Έτσι θα μπορούσε να αλλάξει εντυπωσιακά η παλιά παραλία

Λέξεις: Κώστας Πουλόπουλος, Αρχιτέκτονας ΕΜΠ, ΜΑΑ*

Η Θεσσαλονίκη είναι μια πόλη ευλογημένη με τη θέα του ορίζοντα και της ανοιχτής θάλασσας, που φτάνει ως τον Όλυμπο. Η ιδιαίτερη ταυτότητά της έγκειται ακριβώς σε αυτή την επαφή με το Θερμαϊκό.

Ταυτόχρονα, η πόλη υποφέρει από υπερβολικά υψηλή πυκνότητα, που προσεγγίζει τους 18.000 κατοίκους ανά τετραγωνικό χιλιόμετρο στον αστικό της πυρήνα. Η έλλειψη ανοιχτών χώρων και πρασίνου (2.14 m2 ανά κάτοικο, σύμφωνα με έρευνα του ΑΠΘ) κάνει την κατάσταση ασφυκτική. Ιδιαίτερα στην εντατική μητροπολιτική περιοχή μεταξύ του Παλιού Λιμανιού και του Λευκού Πύργου, η πόλη έχει μόνο δύο δυνατότητες εκτόνωσης: τον άξονα της Αριστοτέλους, και την λεπτή φλούδα του παραλιακού περιπάτου, πλάτους μόλις έξι μέτρων, εκ των οποίων τα δύο καταλαμβάνονται από ποδηλατόδρομο.

Τέσσερα μέτρα παραλιακής ζώνης για χιλιάδες πεζούς και επισκέπτες στη δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της χώρας, μια πόλη όπου η θέα του ορίζοντα είναι το σημαντικότερο ανταγωνιστικό της πλεονέκτημα; Και που δεν φαίνεται ρεαλιστικό να βρεθεί αλλού χώρος εκτόνωσης; Σίγουρα μπορούμε καλύτερα.

Η Νέα Παραλία Θεσσαλονίκης του γραφείου Νικηφορίδη-Κουόμο, ήταν σίγουρα ένα σημαντικό βήμα στην απολύτως σωστή κατεύθυνση, και κατέστησε αμέσως φανερό ότι η πόλη μόνο να κερδίσει έχει από την ανάπτυξη της σχέσης της με την ακτογραμμή της. Είναι όμως αναγκαίο να συζητηθεί το θέμα όχι μόνο εκεί που προ-υπάρχει χώρος για παρεμβάσεις, αλλά κυρίως εκεί που δεν υπάρχει χώρος, και οι όποιες παρεμβάσεις πρέπει να κάνουν ακριβώς αυτό: να δημιουργήσουν ζωτικό χώρο.

Φυσικά η Θεσσαλονίκη δεν είναι η πρώτη πόλη στον κόσμο που έχει αυτό το πρόβλημα πλάτους της παραλιακής της εκτόνωσης. Υπάρχουν πολλές περιπτώσεις ανά τον κόσμο, πόλεων που κέρδισαν σημαντικά από μια επέκταση της παραλίας τους (συχνά με ελαφρά κατασκευή από κατάλληλο ξύλο), όπως για παράδειγμα η Κοπεγχάγη στη συνοικία Islands Brygge, το Τελ Αβίβ, η Νέα Υόρκη (στο Coney Island ή το New Jersey) η Νίκαια (Promenade des Anglais) κι άλλες πολλές περιπτώσεις. Σε μερικές περιπτώσεις δε, δημιουργήθηκαν υποδομές μπάνιου, που σε συνδυασμό με στρατηγικές καθαρισμού του νερού, κατέστησαν τις πόλεις αυτές θα λέγαμε «κολυμπήσιμες» (π.χ. Κοπεγχάγη). 

Εμπνεόμενοι από αυτές τις περιπτώσεις, αλλά και από την κοινή λογική, που σχεδόν μονοσήμαντα προτάσσει ότι η Θεσσαλονίκη δύσκολα θα μπορέσει αλλιώς να αυξήσει τον δημόσιο ανοιχτό χώρο της, προτείνουμε τη δημιουργία μιας ξύλινης ζώνης καθ’ όλο το μήκος της παραλιακής ζώνης, από το Παλιό Λιμάνι ως τον Λευκό Πύργο, που θα δώσει χώρο σε κατοίκους και ταξιδιώτες να απολαύσουν αυτό το υπέροχο πέλαγος που ανοίγεται μπροστά τους και εκτείνεται όσο αντέχει το μάτι.

Πάνω σε αυτή την ζώνη θα μπορούσαν επίσης να εμφανιστούν με απλό και ασφαλή τρόπο στάσεις ενός πλωτού μέσου, ως ενός φτηνού μέσου υποδομής που θα ενισχύσει το υπάρχον δίκτυο και σίγουρα θα αποσυμφορήσει μερικώς την πόλη από την παραδοσιακή της κίνηση.

