Ο ΟΑΣΘ πληρώνει την ΕΛΒΟ χωρίς να οφείλει

Πριν από λίγους μήνες, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης κατέθεσε στον Άρειο Πάγο μηνυτήρια αναφορά για τα πεπραγμένα στον ιδιωτικό ΟΑΣΘ. Πριν από δυο εβδομάδες, μάλιστα, ανακοινώθηκε η παραγγελία διενέργειας προκαταρκτικής εξέτασης από τον εισαγγελέα Διαφθοράς Θεσσαλονίκης.

Σύμφωνα με τη μηνυτήρια αναφορά του υπουργείου, υπάρχει ένα χρηματικό ποσό 1,3 εκατ. ευρώ, που φέρεται να εισέπραξε ο ΟΑΣΘ από κατάπτωση εγγυητικών επιστολών της ΕΛΒΟ ΑΕ. Το ποσό αναφέρεται καθώς, σύμφωνα με τον υπουργό, ο Οργανισμός δεν το εμφάνισε ως έσοδα ως όφειλε αλλά ως «αποθεματικό ειδικής χρήσης», με αποτέλεσμα το δημόσιο να ζημιωθεί το ισόποσο που του κατέβαλε ως αντισταθμιστική καταβολή.

Γιατί, όμως, κατέπεσαν οι εγγυητικές επιστολές της ΕΛΒΟ προς τον ΟΑΣΘ; Διότι η ΕΛΒΟ αδυνατούσε να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις της απέναντι στον ΟΑΣΘ. Γεγονός που, όμως, ουδόλως φαίνεται να μέτρησε στις σχέσεις του κρατικού υπό εκκαθάριση (από το 2017) με την κρατική υπό εκκαθάριση ΕΛΒΟ. «Η προσπάθειά μας είναι να ενισχύσουμε και τις δύο μονάδες», είχε πει ο Στέλιος Παππάς τον περασμένο Μάρτιο. Ωραία λόγια, θετική σκέψη, πιθανώς και καλή πρόθεση. Αλλά ποιος πληρώνει το μάρμαρο -ή μάλλον τα χαλασμένα αμαξώματα και τις ρωγμές των λεωφορείων; Και ποιος βγαίνει ωφελημένος από αυτήν την συνέργεια;

Τα λεωφορεία που ράγιζαν

Η ιστορία αρχίζει το 2008, με τον ΟΑΣΘ να υπογράφει με την ΕΛΒΟ σύμβαση προμήθειας για 20 απλά και 20 αρθρωτά λεωφορεία. Η σύμβαση εκτελέστηκε, τα λεωφορεία πληρώθηκαν, παραδόθηκαν και μπήκαν σταδιακά στην κυκλοφορία από τις 21/5/2010. Όμως τα λεωφορεία παρουσίασαν σοβαρά τεχνικά προβλήματα, προϊόν προφανώς κακού σχεδιασμού. Συγκεκριμένα, το πρόβλημα εντοπιζόταν σε ρωγμές στο δικτύωμα και στις κολόνες κυρίως κοντά στις πόρτες. Επίσης, σημειώνονταν συνεχείς βλάβες στο σύστημα επιλεκτικής κατάλυσης SCR και θραύση των διαφορικών.

Παρά το γεγονός ότι τα λεωφορεία μεταφέρθηκαν επανειλημμένως στην ΕΛΒΟ για επισκευή, το πρόβλημα δεν λύθηκε οριστικά. Έτσι, ο ΟΑΣΘ ουδέποτε παρέλαβε οριστικά τα λεωφορεία, παρά μόνο με πρωτόκολλα προσωρινής παραλαβής. Σοβαρά προβλήματα εμφάνιζαν επίσης τα περισσότερα από τα 80 αρθρωτά λεωφορεία, που είχε παραλάβει από την ΕΛΒΟ με σύμβαση που υπογράφηκε στις 16/2/2005. 

