Γιατί ακτοπλοΐα και κρουαζιέρα παραμένουν μακριά από τη Θεσσαλονίκη

Γιατί ακτοπλοΐα και κρουαζιέρα παραμένουν μακριά από τη Θεσσαλονίκη

Το λιμάνι της πόλης αποδεικνύεται αποκλειστικά εμπορικό, δικαιώνοντας με αυτό τον τρόπο και τους ιδρυτές της Θεσσαλονίκης, 24 αιώνες πριν.

Μονοψήφιος θα είναι ο αριθμός των κρουαζιερόπλοιων που θα «πιάσουν» το 2019 στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, όπως έγραψε η voria.gr. Σχεδόν μηδενικές θα είναι φέτος και οι επιδόσεις της ακτοπλοΐας.

Με αυτά τα δεδομένα εδραιώνεται η πεποίθηση που υπάρχει διαχρονικά ότι Θεσσαλονίκη και επιβατηγός ναυτιλία δεν πάνε μαζί. Ένα θέμα που παραδοσιακά επανέρχεται στην επικαιρότητα στην αρχή του καλοκαιριού. Το λιμάνι της πόλης, το οποίο αιώνες τώρα εξυπηρετεί το εμπόριο και τη γενικότερη διαμετακόμιση φορτίων και συμβάλλει αποφασιστικά στην εξέλιξη και την ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής, αποδεικνύεται αποκλειστικά εμπορικό, δικαιώνοντας με αυτό τον τρόπο και τους ιδρυτές της Θεσσαλονίκης, 24 αιώνες πριν. Μπορεί αυτή η άποψη να μην αρέσει σε κάποιους, αλλά αποτελεί πραγματικότητα, που αποδεικνύεται από τους αριθμούς και την οποία κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει.

Φυσικά για όλα τα πράγματα υπάρχουν εξηγήσεις. Ειδικά στις δουλειές -και ειδικότερα στις δουλειές της θάλασσας- τα μαθηματικά έχουν τον πρώτο λόγο. Ενδεχομένως και τον τελευταίο. Η διακίνηση επιβατών από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης παραμένει περιορισμένη, διότι προφανώς δεν αποδίδει. Τόσο απλά είναι τα πράγματα.

Στο κομμάτι των δρομολογημένων επιβατικών πλοίων, κατά καιρούς στη Θεσσαλονίκη «πιάνουν» καράβια με προορισμό τα νησιά του Βορείου Αιγαίου, τις Σποράδες και την Κρήτη, με ορισμένες στάσεις στις Κυκλάδες. Φαίνεται, όμως, ότι οι επιβάτες προτιμούν για το Βόρειο Αιγαίο το λιμάνι της Καβάλας, για τις Σποράδες πρωτίστως τον Βόλο και δευτερευόντως τον Άγιο Κωνσταντίνο. Όσο για την Κρήτη και τις Κυκλάδες, ο Πειραιάς και τα άλλα λιμάνια της Αττικής απορροφούν περίπου το 100% της κίνησης. Ακόμη και οι Θεσσαλονικείς, αλλά και οι υπόλοιποι βορειοελλαδίτες και βαλκάνιοι, οι οποίοι κινούνται οδικώς με κατεύθυνση τους συγκεκριμένους νησιωτικούς προορισμούς, κάνουν τις ίδιες επιλογές. Ακόμη κι όταν υπάρχουν δρομολόγια από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης οι πολλοί επιλέγουν να μπουν στο πλοίο από αλλού.

Προφανώς τίποτε δεν είναι τυχαίο. Η εικόνα αυτή κρατάει πολλά χρόνια, ενώ οι κατά καιρούς μεγαλόστομες εξαγγελίες των τουριστικών παραγόντων της πόλης βούλιαξαν όλες στα… ρηχά. Μάλλον η συγκεκριμένη δουλειά από τη Θεσσαλονίκη δε συμφέρει. Σε δύο μήνες δεν καλύπτεται κενό ενός χρόνου και οι εφοπλιστές επιλέγουν παραγωγικότερα δρομολόγια. Όσο για τη γελοία άποψη να ενταχθεί η Θεσσαλονίκη στις άγονες γραμμές, ώστε τα δρομολόγια να επιδοτούνται από το ελληνικό δημόσιο, δεν άντεχε ούτε στα καλά χρόνια του πλούτου και της ευμάρειας, δεν αντέχει ούτε στην εποχή των μνημονίων.  

