Γιατί ακτοπλοΐα και κρουαζιέρα παραμένουν μακριά από τη Θεσσαλονίκη

Το λιμάνι της πόλης αποδεικνύεται αποκλειστικά εμπορικό, δικαιώνοντας με αυτό τον τρόπο και τους ιδρυτές της Θεσσαλονίκης, 24 αιώνες πριν.

Μονοψήφιος θα είναι ο αριθμός των κρουαζιερόπλοιων που θα «πιάσουν» το 2019 στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, όπως έγραψε η voria.gr. Σχεδόν μηδενικές θα είναι φέτος και οι επιδόσεις της ακτοπλοΐας.

Με αυτά τα δεδομένα εδραιώνεται η πεποίθηση που υπάρχει διαχρονικά ότι Θεσσαλονίκη και επιβατηγός ναυτιλία δεν πάνε μαζί. Ένα θέμα που παραδοσιακά επανέρχεται στην επικαιρότητα στην αρχή του καλοκαιριού. Το λιμάνι της πόλης, το οποίο αιώνες τώρα εξυπηρετεί το εμπόριο και τη γενικότερη διαμετακόμιση φορτίων και συμβάλλει αποφασιστικά στην εξέλιξη και την ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής, αποδεικνύεται αποκλειστικά εμπορικό, δικαιώνοντας με αυτό τον τρόπο και τους ιδρυτές της Θεσσαλονίκης, 24 αιώνες πριν. Μπορεί αυτή η άποψη να μην αρέσει σε κάποιους, αλλά αποτελεί πραγματικότητα, που αποδεικνύεται από τους αριθμούς και την οποία κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει.

Φυσικά για όλα τα πράγματα υπάρχουν εξηγήσεις. Ειδικά στις δουλειές -και ειδικότερα στις δουλειές της θάλασσας- τα μαθηματικά έχουν τον πρώτο λόγο. Ενδεχομένως και τον τελευταίο. Η διακίνηση επιβατών από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης παραμένει περιορισμένη, διότι προφανώς δεν αποδίδει. Τόσο απλά είναι τα πράγματα.

Στο κομμάτι των δρομολογημένων επιβατικών πλοίων, κατά καιρούς στη Θεσσαλονίκη «πιάνουν» καράβια με προορισμό τα νησιά του Βορείου Αιγαίου, τις Σποράδες και την Κρήτη, με ορισμένες στάσεις στις Κυκλάδες. Φαίνεται, όμως, ότι οι επιβάτες προτιμούν για το Βόρειο Αιγαίο το λιμάνι της Καβάλας, για τις Σποράδες πρωτίστως τον Βόλο και δευτερευόντως τον Άγιο Κωνσταντίνο. Όσο για την Κρήτη και τις Κυκλάδες, ο Πειραιάς και τα άλλα λιμάνια της Αττικής απορροφούν περίπου το 100% της κίνησης. Ακόμη και οι Θεσσαλονικείς, αλλά και οι υπόλοιποι βορειοελλαδίτες και βαλκάνιοι, οι οποίοι κινούνται οδικώς με κατεύθυνση τους συγκεκριμένους νησιωτικούς προορισμούς, κάνουν τις ίδιες επιλογές. Ακόμη κι όταν υπάρχουν δρομολόγια από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης οι πολλοί επιλέγουν να μπουν στο πλοίο από αλλού.

Προφανώς τίποτε δεν είναι τυχαίο. Η εικόνα αυτή κρατάει πολλά χρόνια, ενώ οι κατά καιρούς μεγαλόστομες εξαγγελίες των τουριστικών παραγόντων της πόλης βούλιαξαν όλες στα… ρηχά. Μάλλον η συγκεκριμένη δουλειά από τη Θεσσαλονίκη δε συμφέρει. Σε δύο μήνες δεν καλύπτεται κενό ενός χρόνου και οι εφοπλιστές επιλέγουν παραγωγικότερα δρομολόγια. Όσο για τη γελοία άποψη να ενταχθεί η Θεσσαλονίκη στις άγονες γραμμές, ώστε τα δρομολόγια να επιδοτούνται από το ελληνικό δημόσιο, δεν άντεχε ούτε στα καλά χρόνια του πλούτου και της ευμάρειας, δεν αντέχει ούτε στην εποχή των μνημονίων.  

