Ο ΟΑΣΘ πληρώνει την ΕΛΒΟ χωρίς να οφείλει

Πριν από λίγους μήνες, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης κατέθεσε στον Άρειο Πάγο μηνυτήρια αναφορά για τα πεπραγμένα στον ιδιωτικό ΟΑΣΘ. Πριν από δυο εβδομάδες, μάλιστα, ανακοινώθηκε η παραγγελία διενέργειας προκαταρκτικής εξέτασης από τον εισαγγελέα Διαφθοράς Θεσσαλονίκης.

Σύμφωνα με τη μηνυτήρια αναφορά του υπουργείου, υπάρχει ένα χρηματικό ποσό 1,3 εκατ. ευρώ, που φέρεται να εισέπραξε ο ΟΑΣΘ από κατάπτωση εγγυητικών επιστολών της ΕΛΒΟ ΑΕ. Το ποσό αναφέρεται καθώς, σύμφωνα με τον υπουργό, ο Οργανισμός δεν το εμφάνισε ως έσοδα ως όφειλε αλλά ως «αποθεματικό ειδικής χρήσης», με αποτέλεσμα το δημόσιο να ζημιωθεί το ισόποσο που του κατέβαλε ως αντισταθμιστική καταβολή.

Γιατί, όμως, κατέπεσαν οι εγγυητικές επιστολές της ΕΛΒΟ προς τον ΟΑΣΘ; Διότι η ΕΛΒΟ αδυνατούσε να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις της απέναντι στον ΟΑΣΘ. Γεγονός που, όμως, ουδόλως φαίνεται να μέτρησε στις σχέσεις του κρατικού υπό εκκαθάριση (από το 2017) με την κρατική υπό εκκαθάριση ΕΛΒΟ. «Η προσπάθειά μας είναι να ενισχύσουμε και τις δύο μονάδες», είχε πει ο Στέλιος Παππάς τον περασμένο Μάρτιο. Ωραία λόγια, θετική σκέψη, πιθανώς και καλή πρόθεση. Αλλά ποιος πληρώνει το μάρμαρο -ή μάλλον τα χαλασμένα αμαξώματα και τις ρωγμές των λεωφορείων; Και ποιος βγαίνει ωφελημένος από αυτήν την συνέργεια;

Τα λεωφορεία που ράγιζαν

Η ιστορία αρχίζει το 2008, με τον ΟΑΣΘ να υπογράφει με την ΕΛΒΟ σύμβαση προμήθειας για 20 απλά και 20 αρθρωτά λεωφορεία. Η σύμβαση εκτελέστηκε, τα λεωφορεία πληρώθηκαν, παραδόθηκαν και μπήκαν σταδιακά στην κυκλοφορία από τις 21/5/2010. Όμως τα λεωφορεία παρουσίασαν σοβαρά τεχνικά προβλήματα, προϊόν προφανώς κακού σχεδιασμού. Συγκεκριμένα, το πρόβλημα εντοπιζόταν σε ρωγμές στο δικτύωμα και στις κολόνες κυρίως κοντά στις πόρτες. Επίσης, σημειώνονταν συνεχείς βλάβες στο σύστημα επιλεκτικής κατάλυσης SCR και θραύση των διαφορικών.

Παρά το γεγονός ότι τα λεωφορεία μεταφέρθηκαν επανειλημμένως στην ΕΛΒΟ για επισκευή, το πρόβλημα δεν λύθηκε οριστικά. Έτσι, ο ΟΑΣΘ ουδέποτε παρέλαβε οριστικά τα λεωφορεία, παρά μόνο με πρωτόκολλα προσωρινής παραλαβής. Σοβαρά προβλήματα εμφάνιζαν επίσης τα περισσότερα από τα 80 αρθρωτά λεωφορεία, που είχε παραλάβει από την ΕΛΒΟ με σύμβαση που υπογράφηκε στις 16/2/2005. 