Μάλιστα, έχουμε στα χέρια μας έγγραφα που αποδεικνύουν ότι στις 9/9/2010 και στις 7/12/2010 είχαν πραγματοποιηθεί συσκέψεις με όλους τους εμπλεκόμενους και είχε αποφασιστεί η αποκατάσταση των ρωγμών με ταυτόχρονη ενίσχυση των δικτυωμάτων σε 44 αρθρωτά λεωφορεία και 20 τυπικά, καθώς και η αντικατάσταση των monitor των αρθρωτών Β7LA.

Όλες οι ανωτέρω εργασίες επρόκειτο να πραγματοποιηθούν από την ΕΛΒΟ, στο πλαίσιο των συμβάσεων με τον ΟΑΣΘ. Στη σχετική αλληλογραφία φαίνονται επίσης οι προειδοποιήσεις ιθυνόντων του ΟΑΣΘ σχετικά με την αδυναμία της ΕΛΒΟ να εγγυηθεί την ασφαλή κυκλοφορία τους. Συγκεκριμένα, στο πρακτικό Συνάντησης της Επιτροπής Παραλαβής Λεωφορείων σχετικά με την εξέλιξη της αποκατάστασης των προβλημάτων των αμαξωμάτων των 9λιτρων λεωφορείων από την ΕΛΒΟ, που πρωτοκολλήθηκε στις 11/2/2016, αναφέρεται χαρακτηριστικά: «(…) Από τα ανωτέρω περιγραφόμενα δυστυχώς προκύπτει ότι η ΕΛΒΟ, με τις έως τώρα ενέργειές της και την πρακτική της, έχει καταστεί αφερέγγυα κι αδυνατεί να εγγυηθεί την ασφαλή κυκλοφορία των εν λόγω λεωφορείων, τα οποία αντιμετωπίζουν συνεχώς σοβαρά προβλήματα με τα αμαξώματά τους. Επιπλέον, η ΕΛΒΟ, με την παρούσα εταιρική μορφή της και τα προβλήματα επιβίωσης που αντιμετωπίζει, δεν διαφαίνεται ότι δύναται να επιλύσει ικανοποιητικά το εν λόγω πρόβλημα στο μέλλον. Για τους λόγους αυτούς θα πρέπει να προβούμε στη λήψη των απαραιτήτων εκείνων μέτρων, τα οποία θα κριθούν ότι θα διασφαλίσουν τη μελλοντική κυκλοφορία των προβληματικών λεωφορείων σε συνθήκες απολύτου ασφαλείας και κατ’ επέκταση θα διασφαλιστούν τα συμφέροντα και η αξιοπιστία του Οργανισμού».

Η υποχρέωση της ΕΛΒΟ

Πράγματι, στο πλαίσιο αυτό, το 2013, ο ΟΑΣΘ είχε ήδη προχωρήσει στην κατάπτωση των δυο εγγυητικών επιστολών της ΕΛΒΟ, συνολικού ύψους 1.311.120 ευρώ. Σε όλο αυτό το χρονικό διάστημα, η ΕΛΒΟ ουδέποτε αρνήθηκε την ευθύνη της. Μάλιστα, ο γενικός εμπορικός διευθυντής της εταιρείας Δημήτριος Κατερτζής υπέγραφε τα σχετικά έγγραφα, με τα οποία διαβεβαίωνε για τη συμβατική υποχρέωση της ΕΛΒΟ να επιδιορθώνει το συγκεκριμένο πρόβλημα.

Συγκεκριμένα, στο με αρ. πρωτ. 179-13 έγγραφο της 8ης Απριλίου 2013, ο κ. Κατερτζής ομού μετά του γενικού διευθυντή Ανάπτυξης Ιωάννη Μέλλου διαβεβαιώνουν ότι: «Αναφέρεται ότι όπως και συμβατικά προβλέπεται, ακόμη και όταν συντελεστεί η οριστική παραλαβή των λεωφορείων, η ΕΛΒΟ ΑΒΕ εξακολουθεί να έχει την υποχρέωση της επισκευής των λεωφορείων (EURO IV και EURO V) από το συγκεκριμένο πρόβλημα, εφόσον αυτό επανεμφανιστεί». 

