούρη και τα κάθε λογής απίθανα μπιχλιμπίδια, ατάκτως ερριμμένα, στα ράφια και στα τραπεζάκια, έδωσε τη θέση του σε ένα αυστηρό περιβάλλον από το οποίο θα εκπορεύεται εφεξής η νέα πραγματικότητα στη δημαρχία της Θεσσαλονίκης.

Ενα μεγάλο πορτρέτο του μακεδονομάχου Παύλου Μελά, η εικόνα της Παναγίας, πορτρέτα (Εγγονοπούλος, Σαχίνης, Πεντζίκης) και βεβαίως η ελληνική σημαία δεσπόζουν στον χώρο, με το «φάντασμα» του Μπουτάρη να εξακολουθεί να στοιχειώνει το δημαρχιακό μέγαρο αλλά και την πόλη.

Καθαριότητα και ευταξία

Ο νέος δήμαρχος έχει όραμα για τη Θεσσαλονίκη εντελώς διαφορετικό από εκείνο του προκατόχου του. Ο Γιάννης Μπουτάρης επένδυσε στην εξωστρέφεια και στην απαλλαγή της από φοβικά σύνδρομα του παρελθόντος, άνοιξε τα παράθυρά της στον κόσμο, την έβαλε στον παγκόσμιο χάρτη με φωτεινά χρώματα.

Ο Κωνσταντίνος Ζέρβας, χωρίς να διαφωνεί με τα ανοίγματα που πρέπει «να γίνονται με μέτρο», επενδύει σε μια καθαρή πόλη, με ευταξία (βασικές προτεραιότητές του), φιλόξενη στους δημότες της και στους τουρίστες, με ολοκληρωμένα στο άμεσο μέλλον τα εν εξελίξει μεγάλα έργα, και, όπως μας λέει, έχει αρχίσει ήδη να δουλεύει σκληρά επ’ αυτού, φιλοδοξώντας να έχει τα πρώτα απτά αποτελέσματα έως τα Χριστούγεννα, ειδικά στον τομέα της καθαριότητας.

Είναι πολύ νωρίς να κριθεί γι’ αυτό. Είναι, όμως, πολύ δύσκολο και να αποφύγει τη συζήτηση για τον Γιάννη Μπουτάρη, όπως θα ήταν και για όποιον άλλον θα βρισκόταν στη θέση του κ. Ζέρβα. Και ακόμα πιο δύσκολο σε έναν δημοσιογράφο να μην τον ρωτήσει για το συγκεκριμένο θέμα.

Οταν, λοιπόν, η κουβέντα μας φθάνει στο μετρό –ο νέος δήμαρχος έχει συνταχθεί με τη θέση της απομάκρυνσης των αρχαίων στον σταθμό «Βενιζέλου» και την επανατοποθέτησής τους– και τον ρωτώ αν μεταξύ των «επαγγελματιών της ευαισθησίας», για τους οποίους έχει μιλήσει δημοσίως, κατατάσσει και τον προκάτοχό του, αρχίζει η αποκαθήλωση του Μπουτάρη. «Οχι μόνον ανήκει σ’ αυτούς, είναι ο ηγέτης τους. Τόσα χρόνια ήταν πίσω απ’ όλα αυτά».

Τον ρωτώ εάν συμφωνεί με την άποψη του περιφερειάρχη Απόστολου Τζιτζικώστα ότι ο Μπουτάρης έκανε κακό στη Θεσσαλονίκη. «Εκανε κακό στην υπόθεση του σταθμού των αρχαίων της Βενιζέλου και γενικότερα του μετρό. Οπως έκανε κακό και στη διαμόρφωση της Νέας Παραλίας, όπου δεν βοήθησε να συντηρηθεί καλά, γιατί δεν το αγαπούσε το κομμάτι αυτό της πόλης. Ο Μπουτάρης δεν αγαπούσε ούτε τα Χριστούγεννα, γι’ αυτό οι γιορτινές εκδηλώσεις ήταν πάντα χάλια».