Η κρουαζιέρα είναι άλλη ιστορία, πολύπλοκη και δύσκολη. Παρά το ότι στα χαρτιά η Θεσσαλονίκη φαντάζει ιδανική πόλη για τα κρουαζιερόπλοια, στην πράξη οι δυνατότητες παραμένουν περιορισμένες. Διότι μπορεί το λιμάνι να βρίσκεται μέσα στην πόλη και η πρόσβαση στο κέντρο να γίνεται με τα πόδια. Μπορεί ακόμη η Θεσσαλονίκη να διαθέτει σημαντική ιστορία και πολλά μνημεία, ενώ σε κοντινή απόσταση προσφέρει προορισμούς παγκόσμιας εμβέλειας (Όλυμπος, Βεργίνα, Πέλλα, διαδρομή Αποστόλου Παύλου, ακόμη και το Άγιον Όρος), αλλά προφανώς όλα αυτά δε φτάνουν. Κατ’ αρχήν παραμένουν «ατάκτως ερριμμένα», δηλαδή δεν αποτελούν ακόμη εμπορεύσιμο πακέτο, κάτι που για να γίνει χρειάζεται δουλειά. Επιπλέον, η κρουαζιέρα για να συμπεριλάβει μία πόλη του μεγέθους και της εμβέλειας της Θεσσαλονίκης απαιτεί δρομολόγιο, δηλαδή όχι μία αλλά περισσότερες πόλεις. Έτσι δικαιολογεί την ύπαρξη της.

Στην ευρύτερη περιοχή, με τη Θεσσαλονίκη συνδυάζονται επί της ουσίας μόνο προορισμοί στην Τουρκία, όπως η Κωνσταντινούπολη, η οποία όμως λόγω σημασίας παραμένει αυτοδύναμη, και η Σμύρνη, η οποία έχει εγγύτερα πολλούς νησιωτικούς ελληνικούς προορισμούς. Επομένως το στοίχημα είναι δύσκολο. Το σχέδιο –αν υπάρξει ποτέ- οφείλει να είναι μακρόπνοο και ως εκ τούτου μακροχρόνιο. Κάτι προβληματικό σε μια πιάτσα που συχνά σχεδιάζει με ορίζοντα μήνα ή διμήνου, ας πούμε από τον Απρίλιο και τον Ιούνιο. Στο θέμα της κρουαζιέρας αναφέρθηκε και χθες στη συνέντευξη τύπου της ΟΛΘ ΑΕ ο πρόεδρος του λιμανιού Σωτήρης Θεοφάνης. Δεσμεύθηκε ότι θα προσπαθήσει για να έρθουν κρουαζιερόπλοια στην πόλη και εξήγησε ότι τα οφέλη από τη συγκεκριμένη δραστηριότητα διαχέονται σε πολλούς τομείς και επαγγελματικούς κλάδους. Ταυτόχρονα, όμως, από τους οικονομικούς πίνακες φάνηκε ότι μόλις το 1% των εσόδων της ΟΛΘ ΑΕ οφείλονται στην ακτοπλοΐα και στην κρουαζιέρα. Οπότε, τι είναι ο κάβουρας και τι το ζουμί του… 

Όσοι υποστηρίζουν διαχρονικά ότι το λιμάνι αποτελεί την πολυτιμότερη υποδομή της Θεσσαλονίκης έχουν δίκιο. Εννοούν, όμως, το εμπορικό λιμάνι, η πορεία του οποίου είναι μετά την περσινή ιδιωτικοποίηση ανοδική. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι η διοίκηση της κοινοπραξίας των ιδιωτών που έχει εξαγοράσει την πλειοψηφία των μετοχών της ΟΛΘ ΑΕ και ετοιμάζεται να επενδύσει 300 εκατ. σε υποδομές και ανοδομές αναφέρεται στην ακτοπλοΐα και την κρουαζιέρα αποσπασματικά και εντελώς συμπληρωματικά. Το θέμα του απασχολεί ελάχιστα, καθώς –σύμφωνα με τουριστικό παράγοντα- βρίσκεται απλώς στο φαντασιακό των Θεσσαλονικέων.

Πηγή: voria.gr

Αν παρατηρήσετε κάποιο σφάλμα, επισημάνετε το επιθυμητό κείμενο και πιέστε Ctrl + Enter για να ενημερώσετε τον διαχειριστή για αυτό.