Μάλιστα, έχουμε στα χέρια μας έγγραφα που αποδεικνύουν ότι στις 9/9/2010 και στις 7/12/2010 είχαν πραγματοποιηθεί συσκέψεις με όλους τους εμπλεκόμενους και είχε αποφασιστεί η αποκατάσταση των ρωγμών με ταυτόχρονη ενίσχυση των δικτυωμάτων σε 44 αρθρωτά λεωφορεία και 20 τυπικά, καθώς και η αντικατάσταση των monitor των αρθρωτών Β7LA.

Όλες οι ανωτέρω εργασίες επρόκειτο να πραγματοποιηθούν από την ΕΛΒΟ, στο πλαίσιο των συμβάσεων με τον ΟΑΣΘ. Στη σχετική αλληλογραφία φαίνονται επίσης οι προειδοποιήσεις ιθυνόντων του ΟΑΣΘ σχετικά με την αδυναμία της ΕΛΒΟ να εγγυηθεί την ασφαλή κυκλοφορία τους. Συγκεκριμένα, στο πρακτικό Συνάντησης της Επιτροπής Παραλαβής Λεωφορείων σχετικά με την εξέλιξη της αποκατάστασης των προβλημάτων των αμαξωμάτων των 9λιτρων λεωφορείων από την ΕΛΒΟ, που πρωτοκολλήθηκε στις 11/2/2016, αναφέρεται χαρακτηριστικά: «(…) Από τα ανωτέρω περιγραφόμενα δυστυχώς προκύπτει ότι η ΕΛΒΟ, με τις έως τώρα ενέργειές της και την πρακτική της, έχει καταστεί αφερέγγυα κι αδυνατεί να εγγυηθεί την ασφαλή κυκλοφορία των εν λόγω λεωφορείων, τα οποία αντιμετωπίζουν συνεχώς σοβαρά προβλήματα με τα αμαξώματά τους. Επιπλέον, η ΕΛΒΟ, με την παρούσα εταιρική μορφή της και τα προβλήματα επιβίωσης που αντιμετωπίζει, δεν διαφαίνεται ότι δύναται να επιλύσει ικανοποιητικά το εν λόγω πρόβλημα στο μέλλον. Για τους λόγους αυτούς θα πρέπει να προβούμε στη λήψη των απαραιτήτων εκείνων μέτρων, τα οποία θα κριθούν ότι θα διασφαλίσουν τη μελλοντική κυκλοφορία των προβληματικών λεωφορείων σε συνθήκες απολύτου ασφαλείας και κατ’ επέκταση θα διασφαλιστούν τα συμφέροντα και η αξιοπιστία του Οργανισμού».

Η υποχρέωση της ΕΛΒΟ

Πράγματι, στο πλαίσιο αυτό, το 2013, ο ΟΑΣΘ είχε ήδη προχωρήσει στην κατάπτωση των δυο εγγυητικών επιστολών της ΕΛΒΟ, συνολικού ύψους 1.311.120 ευρώ. Σε όλο αυτό το χρονικό διάστημα, η ΕΛΒΟ ουδέποτε αρνήθηκε την ευθύνη της. Μάλιστα, ο γενικός εμπορικός διευθυντής της εταιρείας Δημήτριος Κατερτζής υπέγραφε τα σχετικά έγγραφα, με τα οποία διαβεβαίωνε για τη συμβατική υποχρέωση της ΕΛΒΟ να επιδιορθώνει το συγκεκριμένο πρόβλημα.

Συγκεκριμένα, στο με αρ. πρωτ. 179-13 έγγραφο της 8ης Απριλίου 2013, ο κ. Κατερτζής ομού μετά του γενικού διευθυντή Ανάπτυξης Ιωάννη Μέλλου διαβεβαιώνουν ότι: «Αναφέρεται ότι όπως και συμβατικά προβλέπεται, ακόμη και όταν συντελεστεί η οριστική παραλαβή των λεωφορείων, η ΕΛΒΟ ΑΒΕ εξακολουθεί να έχει την υποχρέωση της επισκευής των λεωφορείων (EURO IV και EURO V) από το συγκεκριμένο πρόβλημα, εφόσον αυτό επανεμφανιστεί». 