Οσον αφορά τα ανοίγματα του τέως δημάρχου, τα θεωρεί δημόσιες σχέσεις του στο εξωτερικό και επικαλείται, μεταξύ άλλων, μια προσωπική εμπειρία για να ενισχύσει την άποψή του ότι δεν υπήρξε για την πόλη ουσιαστικό όφελος. «Πήγα στη Νέα Υόρκη τον Ιούνιο, για την ενθρόνιση του νέου Αρχιεπισκόπου Αμερικής, και εκεί είχα την ευκαιρία να βρεθώ στην ομογένεια να μιλήσω με ανθρώπους. Ουδείς πλην των Ελλήνων γνωρίζει τη Θεσσαλονίκη. Να μην τα ακούω, λοιπόν, αυτά τα πράγματα που λέγονται για το πόσο ανοίχτηκε η πόλη κ.λπ. Βρείτε μου έναν Αμερικανό τουρίστα στη Θεσσαλονίκη. Η πόλη μας δεν υπάρχει στον χάρτη των Αμερικανών τουριστών. Το ότι κάποιος ταξιδεύει για να προβάλλεται και χρησιμοποιεί αυτή την προβολή για εντός έδρας αποδοχή για μένα δεν είναι το κατάλληλο μοντέλο».

– Μπορείτε να μου πείτε τρία – τέσσερα καλά πράγματα της θητείας Μπουτάρη;
– Δεν θέλω να ασχοληθώ με το τι έκανε ο Μπουτάρης, ο οποίος έκανε τον κύκλο του και θα αξιολογηθεί από άλλους πιο αρμοδίους από μένα σε βάθος χρόνου. Πιστεύω, πάντως, ότι, εάν είχε πιθανότητες να επανεκλεγεί, θα το προσπαθούσε. Από δημοσκοπήσεις φαινόταν πως η κατηφόρα του ήταν δίχως επιστροφή. Και καλά έκανε και δεν κατέβηκε.

– Το Euro Pride και το αποτεφρωτήριο νεκρών θα τα συνεχίσετε;
Το Euro Pride είναι κάτι που θα το αγκαλιάσω και θα βοηθήσω να το αγκαλιάσει όλη πόλη. Είναι μια εκδήλωση που μπορεί να φέρει 50.000 κόσμο. Θέλω να είναι μια μεγάλη γιορτή. Ως προς το αποτεφρωτήριο, ήμουν εκείνος που το είχα εισηγηθεί και προφανώς θα συνεχίσω τις προσπάθειες.

Μπορώ εύκολα να βγω στα πρωτοσέλιδα, αλλά δεν είναι επιδίωξή μου

Το άνοιγμα προς τη Βόρεια Μακεδονία, FYROM ακόμα τότε, του Γιάννη Μπουτάρη προκάλεσε τις περισσότερες συζητήσεις και αντιδράσεις, που κορυφώθηκαν με τον ξυλοδαρμό του από ακραίους φανατικούς στον Λευκό Πύργο, για τη θέση του υπέρ της συμφωνίας των Πρεσπών.

Ο νέος δήμαρχος δεν εμφανίζεται ένθερμος υποστηρικτής της «διπλωματίας των πόλεων» του προκατόχου του, ούτε δείχνει διατεθειμένος να ταξιδέψει στη Βόρεια Μακεδονία εφόσον προσκληθεί.

«Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκη δεν είναι ούτε υπουργός Εξωτερικών, ούτε Τουρισμού, ούτε εγώ πιστεύω τόσο πολύ στη διπλωματία των πόλεων. Αν θέλετε, είμαι και λίγο πιο ευαίσθητος σε πατριωτικά και εθνικά θέματα. Θεωρώ ότι έπρεπε να αφουγκραζόμαστε την Ιστορία και το συναίσθημα της πόλης σε κάποια θέματα που αφορούν τις σχέσεις μας με τους βόρειους γείτονές μας. Θεωρώ ότι η συμφωνία των Πρεσπών ήταν μια κακή συμφωνία».

– Υπάρχει πλέον μια συμφωνία την όποια ο πρωθυπουργός δήλωσε ότι, μολονότι δεν θα την υπέγραφε, θα την εφαρμόσει. Εσείς θα την εφαρμόσετε σε ό,τι σας αναλογεί;
– Εχω δηλώσει ότι εμείς, ως Δήμος Θεσσαλονίκης, θα δουλέψουμε ώστε οτιδήποτε εμφανίζεται ως μακεδονικό ανά τον κόσμο να έχει αναφορά στην Ελλάδα και όχι στη δημοκρατία… των Σκοπίων.