Αναλαμβάνοντας το κράτος τον ΟΑΣΘ, αναζωογονήθηκε η σχέση του Οργανισμού με την ΕΛΒΟ. Μάλιστα, ο υπουργός Χρήστος Σπίρτζης δήλωνε ενθουσιασμένος για τη συνέργεια. Έτσι, λεωφορεία που ήταν εκτός κυκλοφορίας άρχισαν να μεταφέρονται στην ΕΛΒΟ για επισκευή. Επρόκειτο για τον ίδιο στόλο των προβληματικών λεωφορείων, τα οποία βάφηκαν, ώστε να δείχνουν καινούργια και δέχτηκαν τις φροντίδες της ΕΛΒΟ.

Όχι, όμως, δωρεάν, όπως θα έπρεπε να συμβεί, βάσει της συμβατικής υποχρέωσης αλλά και των διαβεβαιώσεων του ίδιου του κ. Κατερτζή. Συνολικά, ο ΟΑΣΘ έχει καταβάλει περίπου 1.000.000 ευρώ για επισκευές των λεωφορείων στην ΕΛΒΟ, ενώ αυτές θα έπρεπε να γίνουν χωρίς επιπλέον χρέωση στον Οργανισμό. Πηγές από τον ΟΑΣΘ κάνουν λόγο για εντελώς αδικαιολόγητες χρεώσεις, αλλά και για χρέωση τελείως προσχηματικών εργασιών. «Για παράδειγμα», τονίζουν, «για να γίνει μια επισκευή και ενίσχυση στις κολόνες του δικτυώματος είναι αυτονόητο ότι θα πρέπει να γίνει αποξήλωση των θυρών και παραθύρων, και επανατοποθέτησή τους και δεν πρέπει αυτό να χρεωθεί ως επιπλέον εργασία».

Η «ΜτΚ» διαθέτει τιμολόγια της ΕΛΒΟ προς τον ΟΑΣΘ (άμεσα πληρωτέα) εκδοθέντα τον Νοέμβριο του 2018, στα οποία η περιγραφή των εργασιών είναι «Ανακατασκευή - ανάταση με υλικά νέας τεχνολογίας δικτυώματος πλαισίου και υπερκατασκευής λεωφορείου», δηλαδή εργασίες που πληρώνονται χωρίς να υπάρχει υποχρέωση του ΟΑΣΘ. Αντιθέτως, υπάρχει η συμβατική υποχρέωση επισκευής δωρεάν από την ΕΛΒΟ. Με τον ΦΠΑ, τα ποσά φτάνουν έως και 20.000 ευρώ ανά λεωφορείο, κόστος που θεωρείται από πηγές της αγοράς πολύ υψηλότερο από εκείνο που θα εξασφαλιζόταν εάν οι επισκευές γίνονταν σε ιδιωτικά συνεργεία. 

Τα σπασμένα ακρόμπαρα και ο πραγματογνώμονας της ΕΛΒΟ

Είχαμε αναφερθεί πριν από λίγες εβδομάδες σε δυο περιστατικά (25 και 26 Δεκεμβρίου 2018) λεωφορείων, στα οποία έσπασε η μπάρα του τιμονιού και υπήρξε κίνδυνος για σοβαρό ατύχημα. Πρόκειται για δυο λεωφορεία από αυτά της ΕΛΒΟ, το 120 και το 865. Στις 17/1/2019, το δ.σ. του ΟΑΣΘ αποφάσισε τη συγκρότηση επιτροπής διερεύνησης ατυχημάτων για τα δυο περιστατικά. Πρόεδρός της ορίστηκε ο Δημήτρης Κατερτζής, γενικός εμπορικός διευθυντής της ΕΛΒΟ. Δηλαδή, ο ελεγχόμενος θα είναι και ελεγκτής!

