Ο κίνδυνος για την Πλατεία Ελευθερίας και οι αρνητικές επιπτώσεις για τους πολίτες

Ο κίνδυνος ακύρωσης της διαμόρφωσης της Πλατείας Ελευθερίας σύμφωνα με τα βραβευμένα σχέδια του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού και οι αρνητικές επιπτώσεις για το ιστορικό κέντρο, τους πολίτες και τους επισκέπτες του.

Λέξεις: Γιώργος Ζωίδης, Αρχιτέκτων Μηχανικός, Ομότιμος Καθηγητής ΑΠΘ

Συμμετείχα στον εν λόγω διαγωνισμό στην προκήρυξη του οποίου δεν προβλεπόταν δημιουργία υπόγειου πάρκινγκ. Άρα, οι προθέσεις του αγωνοθέτη ήταν ανέκαθεν γνωστές και απολύτως ορθές γιατί είχαν ως κύριο στόχο την αναβάθμιση της ιστορικής αυτής πλατείας σε βασικό αστικό πόλο και την απόδοσή της στους «κυνηγημένους από τα παντός είδους οχήματα πεζούς», κατοίκους και επισκέπτες αυτής της πόλης. Να σημειώσω, επίσης, ότι η δημόσια παρέμβασή μου έχει ως μοναδικό γνώμονα το καλό της πόλης μας και μόνο.

Όσοι υποστηρίζουν τη δημιουργία υπόγειου χώρου στάθμευσης στην Πλατεία Ελευθερίας θα έπρεπε να γνωρίζουν –αν δεν θέλουν να αρκεστούν σε αντιπολιτευτική πολιτική και μόνο–

1. τον αριθμό των οχημάτων που θα έπρεπε να προβλεφθεί, προκειμένου η επένδυση να είναι ανταποδοτική στους επενδυτές και αποτελεσματική ως προς τη διευθέτηση των οχημάτων που επιβαρύνουν καθημερινά την κυκλοφορία της περιοχής με την παρουσία τους. Άρα, το ερώτημα είναι «για πόσες θέσεις στάθμευσης μιλάνε οι ‘διαφωνούντες’ με την αποκλειστική απόδοση της πλατείας στους πολίτες και επισκέπτες αυτής της πόλης».

2. Αν πρόκειται για λίγες (π.χ. 100-200), δεν αξίζει τον κόπο η όποια επένδυση και φασαρία γιατί ούτε τους πεζούς, ούτε τα αυτοκίνητα θα εξυπηρετούν αποτελεσματικά.

3. Αν πρόκειται για 500 ή 1000 και άνω (!) τότε να βρεθεί κάποιος να μας υποδείξει το σημείο εισόδου/εξόδου των οχημάτων στις ώρες κυκλοφοριακής αιχμής στις τρεις υπερφορτωμένες και με πολλά ήδη κυκλοφοριακά προβλήματα οδικές αρτηρίες.

3.1 Την Ίωνος Δραγούμη, 30 μέτρα μετά το φανάρι της Μητροπόλεως και 30 μέτρα πριν το φανάρι της Λ. Νίκης; ή

3.2 τη Βενιζέλου ανάμεσα από τα δύο φανάρια Λ. Νίκης και Μητροπόλεως όπου σταθμεύει και ο ΟΑΣΘ;

3.3 Ή τέλος τη Λ. Νίκης, μεταξύ Ίωνος Δραγούμη και Βενιζέλου, όπου το κυκλοφοριακό πρόβλημα είναι μία μόνιμη κατάσταση.

Θα παρακαλούσα αν κάποιος αρμόδιος γνωρίζει «υπεύθυνα» τη σχετική νομοθεσία να μας ενημερώσει αν επιτρέπονται είσοδοι/έξοδοι μεγάλων χώρων στάθμευσης τόσο κοντά σε σηματοδότες μεγάλων οδικών αρτηριών εντός του ιστορικού κέντρου.

Η Θεσσαλονίκη διαθέτει ήδη αρκετούς ιδιωτικούς και δημοτικούς χώρους στάθμευσης, που δεν έχουν πληρότητα. Οι υπέρμαχοι δημιουργίας και πρόσθετων χώρων στάθμευσης στο ιστορικό κέντρο θα πρέπει να συνειδητοποιήσουν ότι η «ευκολία αυτή» θα προσελκύσει χιλιάδες νέους εποχούμενους επισκέπτες να κυκλοφορούν και να σταθμεύουν στο κέντρο της πόλης:

  • υπονομεύοντας τη επιτυχή λειτουργία του ΜΕΤΡΟ,
  • συμβάλλοντας στην επιδείνωση του κυκλοφοριακού προβλήματος, στην πρόσθετη μόλυνση της ατμόσφαιρας και στη δημιουργία της πιο αφιλόξενης για τους πεζούς πόλης, πρωτεία που κατέχει ήδη εδώ και πολλές δεκαετίες η πόλη μας.