– Πώς το αποκαλείτε εσείς το γειτονικό κράτος μετά τη συμφωνία των Πρεσπών;
– Εμένα το «Βόρεια Μακεδονία» δεν μου βγαίνει εύκολα.

– Και πώς τη λέτε δηλαδή;
– Ε, τη λέω Σκόπια, τη λέω FYROM, τη λέω…

– Αν αν σας προσκαλέσει ο Ζάεφ να επισκεφθείτε τη χώρα του, θα πάτε;
– Θα το αφήσω για το μέλλον.

– Αν σας καλέσει ο δήμαρχος της πόλης των Σκοπίων ή ο δήμαρχος Κωνσταντινούπολης, θα ανταποκριθείτε; Δεν είναι πολιτικοί, συνάδελφοί σας είναι.
– Κοιτάξτε, το θέμα της Τουρκίας και το θέμα με της βορείου γείτονός μας δεν είναι το ίδιο.

– Εχουμε όμως ανοικτές «πληγές» και με τους δύο.
– Είναι θέμα ιεραρχήσεων. Για εμένα το σημαντικό είναι να μείνω στην πόλη ή να πηγαίνω εκεί όπου θα δουλέψω προς το συμφέρον των θεμάτων της πόλης και όχι αυτό που έκανε ο προκάτοχός μου για να βγω στα πρωτοσέλιδα. Ξέρετε, πολύ εύκολα μπορεί ο Ζέρβας να βγει στα πρωτοσέλιδα, ακόμα και στον ξένο Τύπο. Δεν είναι αυτή η επιδίωξή μου. Το θέμα είναι να κάνω τα ταξίδια εκείνα, τις επαφές εκείνες που θα βοηθήσουν στο κυκλοφοριακό, για παράδειγμα.

Τα αρχαία και η πόλη

«Η Θεσσαλονίκη είναι μια προικισμένη πόλη με 24 αιώνες πολιτισμού. Οπου να σκάψεις κάτι θα βρεις. Αγαπώ και σέβομαι τα αρχαία περισσότερο από πολλούς, αλλά αυτό το πράγμα στην πόλη μας, να τρέμουμε να κάνουμε οποιοδήποτε έργο γιατί έρχεται η αρχαιολογία και λέει στοπ, πρέπει να σταματήσει. Εγώ δεν θέλω να μείνουμε μια πόλη εγκαταλελειμμένη, που να έχει τα αρχαία της, να τα βλέπεις αλλά να μην μπορείς να ζήσεις και να αναπτυχθείς, για να έρχονται οι επισκέπτες να βγάζουν μια φωτογραφία και να φεύγουν. Θέλω μια πόλη ζωντανή, άρα θα πρέπει να δούμε πώς θα αξιολογούνται αυτές οι εργασίες και να δεσμεύονται οι αρχαιολογικές υπηρεσίες ότι η οποιαδήποτε εμπλοκή τους θα έχει συγκεκριμένο κόστος, χρόνο και αποτέλεσμα».

Η συνάντηση

Ο Κωνσταντίνος Ζέρβας είναι πρωινός τύπος. Ξυπνάει στις 5.30 το πρωί, γυμνάζεται, ρίχνει μια ματιά στην αποδελτίωση και με ηλεκτρικό αυτοκίνητο –οραματίζεται μια πόλη με ηλεκτροκίνηση– πάει στο δημαρχείο. Ηταν δέκα το πρωί όταν συναντηθήκαμε για να μιλήσουμε και ήπιαμε από έναν εσπρέσο και οι δύο. Αν και δεν το δείχνει, έχει άνεση στο να δίνει συνεντεύξεις. Η επιμονή μου όμως να τον ρωτάω για τον προκάτοχό του Γιάννη Μπουτάρη τον ξένισε ελαφρώς κάποια στιγμή και μου έδωσε να το καταλάβω.