Αναλαμβάνοντας το κράτος τον ΟΑΣΘ, αναζωογονήθηκε η σχέση του Οργανισμού με την ΕΛΒΟ. Μάλιστα, ο υπουργός Χρήστος Σπίρτζης δήλωνε ενθουσιασμένος για τη συνέργεια. Έτσι, λεωφορεία που ήταν εκτός κυκλοφορίας άρχισαν να μεταφέρονται στην ΕΛΒΟ για επισκευή. Επρόκειτο για τον ίδιο στόλο των προβληματικών λεωφορείων, τα οποία βάφηκαν, ώστε να δείχνουν καινούργια και δέχτηκαν τις φροντίδες της ΕΛΒΟ.

Όχι, όμως, δωρεάν, όπως θα έπρεπε να συμβεί, βάσει της συμβατικής υποχρέωσης αλλά και των διαβεβαιώσεων του ίδιου του κ. Κατερτζή. Συνολικά, ο ΟΑΣΘ έχει καταβάλει περίπου 1.000.000 ευρώ για επισκευές των λεωφορείων στην ΕΛΒΟ, ενώ αυτές θα έπρεπε να γίνουν χωρίς επιπλέον χρέωση στον Οργανισμό. Πηγές από τον ΟΑΣΘ κάνουν λόγο για εντελώς αδικαιολόγητες χρεώσεις, αλλά και για χρέωση τελείως προσχηματικών εργασιών. «Για παράδειγμα», τονίζουν, «για να γίνει μια επισκευή και ενίσχυση στις κολόνες του δικτυώματος είναι αυτονόητο ότι θα πρέπει να γίνει αποξήλωση των θυρών και παραθύρων, και επανατοποθέτησή τους και δεν πρέπει αυτό να χρεωθεί ως επιπλέον εργασία».

Η «ΜτΚ» διαθέτει τιμολόγια της ΕΛΒΟ προς τον ΟΑΣΘ (άμεσα πληρωτέα) εκδοθέντα τον Νοέμβριο του 2018, στα οποία η περιγραφή των εργασιών είναι «Ανακατασκευή - ανάταση με υλικά νέας τεχνολογίας δικτυώματος πλαισίου και υπερκατασκευής λεωφορείου», δηλαδή εργασίες που πληρώνονται χωρίς να υπάρχει υποχρέωση του ΟΑΣΘ. Αντιθέτως, υπάρχει η συμβατική υποχρέωση επισκευής δωρεάν από την ΕΛΒΟ. Με τον ΦΠΑ, τα ποσά φτάνουν έως και 20.000 ευρώ ανά λεωφορείο, κόστος που θεωρείται από πηγές της αγοράς πολύ υψηλότερο από εκείνο που θα εξασφαλιζόταν εάν οι επισκευές γίνονταν σε ιδιωτικά συνεργεία. 

Τα σπασμένα ακρόμπαρα και ο πραγματογνώμονας της ΕΛΒΟ

Είχαμε αναφερθεί πριν από λίγες εβδομάδες σε δυο περιστατικά (25 και 26 Δεκεμβρίου 2018) λεωφορείων, στα οποία έσπασε η μπάρα του τιμονιού και υπήρξε κίνδυνος για σοβαρό ατύχημα. Πρόκειται για δυο λεωφορεία από αυτά της ΕΛΒΟ, το 120 και το 865. Στις 17/1/2019, το δ.σ. του ΟΑΣΘ αποφάσισε τη συγκρότηση επιτροπής διερεύνησης ατυχημάτων για τα δυο περιστατικά. Πρόεδρός της ορίστηκε ο Δημήτρης Κατερτζής, γενικός εμπορικός διευθυντής της ΕΛΒΟ. Δηλαδή, ο ελεγχόμενος θα είναι και ελεγκτής!