Η κρουαζιέρα είναι άλλη ιστορία, πολύπλοκη και δύσκολη. Παρά το ότι στα χαρτιά η Θεσσαλονίκη φαντάζει ιδανική πόλη για τα κρουαζιερόπλοια, στην πράξη οι δυνατότητες παραμένουν περιορισμένες. Διότι μπορεί το λιμάνι να βρίσκεται μέσα στην πόλη και η πρόσβαση στο κέντρο να γίνεται με τα πόδια. Μπορεί ακόμη η Θεσσαλονίκη να διαθέτει σημαντική ιστορία και πολλά μνημεία, ενώ σε κοντινή απόσταση προσφέρει προορισμούς παγκόσμιας εμβέλειας (Όλυμπος, Βεργίνα, Πέλλα, διαδρομή Αποστόλου Παύλου, ακόμη και το Άγιον Όρος), αλλά προφανώς όλα αυτά δε φτάνουν. Κατ’ αρχήν παραμένουν «ατάκτως ερριμμένα», δηλαδή δεν αποτελούν ακόμη εμπορεύσιμο πακέτο, κάτι που για να γίνει χρειάζεται δουλειά. Επιπλέον, η κρουαζιέρα για να συμπεριλάβει μία πόλη του μεγέθους και της εμβέλειας της Θεσσαλονίκης απαιτεί δρομολόγιο, δηλαδή όχι μία αλλά περισσότερες πόλεις. Έτσι δικαιολογεί την ύπαρξη της.

Στην ευρύτερη περιοχή, με τη Θεσσαλονίκη συνδυάζονται επί της ουσίας μόνο προορισμοί στην Τουρκία, όπως η Κωνσταντινούπολη, η οποία όμως λόγω σημασίας παραμένει αυτοδύναμη, και η Σμύρνη, η οποία έχει εγγύτερα πολλούς νησιωτικούς ελληνικούς προορισμούς. Επομένως το στοίχημα είναι δύσκολο. Το σχέδιο –αν υπάρξει ποτέ- οφείλει να είναι μακρόπνοο και ως εκ τούτου μακροχρόνιο. Κάτι προβληματικό σε μια πιάτσα που συχνά σχεδιάζει με ορίζοντα μήνα ή διμήνου, ας πούμε από τον Απρίλιο και τον Ιούνιο. Στο θέμα της κρουαζιέρας αναφέρθηκε και χθες στη συνέντευξη τύπου της ΟΛΘ ΑΕ ο πρόεδρος του λιμανιού Σωτήρης Θεοφάνης. Δεσμεύθηκε ότι θα προσπαθήσει για να έρθουν κρουαζιερόπλοια στην πόλη και εξήγησε ότι τα οφέλη από τη συγκεκριμένη δραστηριότητα διαχέονται σε πολλούς τομείς και επαγγελματικούς κλάδους. Ταυτόχρονα, όμως, από τους οικονομικούς πίνακες φάνηκε ότι μόλις το 1% των εσόδων της ΟΛΘ ΑΕ οφείλονται στην ακτοπλοΐα και στην κρουαζιέρα. Οπότε, τι είναι ο κάβουρας και τι το ζουμί του… 

Όσοι υποστηρίζουν διαχρονικά ότι το λιμάνι αποτελεί την πολυτιμότερη υποδομή της Θεσσαλονίκης έχουν δίκιο. Εννοούν, όμως, το εμπορικό λιμάνι, η πορεία του οποίου είναι μετά την περσινή ιδιωτικοποίηση ανοδική. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι η διοίκηση της κοινοπραξίας των ιδιωτών που έχει εξαγοράσει την πλειοψηφία των μετοχών της ΟΛΘ ΑΕ και ετοιμάζεται να επενδύσει 300 εκατ. σε υποδομές και ανοδομές αναφέρεται στην ακτοπλοΐα και την κρουαζιέρα αποσπασματικά και εντελώς συμπληρωματικά. Το θέμα του απασχολεί ελάχιστα, καθώς –σύμφωνα με τουριστικό παράγοντα- βρίσκεται απλώς στο φαντασιακό των Θεσσαλονικέων.