Οι σταθμοί του

1964
Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη από πατέρα πολιτικό μηχανικό και μητέρα φιλόλογο-αρχαιολόγο.

1990
Αρχίζει να εργάζεται ως πολιτικός μηχανικός στη Θεσσαλονίκη.

2010
Εκλέγεται δημοτικός σύμβουλος με την παράταξη του Γιάννη Μπουτάρη.

2011
Ορίζεται αντιδήμαρχος Περιβάλλοντος και Ποιότητας Ζωής.

2014
Εκλέγεται εκ νέου στον Δήμο και αναλαμβάνει αντιδήμαρχος Κινητοποίησης των Πολιτών, Νεολαίας Αθλητισμού.

2015
Διαφωνεί με τον δήμαρχο και παραιτείται από τη θέση του αντιδημάρχου. Στις βουλευτικές εκλογές εκείνης της χρονιάς συμμετέχει στο ψηφοδέλτιο της Ν.Δ.

2017
Αποχωρεί από την παράταξη «Πρωτοβουλία για τη Θεσσαλονίκη» του Μπουτάρη και ανεξαρτητοποιείται.

2019
Εκλέγεται δήμαρχος Θεσσαλονίκης.

Πηγή: Καθημερινή της Κυριακής/Σταύρος Τζίμας

Αν παρατηρήσετε κάποιο σφάλμα, επισημάνετε το επιθυμητό κείμενο και πιέστε Ctrl + Enter για να ενημερώσετε τον διαχειριστή για αυτό.
Προτείνω
Δεν υπάρχουν ακόμη συστάσεις