Για τη συμμετοχή στην επιτροπή, ο κ. Κατερτζής θα αμειφθεί με το ποσό των 500 ευρώ.

Ιδιαίτερη αίσθηση έχει δημιουργήσει επίσης η συζήτηση στον ΟΑΣΘ για τη δημιουργία μιας νέας διεύθυνσης, την ώρα που ο Οργανισμός είναι υπό εκκαθάριση και σε οικτρή κατάσταση. Λέγεται, μάλιστα, ότι διευθυντής θα αναλάβει ο κ. Κατερτζής.

Πηγή: makthes.gr

Αν παρατηρήσετε κάποιο σφάλμα, επισημάνετε το επιθυμητό κείμενο και πιέστε Ctrl + Enter για να ενημερώσετε τον διαχειριστή για αυτό.

Σχόλια

Υγεία
Η μελέτη εκπονήθηκε από το Πανεπιστήμιο της Napoli Federico II, και τα αποτελέσματα της δημοσιεύτηκαν στο ισπανικό Mercacei. Κατέδειξε ότι η χρήση του έξτρα παρθένου ελαιόλαδου μειώνει το επίπεδο γλυκόζης στο αίμα στα άτομα με διαβήτη τύπου 1 μετά το φαγητό, κάτι που δεν παρατηρείται όταν αντί για αυτό χρησιμοποιείται βούτυρο. Οι ασθενείς έλαβαν μέρος στις δοκιμές με τη βοήθεια ενός εξ αποστάσεως ολοκληρωμένου συστήματος μέτρησης με αντλίες ινσουλίνης, συν...
Κοινωνία
Μόνον οι γάμοι χτυπήθηκαν τελικά από τον κορονοϊό. Σε επίπεδο στατιστικής μελέτης, η ληξιαρχική αποτίμηση του πρώτου εξαμήνου του 2020 δείχνει ότι μπορεί η πανδημία να επηρέασε σε πολλά σημεία την καθημερινότητά μας, όμως τα ορόσημα της ανθρώπινης ζωής έμειναν εν πολλοίς στις από πριν προδιαγεγραμμένες πορείες τους με εξαίρεση τις τελέσεις γάμων που μειώθηκαν σχεδόν κατά 30% σε σχέση με τα τρία προηγούμενα έτη. Τα τελευταία χρόνια, όλα τα σημαντικά γεγονότ...
Οικονομία
Η πανδημία του κορονοϊού άλλαξε την καθημερινότητα μας, από τον τρόπο με τον οποίο επικοινωνούμε μέχρι τις πολύ απλές δραστηριότητες, όπως είναι τα καθημερινά μας ψώνια. Τα σούπερ μάρκετ https://eshop.masoutis.gr/ με το νέο τους https://eshop.masoutis.gr/ δίνουν μια νέα διάσταση στον τρόπο που οι καταναλωτές μπορούν να πραγματοποιήσουν τις καθημέρινες τους αγορές, με ταχύτητα, ευκολία, άνεση και απόλυτη ασφάλεια. Την εποχή του κορονοϊού, η ασφάλεια και η υ...
Διάφορα
Με 152 εβδομαδιαίες πτήσεις συνδέει την Ελλάδα με ευρωπαϊκόυς προορισμούς ο όμιλος Lufthasna. 60 πτήσεις από και προς την Αθήνα, 73 πτήσεις από και προς τα νησιά, ανά εβδομάδα. Μετά την έξαρση του κορονοϊού, που συνέτριψε την αεροπορική βιομηχανία σε ολόκληρο τον κόσμο, όλες οι αεροπορικές εταιρίες του Ομίλου της Lufthansa πετούν και πάλι στην Ελλάδα. Μετά τις απαγορεύσεις στα ταξίδια και την υποχρέωση καραντίνας σε παγκόσμιο επίπεδο, που ανάγκασε τον Ομίλ...