Συμπέρασμα:

  • μετρό (δηλαδή εξυπηρέτηση πεζών) και πρόσθετοι χώροι στάθμευσης εντός του ιστορικού κέντρου (εξυπηρέτηση αυτοκινήτων) δεν συμβιβάζονται γιατί έχουν ανταγωνιστική σχέση.
  • πρόσθετοι χώροι στάθμευσης και απόδοση της πόλης στους πεζούς αποτελούν ασύμβατες σχέσεις.
  • οικολογικός και βιοκλιματικός σχεδιασμός ακυρώνονται με την αύξηση της κυκλοφορίας οχημάτων εντός του ιστορικού κέντρου.
  • ας σκεφτούμε επιτέλους ότι πολύ σύντομα η χρήση του μετρό θα μετριάσει την ανάγκη χρήσης αυτοκινήτου που τα τελευταία χρόνια αποτελεί περισσότερο οικονομικό πρόσθετο βάρος παρά φθηνό μέσο εξυπηρέτησης.

Θα πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι ή πόλη που σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε πριν από 100 περίπου χρόνια, ήταν και παραμένει ωραία σύμφωνα με τα δεδομένα και τα οράματα του χθες. Οι καιροί και οι συνθήκες έχουν αλλάξει από τότε επηρεάζοντας αρνητικά το προφίλ της. Μία κατ’ εξοχήν πόλη αφιερωμένη στους πεζούς έχει μετατραπεί σε μία πόλη εχθρική προς αυτούς. Η σταδιακή αύξηση των όρων δόμησης άλλαξαν την αυθεντική εικόνα της πόλης, προσθέτοντας ύψος στις οικοδομές, άρα και πληθυσμό, άρα και αυτοκίνητα κ.ά.

Καιρός είναι η οικοδομικές δραστηριότητες «εντός των τειχών» να εστιάσουν σε σωστικές κυρίως επεμβάσεις διατήρησης συντήρησης, αποκατάστασης και ανάδειξης μνημείων και μνημειακών συνόλων κάθε εποχής προβάλλοντας τη διαχρονική ιστορία και φυσιογνωμία της πόλης και όχι διαιωνίζοντας τη λειτουργική της παθογένεια των τελευταίων δεκαετιών, προσθέτοντας μερικές θέσεις πάρκινγκ σε βάρος των πεζών, των παιδιών των ηλικιωμένων, των ΑΜΕΑ, των ποδηλατών και των τουριστών που έχουν πολύ περισσότερα δικαιώματα από τα ΙΧ.

Είναι αστείο να συζητάμε για μερικές θεσούλες στάθμευσης χωρίς να περιμένουμε να δούμε τα αποτελέσματα λειτουργίας του Μετρό. Καιρός είναι, επίσης, να δοθεί μεγαλύτερη προσοχή και σοβαρότητα στις επεκτάσεις των περιαστικών οικιστικών περιοχών ώστε να αποκτήσουν κάποια στιγμή την προσωπική τους ταυτότητα και οντότητα για να καταστούν ανταγωνιστικοί πόλοι προς το ιστορικό κέντρο.

Πηγή: parallaximag.gr

Αν παρατηρήσετε κάποιο σφάλμα, επισημάνετε το επιθυμητό κείμενο και πιέστε Ctrl + Enter για να ενημερώσετε τον διαχειριστή για αυτό.
Προτείνω
Δεν υπάρχουν ακόμη συστάσεις