Σχόλια

Πολιτική
Το πρόγραμμα της επίσκεψης, τα θέματα που θα συζητήσει και τα πρόσωπα που θα συναντήσει Στη Θεσσαλονίκη έρχεται σήμερα Τρίτη ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και θα παραμείνει στην πόλη όλο το απόγευμα προκειμένου να εξετάσει από κοντά θέματα που αφορούν την πόλη αλλά και την ευρύτερη περιοχή της Βόρειας Ελλάδας. Πρόκειται για επίσκεψη που πραγματοποιείται στο πλαίσιο της λειτουργίας του Γραφείου του πρωθυπουργού  και θα συνδυαστεί με ομιλία του Κυριάκου...
Οικονομία
Τα τέλη κυκλοφορίας 2020 αναμένεται να αναρτηθούν στο Taxisnet έως και τις 15 Νοεμβρίου. Όπως φαίνεται οι πληρωμές δεν θα έχουν καμία μεταβολή από πέρυσι, καθώς οι αλλαγές που σχεδιάζει το οικονομικό επιτελείο, βάσει των ευρωπαϊκών οδηγιών, θα ισχύσουν από το επόμενο έτος.  Καμία ελάφρυνση δεν θα υπάρξει φέτος, αφού στα ταμεία του Δημοσίου υπολογίζεται ότι θα εισρεύσουν 1,2 δισ. ευρώ καθώς οι ιδιοκτήτες των οχημάτων καλούνται να πληρώσουν από 22 ευρώ έως 1...
Διάφορα
Η Λίνα Μενδώνη ξεκαθάρισε πως δεν υπήρξε εντολή στο θέμα του Joker στη συνέντευξη τύπου που παραχώρησε, ενώ πηγές του υπ. Πολιτισμού ανέφεραν ότι η καταγγελία στις δύο υπαλλήλους έφθασε από ανταγωνιστική εταιρεία διανομής ταινιών. Υπενθυμίζεται, πως το πρωί της Δευτέρας η υπουργός Πολιτισμού, η Λίνα Μενδώνη ξεκαθάρισε ότι δεν υπήρξε καμία εντολή από το υπ. Πολιτισμού, κάνοντας λόγο για «ανοίκεια» ενέργεια των δύο υπαλλήλων. «Δεν ρώτησαν ούτε ενημέρωσαν την...
Διάφορα
Σε συμβολική κατάληψη των γραμμών στον σιδηροδρομικό σταθμό στο Άδενδρο λίγο έξω από τη Θεσσαλονίκη προχωρούν το πρωί της Δευτέρας (21/10) ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων Χαλκηδόνος και κάτοικοι της περιοχής. Αίτημα τους είναι η ενίσχυση των εκπαιδευτικών στις σχολικές δομές, καθώς, όπως καταγγέλλουν, υπάρχει σοβαρή έλλειψη ανθρωπίνου δυναμικού. Αμέσως μετά την ολοκλήρωση της κινητοποίησης οι διαμαρτυρόμενοι θα μεταβούν στο κτήριο της Περιφέρειας Κεντρικής...
Διάφορα
Στα χέρια του προέδρου της Αττικό Μετρό ΑΕ, Νίκου Ταχιάου, βρίσκεται αίτημα της αναδόχου εταιρείας για παράδοση του έργου το 2025, και όχι το 2023, που έχει ανακοινώσει ο πρωθυπουργός στη ΔΕΘ.   «Ήδη εδώ και μία βδομάδα ο ανάδοχος έχει υποβάλει αίτημα στην Αττικό Μετρό για παράταση συνολικής προθεσμίας του έργου μέχρι τον Μάρτιο του 2025, εφόσον συνεχίσει με τους σημερινούς ρυθμούς και με τη λύση η οποία είναι εν ισχύι, και μην εκπλαγείτε, δεν είναι η λύση...
Πολιτική
Η ανάπλαση του γηπέδου του ΠΑΟΚ, οι προοπτικές ανάπτυξης του ΟΛΘ καθώς και η επένδυση στο Παλιούρι Χαλκιδικής, συζητήθηκαν μεταξύ άλλων, στη συνάντηση που είχαν σήμερα στο Μέγαρο Μαξίμου, ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, με τον επιχειρηματία Ιβάν Σαββίδη. Όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση του γραφείου Τύπου του πρωθυπουργού: Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης συναντήθηκε σήμερα, Δευτέρα 21 Οκτωβρίου 2019, στο Μέγαρο Μαξίμου με τον επιχειρηματία Ιβάν Σαββίδη...
Διάφορα
Κλειστοί δρόμοι για πέντε ημέρες στη Θεσσαλονίκη, για τον εορτασμό του Αγίου Δημητρίου και της 28ης Οκτωβρίου. Ειδικότερα, από τη Διεύθυνση Τροχαίας Θεσσαλονίκης ανακοινώνεται ότι, στα πλαίσια του εορτασμού του Πολιούχου Αγ. Δημητρίου και της Εθνικής Επετείου της 28ης Οκτωβρίου, στον κεντρικό Δήμο της πόλης μας θα λάβουν χώρα εκδηλώσεις, συνεπεία οποίων θα εφαρμοστούν οι ακόλουθες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις: α. ΤΕΤΑΡΤΗ (23-10-2019): Κατά τις ώρες 07.30΄- 16.0...
Διάφορα
Ως ημέρα υποχρεωτικής αργίας ορίζεται η 26η Οκτωβρίου 2019, επέτειος της απελευθέρωσης της Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με ανακοίνωση του Αντιπεριφερειάρχη Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας Κώστα Γιουτίκα. Στη σχετική ανακοίνωση επισημαίνεται ότι ισχύει η απόφαση της πρώην νομαρχίας Θεσσαλονίκης (ΦΕΚ 1558, τεύχος δεύτερο, 15/11/2005 – κανονιστική απόφαση Νομάρχη Θεσσαλονίκης 22/οικ.13248/21-10-2005), η οποία δεν έχει ανακληθεί έως...
Διάφορα
Σε φάση ανάπτυξης, αλλά με σημαντικές προκλήσεις μπροστά της, βρίσκεται η αγορά ακινήτων στη χώρα μας Σε φάση ανάπτυξης, αλλά με σημαντικές προκλήσεις μπροστά της, βρίσκεται η αγορά ακινήτων στη χώρα μας, που κινείται πλέον σε θετικούς ρυθμούς μετά μια σχεδόν δεκαετία κρίσης.   Οι τιμές των κατοικιών, όπως αναφέρεται σε πρόσφατη μελέτη της Alpha Bank, που βασίζεται και σε στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ακολουθούν έντονα ανοδική πορεία, η οποία επιταχύνθηκε ιδιαίτερα...