Λυτρωτική η παρέμβαση του ΕΦΕΤ για το μεγάλο πρόβλημα στο Καπάνι

Η υπόθεση αναδεικνύει τις αδυναμίες του κρατικού μηχανισμού και το συντεχνιακό πνεύμα που κυριαρχεί στην ελληνική κοινωνία, κόντρα στην κοινή λογική

Στα τέλη της δεκαετίας του 2000, σε μία από τις πιο καλοδιατηρημένες πολυκατοικίες στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, που είχε κατασκευαστεί το 1958, τέθηκε θέμα αντικατάστασης του ασανσέρ. Προφανώς 50 χρόνια για ένα κινούμενο μηχανικό σύστημα, όσο καλοδιατηρημένο κι αν διατηρείται, είναι πολλά. Κάποιοι, όμως, εκ των ιδιοκτητών, κυρίως ορισμένοι που δεν διέμεναν στην πολυκατοικία, αλλά νοίκιαζαν τα διαμερίσματά τους απέφευγαν να συμμετάσχουν στις συζητήσεις, διότι η αλλαγή ανελκυστήρα σε μια πολυκατοικία είναι πολυδάπανη και σημαίνει ότι οι ιδιοκτήτες πρέπει να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη. Προ του αδιεξόδου, ένας από τους ενδιαφερόμενους ιδιοκτήτες αθόρυβα απευθύνθηκε στις αρμόδιες υπηρεσίες της Περιφέρειας –ενδεχομένως να βρισκόμασταν ακόμη σε καθεστώς νομαρχιών, αλλά αυτό είναι λεπτομέρεια-, οι οποίες πιστοποίησαν την επικινδυνότητα του ασανσέρ και τοιχοκόλλησαν χαρτί, με το οποίο έδιναν προθεσμία δύο μηνών για την αλλαγή του και προειδοποιούσαν για τις βαρύτατες ποινικές ευθύνες που θα βάραιναν όλους τους ιδιοκτήτες σε περίπτωση ατυχήματος. Η παρέμβαση της δημόσιας αρχής αποδείχθηκε καταλύτης για τις εξελίξεις, καθώς όλοι οι ιδιοκτήτες υποχρεώθηκαν να συμφωνήσουν και να συμβάλλουν στην αλλαγή του μηχανήματος.

Η υπόθεση αυτή έχει πολλές αναλογίες με όσα συμβαίνουν τις τελευταίες εβδομάδες στο Καπάνι, στην αγορά Βλάλη, στην υπαίθρια αγορά στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, όπου πωλούνται και τρόφιμα, κυρίως ψάρια και κρέατα. Μια υπόθεση που αναδεικνύει αφενός τις αδυναμίες του κρατικού μηχανισμού και αφετέρου το συντεχνιακό πνεύμα που κυριαρχεί στην ελληνική κοινωνία, συχνά κόντρα στην απλή λογική. Μια υπόθεση, που –δυστυχώς- αποδεικνύει πολλές από τις αδυναμίες του ελληνικού συστήματος, που παραμένει αμετανόητο και –κυρίως- άκαμπτο ότι κι αν συμβαίνει, όσο σοβαρό κι αν είναι. Μια υπόθεση, η οποία δείχνει ότι στη χώρα μας η πολιτική παρεμβαίνει ακόμη κι εκεί που δεν έχει καμία απολύτως δουλειά, όπως (υποτίθεται ότι) είναι ένα ζήτημα δημόσιας υγιεινής και ασφάλειας.