Το στούντιό μας SquareOne (www.sq-1.dk) είναι στη διάθεση φορέων της πόλης, Δημαρχείου, υποψηφίων δημάρχων, συναδέλφων αρχιτεκτόνων και πολεοδόμων, ΤΕΕ, ΑΠΘ και πολιτών να βοηθήσουμε να ανοίξει ο διάλογος και να οραματιστούμε όλοι μαζί τη συνέχεια της Νέας Παραλίας προς το κέντρο της πόλης της Θεσσαλονίκης. 

Τέλος ρωτήσαμε τον αρχιτέκτονα αν μπορεί να κάνει ένα ρεαλιστικό προυπολογισμό ενός τέτοιου project

Είναι δύσκολο να πει κάνεις ποιο θα ήταν ένα ρεαλιστικό μπάτζετ για την επέκταση της αποβάθρας χωρίς να έχει γνώση των συνθηκών, βυθού, βάθους θεμελίωσης. Σαν άσκηση όμως θα μπορούσαμε να πούμε ότι πχ επιθυμούμε ένα μήκος 1χμ επί 10 μ πλάτος , δηλαδή 10,000 μ2. Αν χτίζαμε ένα νέο κτίριο 10,000 τμ με ένα εξαιρετικό μπάτζετ 1500 ευρώ ανά μ2 (ένα τυπικό ελληνικό μπάτζετ κυμαίνεται πχ στα 1000 ευρώ ανά τμ), η τιμή του θα ήταν 15.000.000 ευρώ.

Και βέβαια ένα κτίριο θα είχε όχι μόνο θεμελίωση, αλλά παράθυρα, κουφώματα, πατώματα, συστήματα θέρμανσης, ψύξης , κουζίνες, μπάνια κτλ. Άρα δυνητικά μιλάμε για μια πολύ μικρότερη επένδυση, εάν επρόκειτο για ένα απλό σχεδιασμό. Αν περιλαμβάναμε σε αυτό και τις πιθανές στάσεις , όχι περισσότερες από 3 , προφανώς θα χρειαζόταν τοπικά κάποια σταθερότερη υποδομή με πλατφόρμες από οπλισμένο σκυρόδεμα, στις όποιες να μπορεί να δέσει ασφαλώς ένα σκάφος ακόμα και σε πιο αντίξοες συνθήκες. Σε αυτή την υποδομή θα εφαρμοζόταν η δέστρα που για λόγους ταχύτητας μετεπιβίβασης θα ήταν ουσιαστικά ένας ηλεκτρομαγνήτης.

Ένα τέτοιο πλοιάριο θα μπορούσε να μεταφέρει ας πούμε το ισοδύναμο ενός λεωφορείου πχ. 100 άτομα 3 στάσεις ανά ώρα χ 16 ώρες, σημαίνει ότι από δεδομένο σημείο θα περνουσαν 4800 άτομα τη μέρα. Αυτά με υπολογισμούς κοινής λογικής . Το οικονομικό αντίκρισμα θα ήταν πιστεύω επενδυτικά ελκυστικό από την αρχή κιόλας. Πρώτον , το ζήτημα του εισιτηρίου μεταφοράς. Δεύτερον, ενοικίαση σε τραπεζοκαθίσματα (αν και η Θεσσαλονίκη έχει αρκετά!). Τρίτον ένα ωραίο μέτωπο ελκύει τουρισμό, αναγνωρισιμότητα. Δείτε το Τελ Αβίβ, για παράδειγμα. Και φυσικά, αλλάζει το χάρτη με τις αξίες γης, αυξάνει τις αξίες των διαμερισμάτων , θέτει θέματα περαιτέρω ανάπτυξης της παραλιακής ζώνης πχ με πεζοδρόμηση της παραλιακής οδού, την εισαγωγή παραλιακού hop on & off τραμ ,τύπου San Francisco κι άλλα πολλά. Για να μη μιλήσουμε για soft values οπως η μείωση της ρύπανσης, της κίνησης, τη δυνατότητα άθλησης, την αίσθηση του ανήκειν κι άλλα πολλά.

To στούντιο SquareOne (www.sq-1.dk) ιδρύθηκε στο τέλος του 2015 στην Κοπεγχάγη από τον αρχιτέκτονα Κώστα Πουλόπουλο, μέτα την πολυετή του εργασία σε διάφορες θέσεις ευθύνης σε διεθνές αρχιτεκτονικό περιβάλλον (Lead Design Architect Henning Larsen, Senior Architect BIG, Architect Kengo Kuma). Ο Κώστας είναι απόφοιτος του ΕΜΠ 2004 και University of Tokyo 2009 (πλήρης υποτροφία Monbukkagakusho). Κατά την πενταετία 2009-2014 ως Lead Design Architect στους Henning Larsen κέρδισε και εν συνεχεία ανέπτυξε κτισμένο έργο μεγάλης κλίμακας (Siemens HQ στο Μόναχο, Novo Nordisk HQ και Nordea HQ στην Κοπεγχάγη , Frankfurt School of Finance & Management, ZSW research Center, Στουτγάρδη).