Πηγή: voria.gr

Αν παρατηρήσετε κάποιο σφάλμα, επισημάνετε το επιθυμητό κείμενο και πιέστε Ctrl + Enter για να ενημερώσετε τον διαχειριστή για αυτό.
Προτείνω
Δεν υπάρχουν ακόμη συστάσεις

Σχόλια

Κοινωνία
Ο αντικαπνιστικός νόμος ψηφίστηκε με ευρεία πλειοψηφία (ΝΔ και ΚΙΝΑΛ) επί της αρχής στην αρμόδια κοινοβουλευτική Επιτροπή και πλέον εισέρχεται στην ολομέλεια της Βουλής  την Τρίτη (15/10) προς ψήφιση. Σύμφωνα με τα όσα προβλέπει το νομοσχέδιο, απαγορεύεται πλήρως, το κάπνισμα και η κατανάλωση προϊόντων καπνού στους ακόλουθους χώρους: 1) σε όλους τους δημόσιους ή ιδιωτικούς χώρους, κλειστούς ή στεγασμένους, που χρησιμοποιούνται για την παροχή εργασίας, εξαι...
Διάφορα
Ο Ε.Φ.Ε.Τ. και συγκεκριμένα η Περιφερειακή Διεύθυνση Αττικής, στο πλαίσιο της διενέργειας τακτικών ελέγχων, διαπίστωσε ότι στην επισήμανση του προϊόντος "sandiemi – Bran sticks χωρίς ζάχαρη (all bran)", δεν  αναγράφεται ότι το προϊόν  περιέχει γλουτένη και μπορεί να περιέχει σόγια, γάλα και ίχνη ξηρών καρπών. Η γλουτένη, η σόγια, το γάλα και οι ξηροί καρποί είναι συστατικά που μπορεί να προκαλέσουν αλλεργία ή δυσανεξία και να επηρεάσουν άτομα με ευαισθησία...
Κοινωνία
Η κυβέρνηση προωθεί αλλαγές στο καθεστώς χορήγησης του επιδόματος θέρμανσης οι οποίες θα ισχύσουν άμεσα από τη νέα περίοδο διάθεσης καυσίμου, η οποία ξεκινά από τη Τρίτη 15 Οκτωβρίου. Στόχος των αλλαγών που προωθούνται είναι: •Να ενισχυθούν με ακόμη μεγαλύτερα ποσά επιδόματος κυρίως τα νοικοκυριά με χαμηλά εισοδήματα και μικρής αξίας ακίνητη περιουσία τα οποία διαμένουν μόνιμα σε περιοχές όπου -λόγω των πολύ χαμηλών θερμοκρασιών που επικρατούν ήδη από το φ...
Οικονομία
"Αρκετά" ή "πολύ σημαντική" και "χρήσιμη" χαρακτηρίζουν τη ρύθμιση των 120 δόσεων για τις οφειλές προς την εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία πάνω από οκτώ στις δέκα (ποσοστό 83%) επιχειρήσεις-μέλη του Εμποροβιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης (ΕΒΕΘ), ενώ σχεδόν οκτώ στις δέκα (77%) ζητούν μείωση της φορολογίας και των ασφαλιστικών εισφορών. Τα παραπάνω προκύπτουν από έρευνα της εταιρείας "Palmos Analysis", η οποία διενεργήθηκε στο δίμηνο Ιουλίου (μετά τ...
Πολιτισμός