Σχόλια

Εγκληματικότητα
«Δύο μηχανισμοί είναι μέσα στο Μέγαρο. Λευτεριά στους επαναστάτες», είπε άγνωστος χωρίς να δίνει χρονικό περιθώριο ή παραπάνω στοιχεία. Κινητοποίηση της αστυνομίας βρίσκεται σε εξέλιξη εδώ και λίγη ώρα μετά από προειδοποιητικό τηλεφώνημα στον ραδιοφωνικό σταθμό Ράδιο Θεσσαλονίκη για ύπαρξη εκρηκτικών μηχανισμών πιθανότατα στο Δικαστικό Μεγαρο της πόλης. Άγνωστος τηλεφώνησε περίπου στις 8:50 στο Ράδιο Θεσσαλονίκη προειδοποιώντας για ύπαρξη δύο εκρηκτικών μη...
Σπορ
Οι τρίπλες του έχουν μείνει στην ιστορία του ελληνικού ποδοσφαίρου, καθώς στα τέλη της δεκαετίας του ‘70 ο Βασίλης Χατζηπαναγής είχε μαγέψει όλη την Ελλάδα. Με το ποδοσφαιρικό θρύλο να λέει ότι μπορούσε να τριπλάρει αντίπαλο ακόμη και μέσα σε έναν τηλεφωνικό θάλαμο! Την Πέμπτη το απόγευμα στο Ολυμπιακό Κέντρο Πανοράματος ο Βάσια και το «Camp Βασίλης Χατζηπαναγής» ήταν φιλοξενούμενοι του δήμου Πυλαίας-Χορτιάτη και τα μικρά παιδιά είχαν την ευκαιρία  να πάρο...
Κοινωνία
Oι Σύλλογοι «Τα Αναστενάρια του Λαγκαδά» και «Θρακική Εστία Λαγκαδά» θα πραγματοποιήσουν το ξακουστό σε όλο τον κόσμο έθιμο. Το έθιμο της πυροβασίας, τα Αναστενάρια, θα αναβιώσουν και φέτος στη γιορτή των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης, στην πόλη του Λαγκαδά. Σύμφωνα με το lagadas.net, από αύριο, 21 έως και την Τετάρτη, 23 Μαΐου οι Σύλλογοι «Τα Αναστενάρια του Λαγκαδά» και «Θρακική Εστία Λαγκαδά» θα πραγματοποιήσουν το ξακουστό σε όλο τον κόσμο έθιμο. Η πυρ...
Πολιτική
Στη Θεσσαλονίκη αναμένεται την Τετάρτη ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, προκειμένου να πραγματοποιήσει ομιλία, ενόψει των ευρωεκλογών και των αυτοδιοικητικών εκλογών. Η ομιλία του πρωθυπουργού θα πραγματοποιηθεί στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης και ήδη τα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ στην πόλη, εργάζονται πυρετωδώς προκειμένου να είναι όλα έτοιμα. Ο Αλέξης Τσίπρας αναμένεται να στηρίξει με την παρουσία του και τις υποψηφιότητες της Κατερίνας Νοτοπούλου και του Χρήστου Γιαν...
Περιστατικά
Αιματηρό επεισόδιο χθες το βράδυ μετά την πορεία για την Γενοκτονία των Ποντίων Δύο άτομα συνελήφθησαν κατηγορούμενα για εμπλοκή σε αιματηρό επεισόδιο, το οποίο συνέβη, για άγνωστους μέχρι στιγμής λόγους, χθες το βράδυ, στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, με θύμα έναν 29χρονο. Σύμφωνα με την Αστυνομία, οι συλληφθέντες είναι 22 και 33 ετών, και εις βάρος τους σχηματίστηκε δικογραφία με την οποία οδηγούνται στον εισαγγελέα πλημμελειοδικών. Όπως κατήγγειλε το θύμα,...
Κοινωνία
3 ώρες και 57 λεπτά τη διαδρομή από τη Θεσσαλονίκη μέχρι την Αθήνα - Το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη-Λάρισα θα διαρκεί 1 ώρα και 20 λεπτά - Οι παροχές Από σήμερα Δευτέρα ξεκίνησαν και επίσημα τα πρώτα δρομολόγια με την υπερταχεία Intercity Express της ΤΡΑΙΝΟΣΕ που θα πραγματοποιεί το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη - Αθήνα και Αθήνα-Θεσσαλονίκη. Το πρώτο δοκιμαστικό δρομολόγιο έγινε την περασμένη Τετάρτη, με τον υπουργό Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη να καταφθάνει στον σιδηροδ...
Οικονομία
Σε αναλυτική εγκύκλιο της ΑΑΔΕ αναφέρονται τα είδη διατροφής και οι υπηρεσίες εστίασης που μετατάσσονται στον μειωμένο συντελεστή 13% από 24% Σε εφαρμογή τίθεται από σήμερα Δευτέρα 20 Μαΐου, ο μειωμένος συντελεστής ΦΠΑ και οι επιχειρήσεις, προκειμένου να είναι σύννομες, καλούνται να προσαρμόσουν τους τιμοκαταλόγους αλλά και τις ταμειακές τους μηχανές με βάση τα νέα δεδομένα. Σε αναλυτική εγκύκλιο της ΑΑΔΕ αναφέρονται τα είδη διατροφής και οι υπηρεσίες εστί...
Περιστατικά
Τροχαίο ατύχημα σημειώθηκε λίγο μετά τις 8:30 το πρωί, στην οδό Μοναστηρίου, στο ύψος του ξενοδοχείου Grand Hotel. Συγκεκριμένα, διερχόμενη αμαξοστοιχία συγκρούστηκε με δίκυκλο, με αποτέλεσμα να τραυματιστεί μία γυναίκα, ηλικίας περίπου 30 χρόνων. Σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία του ΕΚΑΒ ο τραυματισμός της γυναίκας στρατιωτικού δεν είναι σοβαρός και αυτή την ώρα μεταφέρεται με ασθενοφόρο στο 424 Στρατιωτικό Νοσοκομείο. Έρευνα για τα ακριβή αίτια διενεργεί η Τ...
Κοινωνία
Αναστάτωση προκλήθηκε στην περιοχή της Τούμπας μετά από εύρεση στρατιωτικού όλμου. Ο όλμος βρέθηκε σήμερα το πρωί στο ρέμα της Τούμπας. Στο σημείο έσπευσαν η αστυνομία και ο στρατός για να εκκενώσουν την περιοχή και να απομακρύνουν τον όλμο. Πληροφορίες του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας αναφέρουν ότι πρόκειται για βλήμα 105 χιλιοστών του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, με πυροσωλήνα, που σημαίνει ότι πιθανότατα είναι ενεργό. Στο σημείο έσπευσαν άνδρες της Μονάδας Εκκαθ...
Σχετικά νέα