Λίγο πριν από το Πάσχα ο ΕΦΕΤ σε έλεγχο που πραγματοποίησε –έλεγχο τον οποίο κανείς δεν γνωρίζει εάν έγινε αυτεπάγγελτα ή μετά από καταγγελία- κατέγραψε κάτι που όποιος περνάει από την συγκεκριμένη αγορά υποψιάζεται εδώ και χρόνια. Ότι δηλαδή οι συνθήκες της διακίνησης τροφίμων από άποψη υγιεινής είναι επισφαλείς και ότι πρέπει να γίνουν οι κατάλληλες κινήσεις και τα απαραίτητα έργα, ώστε αυτή η κατάσταση να αλλάξει. Προ ολίγων ημερών ο πρόεδρος του ΕΦΕΤ Πολυχρόνης Πολυχρονίου επανήλθε με αυστηρότατο μήνυμα προς τους καταστηματάρχες ότι εάν μετά τις εκλογές η αγορά του Καπανίου δεν ανασυσταθεί τότε θα κλείσει. Προσδιόρισε, μάλιστα, τι ακριβώς πρέπει κατά τον ΕΦΕΤ να γίνει, ώστε τα τρόφιμα να διακινούνται με ασφάλεια.

Στις δηλώσεις Πολυχρονίου απάντησε το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης, καθώς οι επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στο Καπάνι είναι στην πλειοψηφία τους μέλη του. Το ΕΕΘ χαρακτηρίζει τις δηλώσεις του προέδρου του ΕΦΕΤ ατυχείς και άστοχες, οι οποίες προκάλεσαν δυσχερείς εντυπώσεις στο καταναλωτικό κοινό. Και το Επιμελητήριο διαβεβαιώνει τους καταναλωτές ότι τα προϊόντα που διακινούνται από την αγορά είναι απολύτως ασφαλή και ελέγχονται διαρκώς, συνεπώς δεν εγείρεται απολύτως καμία αμφιβολία για την ποιότητα και την υγιεινή τους.

Τι έχουμε στην… απίθανη αυτή ιστορία;

Σημειώστε δύο πράγματα:

Πρώτον, έναν δημόσιο φορέα, τον ΕΦΕΤ, που διαπιστώνει ένα σοβαρό πρόβλημα στη διακίνηση τροφίμων στο Καπάνι, αλλά αφενός δεν θέλει να διαταράξει την αγορά ενόψει Πάσχα και αφετέρου δίνει προθεσμία για κάποια στιγμή μετά τις αυτοδιοικητικές εκλογές, ώστε να λυθεί το πρόβλημα και να μην αναγκαστεί να παρέμβει. Λες και αν όντως το πρόβλημα είναι μεγάλο δεν μπορεί να εκδηλωθεί τις ημέρες του Πάσχα ή –πολύ περισσότερο- μέχρι κάποια στιγμή μετά τις εκλογές! ΄Η, λοιπόν, η υπόθεση δεν είναι τόσο σοβαρή ή οι προθεσμίες του ΕΦΕΤ είναι αδικαιολόγητες. Διότι ανεξήγητες δεν είναι, καθώς οι κινήσεις του ΕΦΕΤ και οι δηλώσεις του κ. Πολυχρονίου μπορούν να χαρακτηριστούν πολιτικές. Υπάρχει πρόβλημα, αλλά σας δίνουμε περιθώριο να το λήξετε μέχρι… κάποτε.

Δεύτερον, το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης, αν και σύμβουλος της πολιτείας, αναλαμβάνει ρόλο δημοσίου φορέας πιστοποίησης της ασφάλειας των τροφίμων. Διαβεβαιώνει (!) το καταναλωτικό κοινό ότι τα τρόφιμα στο Καπάνι είναι ασφαλή, λες και αυτός είναι ο ρόλος του. Μια στάση συνδικαλιστικού χαρακτήρα, που ακυρώνεται σχεδόν αυτόματα αφού στην επόμενη παράγραφο της ανακοίνωσής του το ΕΕΘ σημειώνει ότι «στο μέτρο των δυνατοτήτων του και χωρίς να έχει καμία αρμοδιότητα ή ευθύνη για τους κοινόχρηστους χώρους του Καπανίου, συνεχίζει την απεντόμωση και μυοκτονία σ’ αυτούς, θέλοντας να συμβάλει στην βελτίωση της κατάστασης». Επίσης ότι «τα προβλήματα στις υποδομές και τους κοινόχρηστους χώρους είναι υπαρκτά, όπως τα επισημαίνει ο ΕΦΕΤ. Ωστόσο, η επίλυσή τους βαραίνει τους αρμόδιους φορείς της Πολιτείας και όχι τους επαγγελματίες. Το ΕΕΘ τους έχει καλέσει επανειλημμένως, όλα τα τελευταία χρόνια, να τερματίσουν τις καθυστερήσεις και να αρχίσουν επιτέλους τα έργα.