Ο Οκτώβριος είναι ο μήνας που γιορτάζει η πόλη μας, με τη Μητρόπολη Θεσσαλονίκης να προετοιμάζει πληθώρα εκδηλώσεων, λιτανειών και δράσεων. Στο πλαίσιο των εορτασμών του πολιούχου Αγίου Δημητρίου, η Θεσσαλονίκη θα υποδεχτεί σήμερα το ιερό εικόνισμα της Παναγίας Σουμελά, ενώ η φιλοξενία της εικόνας έχει ιδιαίτερα συμβολικό χαρακτήρα καθώς φέτος συμπληρώνονται 100 χρόνια από τη Γενοκτονία των Ποντίων. Οι εκδηλώσεις, που θα διαρκέσουν μέχρι αρχές Νοεμβρίου με...
Πολιτισμός
Μικροί και μεγάλοι θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν ιστορικά γεγονότα που οδήγησαν στην ίδρυση της Θεσσαλονίκης και τη μοναδική σχέση της πόλης με το λιμάνι, στο πλαίσιο δυο δράσεων που διοργανώνει το Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς (ΠΙΟΠ), σε συνεργασία με την πολιτιστική ομάδα "dot2dot". Πώς δημιουργήθηκε ο Θερμαϊκός κόλπος; Ποιος μπορεί να φανταστεί ότι ο βυθός του θα μπορούσε να είναι μια αποκάλυψη για την ίδια την ιστορία της πόλης; Αυτά και άλλα...
Πολιτική
Σε εξέλιξη βρίσκεται η συνάντηση του πρώην πρωθυπουργού και πρώην προέδρου της ΝΔ Κώστα Καραμανλή με τον δήμαρχο Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνο Ζέρβα.Ο κ. Καραμανλής έφτασε στο δημαρχείο Θεσσαλονίκης στις 12:30 το μεσημέρι. Τον υποδέχτηκε ο κ. Ζέρβας πλαισιωμένος από τους συνεργάτες του, ενώ πλήθος κόσμου βρισκόταν στο σημείο προκειμένου να τον χειροκροτήσει.«Καλώς ήρθατε» είπε μεταξύ άλλων ο κ. Ζέρβας, ενώ «γαλάζια» στελέχη τον αγκάλιαζαν και τον φιλούσαν.Ο δή...
Πολιτισμός
Για άγνωστη πόλη, με εξαιρετική ρυμοτομία, πλήρη εμπορική δραστηριότητα και καλή οχύρωση, που κατοικούνταν από θρακικά φύλα και «έσβησε» στο τέλος του 6ου π.Χ., την ίδια περίοδο που περνούσαν από εκεί οι Μακεδόνες, ήρθε στο φως λίγο έξω από τη Θεσσαλονίκη.  Η τράπεζα (η προϊστορική τούμπα) στα όρια του Νέου Ρυσίου και της Καρδίας καλύπτει μια έκταση 14 στρεμμάτων, έχει οβάλ σχήμα και βρίσκεται σε μια αξιοσημείωτη θέση, με εντυπωσιακή θέα προς όλα τα απαραί...
Κοινωνία
Από το δήμο Νεάπολης-Συκεών με στόχο την ψηφιακή αυτονομία και την ψυχολογική στήριξή τους - Πότε αρχίζουν Άλλο ένα πρόγραμμα στήριξης ανέργων υλοποιεί η Διεύθυνση Κοινωνικής Πολιτικής του δήμου Νεάπολης-Συκεών, με τα δωρεάν σεμινάρια εκπαίδευσής τους για μια ακόμη χρονιά, αποδεικνύοντας ότι βρίσκεται διαρκώς στο πλευρό όλων όσοι αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην εύρεση εργασίας. Οι ενδιαφερόμενοι έχουν τη δυνατότητα να απευθυνθούν στους Συμβουλευτικούς Σταθμο...