Το πόρισμα για το «μαρτύριο της σταγόνας» που άφησε χωρίς νερό τη Θεσσαλονίκη

Αφησαν τη ζηµιά να συµβεί, αλλά την αντιµετώπισαν µε επάρκεια... εκ των υστέρων. Αυτό είναι το απόσταγµα της εσωτερικής αναζήτησης ευθυνών για το «µαρτύριο της σταγόνας» που έζησαν επί µία εβδοµάδα ένα εκατοµµύριο Θεσσαλονικείς, πέρυσι την άνοιξη, λόγω της θραύσης του κεντρικού αγωγού της Αραβησσού.

Η ΕΥΑΘ έδωσε χθες στη δηµοσιότητα αποσπάσµατα της τεχνικής έκθεσης των πραγµατογνωµόνων του Τεχνικού Επιµελητηρίου (ΤΕΕ/Τµήµα Κεντρικής Μακεδονίας), που βγάζουν «λάδι» την εταιρεία αναφορικά µε τους χειρισµούς της µετά τη βλάβη, καθώς αποφαίνονται πως η µέθοδος αποκατάστασης που ακολουθήθηκε ήταν η ενδεδειγµένη.

Ωστόσο, οι ευθύνες για τη µη πρόληψη του ατυχήµατος είναι αναµφισβήτητες, καθώς ο αγωγός είχε στείλει πολλαπλά προειδοποιητικά σήµατα, όπως επισηµαίνει µιλώντας στο «Εθνος» ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ, Πάρις Μπίλλιας. «∆εν σπάει ένας αγωγός από τη µια µέρα στην άλλη. Εχουν προηγηθεί δείγµατα γραφής» επισήµανε ο κ. Μπίλλιας και πρόσθεσε πως «οι υπεύθυνοι της ΕΥΑΘ γνώριζαν τα τελευταία 15 χρόνια τις αστοχίες στο συγκεκριµένο τµήµα και έπρεπε να προβούν έγκαιρα στις κατάλληλες ενέργειες για την επισκευή του». Ο ίδιος διευκρίνισε πως οι πραγµατογνώµονες του ΤΕΕ κλήθηκαν να αποφανθούν µόνο για δύο συγκεκριµένα ζητήµατα: τον λόγο για τον οποίο συνέβη η βλάβη και το αν οι ενέργειες που ακολούθησαν ήταν οι ενδεδειγµένες, χωρίς να ασχοληθούν µε όσα είχαν προηγηθεί του ατυχήµατος.

Σύµφωνα µε την ανακοίνωση της ΕΥΑΘ, η θραύση του τσιµεντένιου αγωγού αποδίδεται από τους πραγµατογνώµονες στην οξείδωση και στη διάβρωση του χαλύβδινου οπλισµού του. Το γεγονός συνδέεται µε το αλκαλικό περιβάλλον (αλατότητα εδάφους) στη συγκεκριµένη περιοχή της Σίνδου απ’ όπου περνάει ο αγωγός. ∆εν είναι τυχαίο ότι και οι δύο προηγούµενες αστοχίες (σπασίµατα), το 1986 και το 1994, βρίσκονται περίπου στο ίδιο σηµείο (σε ένα µήκος 200 µ.), ενώ ανάλογα είναι τα ευρήµατα και στη µεγάλη βλάβη του 2004, που είχε πάλι ως αποτέλεσµα να «στεγνώσει» η Θεσσαλονίκη για µία εβδοµάδα.

Ωστόσο, δεν χτύπησε «καµπανάκι» στους υπεύθυνους, παρόλο που σύµφωνα µε µαρτυρίες η ίδια περιοχή έστελνε ξανά προειδοποιητικά σήµατα το 2018, µε διαρροή στο συγκεκριµένο σηµείο, τουλάχιστον τρεις µήνες πριν από τη θραύση του αγωγού.