Αναγνωρίζει δηλαδή την αναρμοδιότητα και την έλλειψη ευθύνης από την πλευρά του ένατι ενός υπαρκτού προβλήματος, στην επίλυση του οποίου συμβάλλει, προφανώς λόγω του ενδιαφέροντός του για τους καταστηματάρχες.

Είναι σαφές ότι άκρη με όλα αυτά δε βγαίνει. Το μόνο βέβαιον απ’ όλα αυτά είναι ότι το Καπάνι έχει σοβαρά προβλήματα, τα οποία πρέπει να επιλυθούν άμεσα και με κάθε κόστος. Διότι τους καταναλωτές, τους χιλιάδες ανθρώπους που έχουν συνηθίσει και επιλέγουν να ψωνίσουν από το Καπάνι, δεν ενδιαφέρει εάν η ευθύνη για την εικόνα που υπάρχει στη συγκεκριμένη αγορά είναι του δήμου ή της περιφέρειας ή κάποιου υπουργείου ή των εκατοντάδων καταστηματαρχών. Ή και όλων αυτών μαζί. Αυτό που ενδιαφέρει τους καταναλωτές, πλούσιους και φτωχούς, είναι να προμηθεύονται ασφαλή τρόφιμα, από την κατανάλωση των οποίων να μην υπάρχει ούτε μία πιθανότητα να πάθουν κάτι.

Η αγορά Βλάλη, το περίφημο Καπάνι, είναι εμβληματική περιοχή για τη Θεσσαλονίκη. Όχι μόνο θυμίζει το εμπορικό παρελθόν μια πόλης, που παρά τον ευρωπαϊκό της προσανατολισμό εξακολουθεί να διατηρεί ανατολίτικα στοιχεία, αλλά συνιστά κι ένα τουριστικό σημείο για την πόλη. Μια αγορά που πρέπει να αναβαθμιστεί, ώστε να συνδυασμό με την αγορά Μοδιάνο, ακριβώς κάτω από την Ερμού, να συμβάλλει στην αύξηση της ελκυστικότητας, αλλά και της λειτουργικότητας, του κέντρου της Θεσσαλονίκης.

ΥΓ. Το καλό της υπόθεσης είναι ότι οι κινήσεις της ηγεσίας του ΕΦΕΤ ταρακούνησαν τα νερά σε πολλά επίπεδα. Η παρέμβαση Πολυχρονίου ενδέχεται να αποδειχθεί λυτρωτική. Όλοι αναγνωρίζουν το μεγάλο πρόβλημα που υπάρχει στο Καπάνι σε θέματα υγιεινής. Και, πλέον, δηλώνουν έτοιμοι να παρέμβουν δυναμικά και κυρίως δημιουργικά. Ουδέν κακό –αυτό αφορά τους επαγγελματίες που διαμαρτύρονται διότι υπάρχει δυσφήμιση-, αμιγές καλού –κι αυτό αφορά τους επαγγελματίες, οι οποίοι θα είναι οι ευνοημένοι από τη θεραπεία του προβλήματος.