Το γραφείο SquareOne λειτουργεί αφενός σαν ένα κλασσικό αρχιτεκτονικό στούντιο, αφετέρου σαν ένας οργανισμός που σκέφτεται, σχεδιάζει και προτείνει λύσεις για μια καλύτερη ζωή στις πόλεις. Στα πλαίσια της πρώτης ιδιότητας χτίζουμε έργα σε Λιθουανία, Νότια Κορέα, Γερμανία, Δανία και φυσικά Ελλάδα και Κύπρο. Στα πλαίσια της δεύτερης , είμασε συνήγοροι της δημιουργικής επανάχρησης κτιρίων, της εφαρμογής νέων τεχνολογιών και της ανάπτυξης νέων δικτύων και υποδομών που θα δώσουν κατέυθυνση στο κοινό μας μέλλον. Στοχεύουμε να βοηθούμε τον κοινό διαλογο μέσα από τη συνθετική, απεικονιστική και αφηγηματική ευχέρεια που έχουμε αναπτύξει μέσα απο τη συνεχή τριβή με το σχεδιασμό και το κτίζειν.

Η σελίδα τους στο instagram:  @squareone_studio

Πηγή: parallaximag.gr

Αν παρατηρήσετε κάποιο σφάλμα, επισημάνετε το επιθυμητό κείμενο και πιέστε Ctrl + Enter για να ενημερώσετε τον διαχειριστή για αυτό.
Προτείνω
Δεν υπάρχουν ακόμη συστάσεις