Η εταιρεία βγαίνει «λάδι», καθώς αναφέρεται ότι η µέθοδος αποκατάστασης που ακολουθήθηκε ήταν η ενδεδειγµένη

Η τεχνική διαδικασία Αναφορικά µε την τεχνική διαδικασία που ακολουθήθηκε από την εταιρεία για την αποκατάσταση της βλάβης, η τεχνική έκθεση του ΤΕΕ τη χαρακτηρίζει ενδεδειγµένη, ενώ κρίνεται ως εύλογος ο χρόνος της µίας εβδοµάδας που διήρκεσε η επισκευή, µε δεδοµένες τις δυσκολίες ενός τέτοιου εγχειρήµατος (εκκένωση µεγάλου όγκου νερού, διαµόρφωση ασφαλών συνθηκών εργασίας για το προσωπικό, µέτρα προστασίας του ίδιου του αγωγού και έλεγχος της ποιότητας του νερού προτού δοθεί ξανά σε χρήση).

Για το επίµαχο θέµα της διανοµής του διαθέσιµου νερού στο πολεοδοµικό συγκρότηµα από το δίκτυο του Αλιάκµονα στη διάρκεια της βλάβης, οι µηχανικοί του ΤΕΕ αναφέρουν στο πόρισµά τους πως η ΕΥΑΘ λειτούργησε στο πλαίσιο των δυνατοτήτων που είχε από τις έκτακτες αυτές συνθήκες.

Η θραύση του αγωγού της Αραβησσού συνέβη στα τέλη Μαρτίου και προκάλεσε µια πρωτοφανή κρίση υδροδότησης του πολεοδοµικού συγκροτήµατος, που κράτησε επτά ηµέρες και έφερε τους Θεσσαλονικείς στα πρόθυρα νευρικού κλονισµού. Ο ηλικίας άνω των 40 ετών τσιµεντένιος αγωγός µεταφέρει από τις πηγές της Αραβησσού Πέλλας ποσότητες νερού που αντιστοιχούν στο 30% των αναγκών της Θεσσαλονίκης. Μετά τη βλάβη ο αγωγός εκκενώθηκε προκειµένου να αντικατασταθεί το σπασµένο τµήµα µε χαλύβδινο, ενώ τέθηκε σε εφαρµογή ένα σχέδιο εκ περιτροπής υδροδότησης των περιοχών της πόλης από τον Αλιάκµονα. Προκλήθηκε αλαλούµ, καθώς δεν έχουν όλες οι περιοχές σύνδεση µε το συγκεκριµένο δίκτυο, ενώ η ανάγκη να υδροδοτηθούν κατά προτεραιότητα τα νοσοκοµεία και άλλες ευαίσθητες δοµές δηµιούργησε ανισορροπίες, µε κάποιες περιοχές να ευνοούνται και άλλες να µην έχουν ούτε σταγόνα νερό επί µέρες.

Ακολούθησε θύελλα διαµαρτυριών από δηµάρχους κατά της διοίκησης της ΕΥΑΘ, το θέµα πήρε και πολιτικές διαστάσεις, ενώ υπήρξε και εισαγγελική παρέµβαση. Ο προϊστάµενος της Εισαγγελίας Πρωτοδικών, Λάµπρος Τσόγκας, ζήτησε να διερευνηθεί αν προέκυψε κίνδυνος για ανθρώπους από τη συνεχιζόµενη έλλειψη νερού σε σχολεία, κοινωφελείς εγκαταστάσεις κ.α., καθώς και να ελεγχθεί ο τρόπος συντήρησης των υποδοµών και του δικτύου ύδρευσης της πόλης. «Σχέδιο ασφάλειας νερού» Μετά την επταήµερη κρίση, µπήκε σε εφαρµογή «σχέδιο ασφάλειας νερού», προκειµένου να µην ξαναζήσει η πόλη κάτι ανάλογο. Στο πλαίσιο αυτό έχει προκηρυχθεί και βρίσκεται στη φάση ανάθεσης το έργο συντήρησης του αγωγού της Αραβησσού εν λειτουργία. Επίσης, προχωρά το διπλό έργο ανίχνευσης διαρροών στον αγωγό µε δορυφόρο και µε τηλεπισκόπηση, ενώ στη φάση επιλογής αναδόχου βρίσκεται η επέκταση του τηλελέγχου και αυτοµατισµού (SCADA) του δικτύου ύδρευσης.


Παράλληλα προχωρά το µεγάλο έργοανάσα της επέκτασης της Εγκατάστασης Επεξεργασίας Νερού Θεσσαλονίκης, που θα εξασφαλίσει την πλήρη υδροδότηση της πόλης από τον Αλιάκµονα και θα καταστήσει εφεδρικό το πεπαλαιωµένο δίκτυο της Αραβησσού.