Για τη συμμετοχή στην επιτροπή, ο κ. Κατερτζής θα αμειφθεί με το ποσό των 500 ευρώ.

Ιδιαίτερη αίσθηση έχει δημιουργήσει επίσης η συζήτηση στον ΟΑΣΘ για τη δημιουργία μιας νέας διεύθυνσης, την ώρα που ο Οργανισμός είναι υπό εκκαθάριση και σε οικτρή κατάσταση. Λέγεται, μάλιστα, ότι διευθυντής θα αναλάβει ο κ. Κατερτζής.

Πηγή: makthes.gr

Αν παρατηρήσετε κάποιο σφάλμα, επισημάνετε το επιθυμητό κείμενο και πιέστε Ctrl + Enter για να ενημερώσετε τον διαχειριστή για αυτό.
Δεν υπάρχουν ακόμη βαθμολογίες
Προτείνω
Δεν υπάρχουν ακόμη συστάσεις

Σχόλια

Διάφορα
Περπατάς στην οδό Βεροίας, μια οδό με αρκετά μπαρ που μπορείς να δεις και ένα μοναδικό που δεν φαίνεται όσο και να ψάξεις. Δεν σου πάει ο νους ότι ένα «γκουρμέ» φαστφουντάδικο μπορεί να κρύβει ένα μπαρ, αλλά όταν δεις ένα photo booth, πρέπει να αρχίζεις να το υποψιάζεσαι. Αρχικά ρωτάς το παιδί που ψήνει ψιλοκομμένα κομμάτια κρέατος στην ψησταριά, που βρίσκεται στο πρώτο μέρος του μαγαζιού, αν έχει διαθέσιμες θέσεις να κάτσεις στο μυστικό μπαρ. Αυτός παίρνε...
Οικονομία
Το επίδομα ανεργίας του ΟΑΕΔ είναι μια παροχή που χορηγείται σε μισθωτούς, ασφαλισμένους στον κλάδο ανεργίας του ΟΑΕΔ των οποίων η εργασιακή σχέση είτε έληξε (σύμβαση ορισμένου χρόνου) είτε καταγγέλθηκε από τον εργοδότη, με χρονική διάρκεια από πέντε έως 12 μήνες ανάλογα με τις ημέρες εργασίας που έχουν πραγματοποιήσει οι δικαιούχοι σε συγκεκριμένα χρονικά διαστήματα πριν από τη λύση ή τη λήξη της εργασιακής τους σχέσης, που ορίζονται ως κρίσιμα. Άνεργοι ο...
Διάφορα
Ενισχύει την παρουσία της στη Θεσσαλονίκη η Aegean από τον Απρίλιο. Οκτώ νέες πτήσεις από το «Μακεδονία» σε πόλεις του εξωτερικού και ελληνικά νησιά. Στην ενίσχυση της παρουσίας της στη Θεσσαλονίκη προχωρά η Aegean, η οποία από τον Απρίλιο το 2020 θα προσθέσει οκτώ νέες πτήσεις από το αεροδρόμιο «Μακεδονία» σε πόλεις του εξωτερικού και σε ελληνικά νησιά. Συγκεκριμένα, για την περίοδο Απριλίου-Οκτωβρίου 2020 η Aegean θα πετάει από τη Θεσσαλονίκη προς Βαρκελ...
Οικονομία
Τις επιχειρήσεις και τους επιχειρηματίες που ακόμη και στα δύσκολα χρόνια της κρίσης έμειναν στη χώρα, επένδυσαν και δημιούργησαν, συνεχάρη ο υφυπουργός Εσωτερικών Θεόδωρος Καράογλου, χαιρετίζοντας στην 7η τελετή απονομής βραβείων "Ελληνική Αξία" που διοργάνωσε και φέτος ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Ελλάδος (ΣΒΕ). "Θέλω να συγχαρώ τον ΣΒΕ για την πρωτοβουλία και να συγχαρώ μέσα από την καρδιά μου όλους εσάς που τα δύσκολα χρόνια της κρίσης μείνατε εδώ, επενδύσα...