Σχόλια

Σπορ
Ιδρύθηκε μια μέρα σαν σήμερα το 1914 Πριν από 105 χρόνια, σαν σήμερα, την 25η Μαρτίου 1914, λίγο καιρό μετά την απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης, σ’ ένα καφενείο στην περιοχή «Ναύαρχος Βότσης», μια εκλεκτή παρέα αποτελούμενη από θαρραλέους και οραματιστές νέους της εποχής, αποφάσισε να κάνει τη δική της προσωπική «επανάσταση». Μια μέρα ξεχωριστή για την Ορθοδοξία και τον Ελληνισμό ιδρύθηκε ο ΑΡΗΣ. Ένα όνομα βγαλμένο από την αρχαία ελληνική μυθολογία. Ο θεός τ...
Διάφορα
Απάντηση στην τουρκική διάψευση δίνουν πηγές του ελληνικού στρατού, που διαρρέουν στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων ότι δύο τουρκικά F-4 επιχείρησαν να πλησιάσουν το ελικόπτερο Σικόρσκι που μετέφερε τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα στο Αγαθονήσι, ωστόσο αναγνωρίσθηκαν και αναχαιτίσθηκαν από ελληνικά F-16 που είχαν απογειωθεί από το Καστέλι. Σύμφωνα με πληροφορίες του ΑΠΕ-ΜΠΕ, δύο τουρκικά F-4 που είχαν εισέλθει στο FIR Αθηνών χωρίς να καταθέσουν σχέδιο πτήσεως,...
Διάφορα
Αρνείται η Άγκυρα, ότι τουρκικά αεροσκάφη παρενόχλησαν το ελικόπτερο στο οποίο επέβαινε ο Αλέξης Τσίπρας, στο ταξίδι του προς το Αγαθονήσι για τον εορτασμό της 25ης Μαρτίου. "Πηγές ασφαλείας αναφέρουν ότι τουρκικά μαχητικά αεροσκάφη δεν επιχείρησαν καμία παρενόχληση, όπως υποστήριξε ο Έλληνας πρωθυπουργός και κάποια ξένα ΜΜΕ, μεταδίδουν τα τουρκικά ΜΜΕ. "Τα αεροσκάφη άσκησαν τα κανονικά καθήκοντά τους", ανέφεραν ακόμη οι ίδιες πηγές ασφαλείας.   Οι ίδιες π...
Κοινωνία
Σε δηλώσεις προχώρησε με το πέρας της παρέλασης στη Θεσσαλονίκη ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολος Τζιτζικώστας στέλνοντας το δικό του μήνυμα με αφορμή τον εορτασμό της 25ης Μαρτίου. «Τιμούμε σήμερα την μνήμη των ηρώων προγόνων μας, που έδωσαν τη ζωή τους για να είμαστε σήμερα εμείς ελεύθεροι. Οφείλουμε όμως να τιμούμε την μνήμη τους όλο το χρόνο με πράξεις υπερασπιζόμενοι, ενωμένοι τα εθνικά μας συμφέροντα», είπε ο κ. Τιτζικώστας. «Η ιστορία...
Κοινωνία
Γεμάτη με υποψήφιους δημάρχους ήταν φέτος εξέδρα των επισήμων στην μαθητική παρέλαση για την 25η Μαρτίου στη Θεσσαλονίκη Οι περισσότεροι υποψήφιοι που διεκδικούν τον κεντρικό δήμο έδωσαν το παρών και πόζαραν ο ένας δίπλα στον άλλον. Ανάμεσα στους επισήμους βρέθηκαν ο Πέτρος Λεκάκης, ο Κωνσταντίνος Ζέρβας, ο Γιώργος Ορφανός, ο Χάρης Αηδονόπουλος, ο Παναγιώτης Ψωμιάδης, ο Μάκης Κυριζίδης και ο Βασίλης Μωυσίδης. Από την εξέδρα ωστόσο απουσίαζαν η Κατερίνα Νοτ...
Κοινωνία
Στο άγαλμα του Μ.Αλεξάνδρου κατέληξε η πορεία διαμαρτυρίας  80 περίπου πολιτών που διαμαρτύρονταν νωρίτερα στην παρέλαση. Αυτή τη ώρα οι διαδηλωτές έψαλαν τον εθνικό ύμνο. Ρεπορτάζ: Δήμητρα Καρβουνίδου, Ευτέρπη Μουζακίτη.  Δείτε το βίντεο του Seleo: Πηγή: seleo.gr
Διάφορα
Ο Γιάννης Τριανταφυλλόπουλος πέταξε το drone του στην παραμυθοχώρα της Ημαθίας. Το Μάρτιο δεν υπάρχει πιο μαγικό μέρος από αυτό στην Ελλάδα. Πηγή: parallaximag.gr
Διάφορα
Σχεδιάστηκαν στη Θεσσαλονίκη ή σχεδιάστηκαν για τη Θεσσαλονίκη. Αποτελούν σηµεία αναφοράς για την πόλη και όσοι τα συναντούν, συνήθως παντού, θέλοντας και µη αναφέρονται σε αυτή. Δέκα σύµβολα που µυρίζουν Θερµαϊκό. Άλλα από αυτά υποδείγµατα του design και άλλα απλά αυτοσχέδιες καλτ δηµιουργίες. Δυο από τα παρακάτω σύμβολα θα “αγκαλιαστούν” συμβολικά την Κυριακή στις 19 Οκτωβρίου. Σε συνεργασία με τον Δήμο Θεσσαλονίκης, ομάδες και μέλη του Σωματείου Αρτοποι...
Περιστατικά
Με πολλή προσοχή ερευνούν οι αστυνομικές αρχές την καταγγελία μαθήτριας Γυμνασίου στα Πεύκα Θεσσαλονίκης, ότι άνδρας που επέβαινε σε αυτοκίνητο την πλησίασε το πρωί της περασμένης Τετάρτης, έξω από το σχολείο, και την προσκάλεσε να μπει στο όχημα. Για το περιστατικό η ίδια η 15χρονη ενημέρωσε τους καθηγητές και η διευθύντρια του Γυμνασίου απευθύνθηκε στην Ασφάλεια Θεσσαλονίκης και την Εισαγγελία Ανηλίκων της πόλης, ενώ απέστειλε και σχετικό e-mail σε όλους...
Σχετικά νέα
Α. Τζιτζικώστας: Η ιστορία γράφτηκε και δεν ξαναγράφεται (VIDEO)
Θεσσαλονίκη: Παρουσίες και... απουσίες στην εξέδρα της παρέλασης (Φωτ.)
Με τον Εθνικό Ύμνο ολοκληρώθηκε η πορεία για τη Μακεδονία στη Θεσσαλονίκη (ΒΙΝΤΕΟ)
Έτσι θα γιορτάσει η Θεσσαλονίκη την επέτειο της 25ης Μαρτίου
Ιβάν Σαββίδης: Χρέος μας να διατηρήσουμε την ελευθερία της Ελλάδας (vid)
Γιούχαραν τον Γιώργο Βαρεμένο για την Μακεδονία στην Μελβούρνη (VIDEO)
Η τεχνολογία για την καταπολέμηση των κουνουπιών από την περιφ. Κεντρικής Μακεδονίας
Αμπελόκηποι: Σήμερα τα αποκαλυπτήρια της προτομής του Εμμανουήλ Παππά
''Στηρίζουμε...Παίζοντας'' σήμερα από την Αρωγή Θεσσαλονίκης
Κίνηση ανθρωπιάς από την οικογένεια Σαββίδη: Στο πλευρό της 90χρονης γιαγιάς