Πηγή: ethnos.gr

Αν παρατηρήσετε κάποιο σφάλμα, επισημάνετε το επιθυμητό κείμενο και πιέστε Ctrl + Enter για να ενημερώσετε τον διαχειριστή για αυτό.
Προτείνω
Δεν υπάρχουν ακόμη συστάσεις

Σχόλια

Διάφορα
Αλλάζει το σκηνικό του καιρού από την Τετάρτη 20 Μαρτίου με τη βροχές, καταιγίδες και χιόνια σε ορεινά σημεία να κάνουν την εμφάνισή τους. Σύμφωνα με την ΕΜΥ, η μεταβολή του καιρού θα διαρκέσει έως το Σάββατο. Στη συνέχεια, όμως, ο καιρός βελτιώνεται με παροδικές νεφώσεις και όσοι αναρωτιούνται για το τι καιρό θα κάνει την 25η Μαρτίου, σε γενικές γραμμές προβλέπεται καλός. Όμως, τα προγνωστικά στοιχεία στη συνέχεια προβλέπουν νέα ισχυρή ψυχρή μεταβολή που...
Κοινωνία
Ακυβέρνητο λεωφορείο του ΟΑΣΘ στην Θεσσαλονίκη ακινητοποίησε το πρωί της Τετάρτης λίγο μετά το τέρμα της Νεάπολης από όπου ξεκίνησε ο οδηγός του. Τα μπουλόνια που βρίσκονται στο  τιμόνι έσπασαν με αποτέλεσμα ο οδηγός να μην μπορεί να στρίψει το λεωφορείο.  Στο λεωφορείο επέβαιναν δύο επιβάτες. Ο οδηγός κατάφερε να το ακινητοποιήσει 25 μέτρα  μετά το τέρμα. Συνεργεία του ΟΑΣΘ επισκεύασαν το λεωφορείο το οποίο εκτελεί και πάλι δρομολόγια στους δρόμους της πό...
Περιστατικά
Στο ευρύτερο πλαίσιο ειδικών δράσεων διαφόρων αστυνομικών υπηρεσιών της Γενικής Αστυνομικής Διεύθυνσης Θεσσαλονίκης, κατά το τελευταίο 24ωρο πραγματοποιήθηκαν στοχευμένοι έλεγχοι για την πρόληψη και αντιμετώπιση της παραβατικότητας στο πολεοδομικό συγκρότημα.Αναλυτικότερα, αστυνομικοί των Διευθύνσεων Άμεσης Δράσης, Αστυνομίας και Ασφάλειας Θεσσαλονίκης συνέλαβαν: • 2 άτομα για παράβαση του Νόμου περί εξαρτησιογόνων ουσιών. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση...
Περιστατικά
Τροχαίο ατύχημα με καραμπόλα μεταξύ 2 ΙΧ και ενός σχολικού λεωφορείου, σημειώθηκε πριν λίγη ώρα στη δυτική Θεσσαλονίκη, σε περιοχή της Πολίχνης. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με ανάρτηση της ομάδας Think Simple στο facebook, υπήρξε σύγκρουση μεταξύ δυο αυτοκινήτων και ενός σχολικού λεωφορείου το οποίο μετέφερε παιδιά. Το ατύχημα έγινε στη συμβολή των οδών Γ. Παπαϊωάννου και Παξών και ευτυχώς δεν υπήρξε κάποιος τραυματισμός, αλλά μόνο υλικές ζημιές. Δείτε τις φωτογ...
Πολιτική
Με το παράσημο του Μέγα Σταυρού βραβεύτηκε ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Με το παράσημο του Μέγα Σταυρού της Αξίας του Τάγματος της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας βραβεύτηκε ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Γιάννης Μπουτάρης. Η επίδοση των τιμητικών παρασήμων έγινε από τον πρέσβη της Γερμανίας, Γενς Πλότνερ, σε εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στο Ινστιτούτο Γκαίτε. Η βράβευση έγινε παρουσία του γενικού προξένου, Βάλτερ Στέκελ, με τον κ. Μπουτάρη να δηλώνει πως εί...