ΥΓ2. Από την εξέλιξη του θέματος φαίνεται ότι πάντα οι πρωτοβουλίες δημοσίων ελεγκτικών μηχανισμών ή εισαγγελέων αποτελεί βέβαιο διαβατήριο για να υπάρξουν εξελίξεις. Διότι –όπως φαίνεται από την ανακοίνωση του ΕΕΘ και τις δηλώσεις Μπουτάρη- τα σοβαρά προβλήματα στο Καπάνι τα γνωρίζουν όλοι εδώ και χρόνια, αλλά απλώς τα σπρώχνουν κάτω από τα χαλί της γραφειοκρατίας, της ολιγωρίας και της ψηφοθηρίας.

Πηγή: voria.gr

Αν παρατηρήσετε κάποιο σφάλμα, επισημάνετε το επιθυμητό κείμενο και πιέστε Ctrl + Enter για να ενημερώσετε τον διαχειριστή για αυτό.
Προτείνω
Δεν υπάρχουν ακόμη συστάσεις

Σχόλια

Διάφορα
Ο Ισραηλινός επιχειρηματίας αγόρασε το πενταώροφο κτήριο επί της οδού Αγίου Δημητρίου 72 που κατασκευάστηκε το 1937 - Ο σχεδιασμός Ένα ακόμη ξενοδοχείο πόλης, θα αποκτήσει η Θεσσαλονίκη το αμέσως προσεχές διάστημα. Ως φαίνεται η συγκεκριμένη αγορά συνεχίζει να αναπτύσσεται δημιουργώντας στο κέντρο της πόλης μια μεγάλη πιάτσα καταλυμάτων φιλοξενίας. Πρόκειται για το πενταώροφο κτήριο που βρίσκεται επί της οδού Αγίου Δημητρίου 72, το οποίο σήμερα είναι άδειο...
Εγκληματικότητα
Πέντε κλεμμένα οχήματα βρήκαν, στο πλαίσιο ερευνών που διενεργούν για τέτοιες υποθέσεις, αστυνομικοί της Διεύθυνσης Ασφάλειας Θεσσαλονίκης(του Τμήματος Εγκλημάτων Ιδιοκτησίας), με τη συνδρομή αστυνομικών των Τμημάτων Ασφαλείας Θέρμης και Δέλτα.Τα οχήματα (τέσσερα ημιφορτηγά κι ένα επιβατηγό Ι.Χ.) βρέθηκαν σε οικισμούς Ρομά που βρίσκονται σε περιοχές των Διαβατών και της Περαίας, εκεί όπου στοιβάζουν τόνους ολόκληρους από ανακυκλωμένα υλικά. Όπως προέκυψε α...
Κοινωνία
Με στόχο να μην πάει χαμένη καμία μερίδα φαγητού, μέλη της Οικολογικής Κίνησης Θεσσαλονίκης συλλέγουν και μεταφέρουν με ποδήλατα σε ευπαθείς ομάδες, κάθε εβδομάδα, τα φρούτα και τα λαχανικά που μένουν μετά το τέλος ωραρίου σε λαϊκή αγορά. «Πρόκειται για το πρόγραμμα "Free meals on wheels", που υλοποιούμε από τον φετινό Ιούνιο, στο πλαίσιο ευρωπαϊκού προγράμματος για τη βιώσιμη ανάπτυξη» αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Ελεωνόρα Ζώτου από την Οικολογική Κίνηση, προσθ...
Πολιτισμός
"Το 10ο Αντάμωμα Χορευτικών τμημάτων, Πολιτιστικών Συλλόγων και Φορέων διοργανώνει σήμερα Δευτέρα 19 Αυγούστου, στις 19.30 το απόγευμα ο Πολιτιστικός Σύλλογος Νέας Μαδύτου, Θεσσαλονίκης. Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στις γειτονιές και στην πλατεία της Νέας Μαδύτου με την συμμετοχή τουλάχιστον 35 χορευτικών τμημάτων από τον Δήμο Βόλβης και την γύρω περιοχή. Διοργανωτές της εκδήλωσης είναι ο πολιτιστικός Σύλλογος "Ελλήσποντος" Νέας Μαδύτου καθώς και ο ΟΠΑΠ...