Περιστατικά
Άτομα του ευρύτερου αντιεξουσιαστικού χώρου εισέβαλαν νωρίτερα στα γραφεία του ΟΑΣΘ, πέταξαν τρικάκια και και φωνάζοντας συνθήματα.. Μέλη τη Ελευθεριακής Πρωτοβουλίας Θεσσαλονίκης και ΑΣ Pueblο πραγματοποιήσαν παρέμβαση στα γραφεία του ΟΑΣΘ.  Βίντεο από την παρέμβαση στον ΟΑΣΘ από αντιεξουσιαστές πηγή: seleo.gr
Κοινωνία
Αρνητικές είναι όπως φαίνεται οι οικονομικές επιπτώσεις του αντικαπνιστικού νόμου σε καταστήματα της Θεσσαλονίκης, που βλέπουν την κίνηση να πέφτει Εώς και 50% μειώθηκε ο τζίρος σε πολλά καταστήματα της Θεσσαλονίκης με την εφαρμογή του αντικαπνιστικού νόμου, σύμφωνα με όσα δήλωσε ο Κώστας Ιακώβου, οικονομικός επόπτης του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης σε ημερίδα με θέμα «το τσιγάρο γίνεται καπνός». Παράλληλα σημείωσε πως το πρόβλημα επιτείνεται...
Κοινωνία
Σύμφωνα με τον Πρότυπο Κανονισμό λειτουργίας τους, οι Παιδικοί Σταθμοί του Δήμου Θεσσαλονίκης, θα παραμείνουν κλειστοί για το χρονικό διάστημα από τις 24/12/2019 έως και τις 06/01/2020. Οι Δημοτικοί Παιδικοί Σταθμοί θα λειτουργήσουν κανονικά την Τρίτη 07/01/2020. Με την ευκαιρία των γιορτών των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, ο Αντιδήμαρχος Κοινωνικής Πολιτικής εύχεται σε όλους καλές γιορτές. Το μήνυμα των Χριστουγέννων και του Νέου Χρόνου, να αναγεννή...
Πολιτισμός
Ημερίδα Εθελοντικής Αναδάσωσης διοργάνωσε η Δ/νση Αναδασώσεων Κεντρικής Μακεδονίας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας – Θράκης στη θέση «Άσπρη πέτρα» του Δήμου Νεάπολης - Συκεών, στο Περιαστικό Δάσος Θεσσαλονίκης την Κυριακή 08-12-2019. Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε υπό την επίβλεψη υπαλλήλων της Υπηρεσίας της Διεύθυνσης Αναδασώσεων σε συνεργασία με την «Κίνηση Οικολογία-Αλληλεγγύη». Φυτεύτηκαν 2.000 δενδρύλλια κυρίως πλατύφυλλα είδη ενώ στην αναδάσωση...
Εγκληματικότητα
Δύο αλλοδαπές ηλικίας 26 και 20 ετών οι οποίες αφαίρεσαν από τσάντα γυναικάς, το πορτοφόλι της που περιείχε το χρηματικό ποσό των (200) ευρώ συνελήφθησαν χθες από Αστυνομικούς του Τμήματος Πεζών Περιπολιών της Διεύθυνσης Αστυνομίας Θεσσαλονίκης στο κέντρο της πόλης (Πλατεία Αριστοτέλους).  Ειδικότερα, όπως αναφέρει η ΕΛΑΣ:  Στο πλαίσιο καθημερινών πεζών και εποχούμενων περιπολιών, αλλά και αστυνομικών ερευνών που διενεργούνται από τις Υπηρεσίες της Γενικής...