Κοινωνία
Τοποθέτηση της Τροχαίας για το στάτους των ηλεκτρονικών πατινιών Του Γιώργου Καλλίνη Τα ηλεκτρικά πατίνια είναι σίγουρα η νέα μόδα στη Θεσσαλονίκη, ως μια οικολογική, φθηνή και εύκολη λύση μετακίνησης. Όμως, τα πρόσφατα ατυχήματα με τα ηλεκτρικά πατίνια στην πόλη έθεσαν επί τάπητος τον προβληματισμό για την ασφάλεια των επιβατών, ειδικά χωρίς να έχει οριστεί κάποιο θεσμικό πλαίσιο από την Τροχαία και το Υπουργείο Μεταφορών για ένα πρωτόγνωρο μέσο μεταφοράς...
Κοινωνία
Στρατηγικό σχέδιο σε έκταση από το Λιμάνι μέχρι τον Κελλάριο Όρμο Της ΜΑΡΙΑΣ ΚΟΥΖΟΥΦΗ Το άνοιγμα της πόλης προς τη θάλασσα και ο επαναπροσδιορισμός της σχέσης της με αυτήν είναι η βασική επιδίωξη του προγράμματος για την ανάπλαση του παραλιακού μετώπου που σχεδίασε ο Δήμος Θεσσαλονίκης με την υποστήριξη του Ομίλου Παγκόσμιας Τράπεζας και της Deloitte και το οποίο παρουσιάστηκε χθες, σε ειδική ενημερωτική εκδήλωση στο Δημαρχείο. Η περιοχή μελέτης είναι έκτα...
Κοινωνία
Η εκδήλωση βράβευσης των αριστούχων μαθητών της περιοχής από τα ΕΛΠΕ, οι διαρροές από τον δήμο και η επιστολή του γονέα. Γράφει ο Σαλονικιός Στις 6 Μαρτίου το δημοτικό συμβούλιο Κορδελιού Ευόσμου είχε λάβει ομόφωνη απόφαση, έπειτα από πρόταση της «Λαϊκής Συσπείρωσης», ο δήμος να μην αποδέχεται στο εξής χορηγίες από τα ΕΛΠΕ, μετά και το πρόσφατο ενδιάμεσο πόρισμα της ερευνητικής ομάδας του τμήματος Χημείας του ΑΠΘ σύμφωνα με το οποίο, ευθύνη για τη δυσοσμία...
Κοινωνία
Μια πτήση της Ολυμπιακής από Αθήνα δεν κατάφερε να προσγειωθεί στο αεροδρόμιο Μακεδονία και κατευθύνεται προς το αεροδρόμιο της Καβάλας. Προβλήματα στις πτήσεις από το αεροδρόμιο Μακεδονία προκαλεί για άλλη μια φορά η ομίχλη, που επικρατεί στην περιοχή.   Εξαιτίας της ομίχλης υπάρχει δυσκολία στις προσγειώσεις των αεροπλάνων. Ήδη μια πτήση της Ολυμπιακής από Αθήνα δεν κατάφερε να προσγειωθεί στο αεροδρόμιο Μακεδονία. Σύμφωνα με τον Γιάννης Παπάζογλου PR Ma...
Σχετικά νέα
Ακυβέρνητο λεωφορείο στη Νεάπολη Θεσσαλονίκης με 2 επιβάτες
Θεσσαλονίκη: Τώρα… «ψάχνονται» για τα ηλεκτρικά πατίνια – Η απάντηση Lime
Θεσσαλονίκη: Μεγάλη παραλία με δημόσια πισίνα – Το σχέδιο των 8,5 χλμ
Δυσοσμία: Ο λαϊκισμός - και μάλιστα ανέξοδος - στα καλύτερα του
Ομίχλη στο αεροδρόμιο "Μακεδονία" και προβλήματα - Πτήση προσγειώθηκε στην Καβάλα
Θεσσαλονίκη: Συμπλοκή αλλοδαπών στην πλατεία Αριστοτέλους (VIDEO)
Έτοιμο να υποδεχτεί τα πρώτα βαγόνια το εντυπωσιακό αμαξοστάσιο του μετρό Θεσσαλονίκης (ΦΩΤΟ)
ΠΡΟΣΟΧΗ - Φόλες σε πλατεία στο κέντρο της Θεσσαλονίκης
Τον ερχομό της Άνοιξης γιορτάζουν οι Αζέροι της Θεσσαλονίκης
Δρόμοι για… ερπυστριοφόρα και όχι για λεωφορεία του ΟΑΣΘ στον Λαγκαδά