Διάφορα
Εντυπωσιακά διαγνωστικά και θεραπευτικά αποτελέσματα για τις παθήσεις των αρθρώσεων επιτυγχάνονται με τη νανο-αρθροκόπηση. Πρόκειται για μια διαδερμική τεχνική ταχύτατης αποκατάστασης η οποία μπορεί να εφαρμοστεί για παθήσεις σε μεγάλες αρθρώσεις του γόνατος (μηνίσκος) αλλά και σε μικρότερες, όπως η ποδοκνημική, ο αγκώνας και η πηχεοκαρπική . Η νανο-αρθροσκόπηση ενδείκνυται ιδιαίτερα για αθλητές προκειμένου να επιτευχθεί τάχιστη, ανώδυνη και άριστη αποκατά...
Πολιτισμός
Την πρόταση να ψέλνεται ο Ακάθιστος Ύμνος από πιστούς, αρχιερείς, ιερείς, μοναχούς και μοναχές, σε όλους τους ορθόδοξους ναούς και τα μοναστήρια της οικουμένης την ώρα της πρώτης μουσουλμανικής προσευχής στην Αγία Σοφία, έκανε ο μητροπολίτης Φαναρίου Αγαθάγγελος, γενικός διευθυντής της Αποστολικής Διακονίας της Εκκλησίας της Ελλάδος. «Φανταστείτε την ώρα που κάτω από τα σπουδαία ψηφιδωτά και τον φωτεινό τρούλο που φαίνεται να εγγίζει τους ουρανούς θα ακούγ...
Κοινωνία
Οι φετινές διακοπές είναι διαφορετικές: βουνό ή θάλασσα, ξενοδοχείο ή ενοικιαζόμενο δωμάτιο, αυτοκίνητο ή πλοίο, ή μήπως αεροπλάνο; Τα γνωστά διλήμματα υπάρχουν αλλά το σύνθημα παραμένει: διακοπές με ΑΣΦΑΛΕΙΑ.  Με την οικογένεια ή τους φίλους μας, προγραμματίζουμε τις θερινές μας αποδράσεις. Μπορεί φέτος να ετοιμαζόμαστε πιο αργά από ποτέ, το καλοκαίρι, όμως, είναι εδώ και μας περιμένει.  Οι ευκαιρίες για ένα ξένοιαστο καλοκαίρι υπάρχουν και θα τις εκμεταλ...
Διάφορα
Θεσσαλονίκη: Συνεχίζονται και σήμερα οι εργασίες για το νέο ποδηλατόδρομο στη Λεωφόρο Νίκης. Συνεργεία του δήμου προχωρούν στην τελική φάση των έργων καθώς αύριο θα δοθεί κι επίσημα στην κυκλοφορία. Αυτό βέβαια είναι στα χαρτιά, καθώς ήδη αρκετοί χρησιμοποιούν τον ποδηλατόδρομο, αφού έχουν γίνει οι διαγραμμίσεις, ενώ έχουν τοποθετηθεί και τα διαχωριστικά πασαλάκια. Οι κινητοί κώνοι που έχουν απομείνει αναμένεται κι αυτοί να φύγουν από το σημείο. Οι ποδηλάτ...
Κοινωνία
Σε έλεγχο με μοριακό τεστ για τον κορωνοϊό θα υποβληθούν όλοι οι κατασκηνωτές της κατασκήνωσης στην Χαλκιδική όπου εντοπίστηκαν τα δύο κρούσματα κορωνοϊού. Ήδη κλιμάκιο του ΕΟΔΥ βρίσκεται στην κατασκήνωση και συζητά με τους υπευθύνους της προκειμένου να αρχίσει ο έλεγχος των περίπου 600 παιδιών που φιλοξενούνται. Σε ανακοίνωση της κατασκήνωσης στον λογαριασμό της σε μέσο κοινωνικής δικτύωσης αναφέρονται τα εξής: «Αναγνωρίζοντας την κοινή αγωνία ήρθαμε σε ε...