Κοινωνία
Πως έχουν αλλάξει τα δεδομένα στην αναζήτηση φοιτητικής στέγης σε Αθήνα - Θεσσαλονίκη και σε άλλες πόλεις στην Ελλάδα Γκαρσονιέρες και δυάρια σε τιμές... Airbnb θα βρουν οι γονείς που θα ριχτούν αμέσως μετά την ανακοίνωση των βάσεων στο κυνήγι της φοιτητικής στέγης. "Εκτός από τα 25.000 με 35.000 σπίτια που λειτουργούν σήμερα χωρίς Αριθμό Μητρώου και θα υποχρεωθούν προσεχώς να επιστρέψουν στις παραδοσιακές μισθώσεις, υπάρχουν κι εκείνα που δεν άντεξαν στον...
Διάφορα
Αίσιο τέλος είχε η περιπέτεια ενός 60χρονου τουρίστα στην Θάσο, ο οποίος έκανε κανό – καγιάκ, νότια του νησιού. Ειδικότερα χθες βράδυ, η Λιμενική Αρχή Θάσου, ενημερώθηκε ότι 60χρονος αλλοδαπός, είχε μεταβεί απογευματινές ώρες στη θαλάσσια περιοχή νότια ν. Θάσου για διενέργεια κανό-καγιάκ και αγνοείται. Άμεσα ξεκίνησαν έρευνες εντοπισμού του από δύο περιπολικά οχήματα Λ.Σ-ΕΛ.ΑΚΤ. καθώς από τα Τ/Χ ιδιωτικά σκάφη “ΣΕΙΡΗΝΕΣ” Τ.Π. 161 και “ΟΔΥΣΣΕΑΣ” Τ.Π. 49, εν...
Περιστατικά
Χωρίς ρεύμα θα μείνει σήμερα Δευτέρα 19 Αυγούστου περιοχή στον δήμο Πολυγύρου, στη Χαλκιδική. Συγκεκριμένα, θα σημειωθεί διακοπή ρεύματος από τις 8.00 έως τις 14.00, στην εξής περιοχή: ΠΕΡΙΟΧΗ ΠΡΑΤΗΡΙΟΥ ΧΑΤΖΗΑΝΕΣΤΗ - - ΠΕΡΙΟΧΗ ΙΔΙΩΤΙΚΟΥ ΚΤΕΟ [ΜΑΧΑΙΡΑ ] - - ΑΡΔΕΥΤΙΚΑ ΓΕΡΑΚΙΝΗΣ - - ΟΙΚΙΣΜΟΣ ΔΑΣΚΑΛΩΝ. πηγή: thestival.gr
Περιστατικά
Τραγικό τροχαίο λίγο έξω από τη Θεσσαλονίκη Τροχαίο δυστύχημα σημειώθηκε πριν λίγη ώρα στο χωριό Παρθένι, στον δήμο Χαλκηδόνας, λίγο έξω από τη Θεσσαλονίκη. Σύμφωνα με την Αστυνομία, στις 20.40, δύο οχήματα συγκρούστηκαν, κάτω από αδιευκρίνιστες μέχρι στιγμής συνθήκες, μεταξύ τους με αποτέλεσμα τον θανάσιμο τραυματισμό μίας γυναίκας η οποία ανασύρθηκε νεκρή και τον τραυματισμό 3 ακόμη ατόμων. Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες οι 3 τραυματίες μεταφέρθηκαν μ...
Περιστατικά
Την τελευταία του πνοή στην άσφαλτο άφησε χθες το βράδυ, ένας 87χρονος μετά από παράσυρση από ΙΧ.. στην Επαρχιακή Οδό Χαλάστρας – Σίνδου, στη Θεσσαλονίκη. Όλα συνέβησαν λίγο πριν τις 10 το βράδυ, όταν Ι.Χ. που οδηγούσε 58χρονος, παρέσυρε τον ηλικιωμένο, με αποτέλεσμα τον θανάσιμο τραυματισμό του. πηγή: thestival.gr