Σχόλια

Υγεία
Οι ασθενείς με καρκίνο του εντέρου θα μπορούσαν να αυξήσουν τις πιθανότητές τους να επιβιώσουν από την ασθένεια τρώγοντας λιπαρά ψάρια μία φορά την εβδομάδα, σύμφωνα με νέα έρευνα της Ιατρικής Σχολής του  Πανεπιστημίου του Harvard.  Η μελέτη, που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό BMJ Gut, περιελάμβανε για περίοδο 10 ετών ανάλυση των ιατρικών δεδομένων 170.000 Αμερικανών, από τους οποίους οι 1.659 εμφάνισαν καρκίνο του εντέρου. Από αυτούς, οι 169 πέθαναν ως αποτέλ...
Διάφορα
Η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, αποφάσισε την Κυριακή όλα τα εμπορικά καταστήματα της χώρας να παραμείνουν κλειστά προκειμένου να περιοριστεί η διασπορά το κορωνοϊού.  Έτσι, λόγω των έκτακτων μέτρων που λαμβάνονται για την αντιμετώπιση και τον περιορισμό της διασποράς του κορωνοϊού Covid-19, την προσεχή Κυριακή 1η Νοεμβρίου, πρώτη ημέρα των ενδιάμεσων εκπτώσεων, παρά τα όσα ορίζονται στις διατ...
Κοινωνία
Ακόμη και μέσα στη μέρα αναμένεται να ανακοινωθούν επιπλέον μέτρα για την Θεσσαλονίκη, καθώς παρουσιάζει αυξημένο αριθμό κρουσμάτων κορονοϊού. Αυτό έγινε γνωστό μετά τη συνάντηση του Κωνσταντίνου Ζέρβα με τον Παναγιώτη Αρκουμανέα στο δημαρχείο. Ο πρόεδρος του ΕΟΔΥ έκανε γνωστό πως μέχρι στιγμής έγιναν περίπου 1.100 τεστ σήμερα, και έχουν βρεθεί λίγο παραπάνω από 50 θετικά κρούσματα. Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκη, Κωνσταντίνος Ζέρβας επισήμανε πως η κατάσταση στα...
Κοινωνία
Μεγαλώνει καθημερινά η λίστα των νεκρών από κορωνοϊό στην χώρα μας. Τις τελευταίες ώρες προστέθηκαν ακόμη έξι άνθρωποι. Συγκεκριμένα από τη ζωή «έφυγε» ένας άντρας, 58 ετών, με υποκείμενα νοσήματα στο νοσοκομείο Ζακύνθου. Στην Θεσσαλονίκη από τη ζωή «έφυγε» ένας 88χρονος που νοσηλευόταν στο νοσοκομείο Παπανικολάου.Ένας 75χρονος που νοσηλευόταν στον Ευαγγελισμό κατέληξε στις 06:51 σήμερα το πρωί. Επιπλέον, κατέληξαν μία 80χρονη στο ΝΙΜΤΣ, η οποία νοσηλευότα...
Διάφορα
Μπορεί κανείς να αντισταθεί σε μια φέτα από λαχταριστό, ζεστό κέικ από τον φούρνο; Μάλλον όχι. Μιας και τα κρύα έπιασαν για τα καλά, τι καλύτερο από το να μπεις στην κουζίνα και να δημιουργήσεις ένα πεντανόστιμο, αφράτο κέικ που θα συνοδεύσει τέλεια τον καφέ σου; Συνταγές και παραλλαγές θα βρούμε πολλές, αν ψάξουμε λίγο στο Διαδίκτυο. Άλλωστε έχουμε δοκιμάσει τόσα και τόσα διαφορετικά κέικ. Μεξικάνικο κέικ, όμως, έχεις φάει; Το «tres leches» είναι ένα παρα...
Κοινωνία
Την ώρα που η συμπρωτεύουσα μπαίνει σε lockdown -μαζί με Λάρισα και Ροδόπη- κλιμάκια του ΕΟΔΥ διενεργούν εκατοντάδες τεστ για κορωνοϊό σε πολίτες, στην παραλία της Θεσσαλονίκης. Λόγω της ανησυχίας που έχει προκαλέσει η αύξηση των κρουσμάτων, από τις πρώτες ώρες σχηματίζονται τεράστιες ουρές πολιτών, που θέλουν να υποβληθούν σε τεστ για κορωνοϊό. Δείτε τις φωτό: Σύμφωνα με πληροφορίες του voria.gr, τα πρώτα στοιχεία από τα rapid tests στη Θεσσαλονίκη προκαλ...
Υγεία
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ανακοίνωσε προ ολίγου πως η Θεσσαλονίκη μπαίνει στο «Επίπεδο 4» ή αλλιώς lockdown, μαζί με τις περιοχές της Λάρισας και της Ροδόπης. Με την ανακοίνωση του πρωθυπουργού επιβεβαιώνεται το γεγονός πως η πόλη βρίσκεται σε πολύ δύσκολη κατάσταση λόγω της αυξητικής πορείας των κρουσμάτων του κορωνοϊού, την ίδια ώρα που στη Νέα Παραλία σήμερα διενεργούνται χιλιάδες rapid τεστ σε πολίτες που από το πρωί έχουν προστρέξει δίπλα στο Βασιλικό Θέα...
Πολιτισμός
Χωρίς τις καθιερωμένες μαθητικές παρελάσεις λόγω των μέτρων για την αποφυγή διάδοσης του κορωνοϊού Με πάσα τιμή εορτάσθηκε το πρωί της Τετάρτης 28/10 στο δήμο Αμπελοκήπων-Μενεμένης η επέτειος του ΟΧΙ της 28ης Οκτωβρίου 1940. Οι εφετινές εκδηλώσεις πραγματοποιήθηκαν χωρίς τις καθιερωμένες μαθητικές παρελάσεις στις δύο κοινότητες του δήμου λόγω των έκτακτων μέτρων για την αποφυγή της διάδοσης του κορωνοϊού. Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση του δήμου Αμ...
Περιστατικά
Συνεχίζονται οι έλεγχοι της ΕΛ.ΑΣ. για την εφαρμογή των μέτρων και τη χρήση μάσκας. Σε ένα αυτοκίνητο επέβαιναν δύο άτομα, τα οποία έτρωγαν, δεν φορούσαν την μάσκα και έτσι τους επιβλήθηκε πρόστιμο. “Τρώγαμε και οι δύο, ενώ οδηγούσα” είπε ο οδηγός, ο οποίος μετά το πρόστιμο συνέχισε να τρώει το φαγητό του. πηγή: thestival.gr