Ο κίνδυνος για την Πλατεία Ελευθερίας και οι αρνητικές επιπτώσεις για τους πολίτες

Ο κίνδυνος ακύρωσης της διαμόρφωσης της Πλατείας Ελευθερίας σύμφωνα με τα βραβευμένα σχέδια του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού και οι αρνητικές επιπτώσεις για το ιστορικό κέντρο, τους πολίτες και τους επισκέπτες του.

Λέξεις: Γιώργος Ζωίδης, Αρχιτέκτων Μηχανικός, Ομότιμος Καθηγητής ΑΠΘ

Συμμετείχα στον εν λόγω διαγωνισμό στην προκήρυξη του οποίου δεν προβλεπόταν δημιουργία υπόγειου πάρκινγκ. Άρα, οι προθέσεις του αγωνοθέτη ήταν ανέκαθεν γνωστές και απολύτως ορθές γιατί είχαν ως κύριο στόχο την αναβάθμιση της ιστορικής αυτής πλατείας σε βασικό αστικό πόλο και την απόδοσή της στους «κυνηγημένους από τα παντός είδους οχήματα πεζούς», κατοίκους και επισκέπτες αυτής της πόλης. Να σημειώσω, επίσης, ότι η δημόσια παρέμβασή μου έχει ως μοναδικό γνώμονα το καλό της πόλης μας και μόνο.

Όσοι υποστηρίζουν τη δημιουργία υπόγειου χώρου στάθμευσης στην Πλατεία Ελευθερίας θα έπρεπε να γνωρίζουν –αν δεν θέλουν να αρκεστούν σε αντιπολιτευτική πολιτική και μόνο–

1. τον αριθμό των οχημάτων που θα έπρεπε να προβλεφθεί, προκειμένου η επένδυση να είναι ανταποδοτική στους επενδυτές και αποτελεσματική ως προς τη διευθέτηση των οχημάτων που επιβαρύνουν καθημερινά την κυκλοφορία της περιοχής με την παρουσία τους. Άρα, το ερώτημα είναι «για πόσες θέσεις στάθμευσης μιλάνε οι ‘διαφωνούντες’ με την αποκλειστική απόδοση της πλατείας στους πολίτες και επισκέπτες αυτής της πόλης».

2. Αν πρόκειται για λίγες (π.χ. 100-200), δεν αξίζει τον κόπο η όποια επένδυση και φασαρία γιατί ούτε τους πεζούς, ούτε τα αυτοκίνητα θα εξυπηρετούν αποτελεσματικά.

3. Αν πρόκειται για 500 ή 1000 και άνω (!) τότε να βρεθεί κάποιος να μας υποδείξει το σημείο εισόδου/εξόδου των οχημάτων στις ώρες κυκλοφοριακής αιχμής στις τρεις υπερφορτωμένες και με πολλά ήδη κυκλοφοριακά προβλήματα οδικές αρτηρίες.

3.1 Την Ίωνος Δραγούμη, 30 μέτρα μετά το φανάρι της Μητροπόλεως και 30 μέτρα πριν το φανάρι της Λ. Νίκης; ή

3.2 τη Βενιζέλου ανάμεσα από τα δύο φανάρια Λ. Νίκης και Μητροπόλεως όπου σταθμεύει και ο ΟΑΣΘ;

3.3 Ή τέλος τη Λ. Νίκης, μεταξύ Ίωνος Δραγούμη και Βενιζέλου, όπου το κυκλοφοριακό πρόβλημα είναι μία μόνιμη κατάσταση.

Θα παρακαλούσα αν κάποιος αρμόδιος γνωρίζει «υπεύθυνα» τη σχετική νομοθεσία να μας ενημερώσει αν επιτρέπονται είσοδοι/έξοδοι μεγάλων χώρων στάθμευσης τόσο κοντά σε σηματοδότες μεγάλων οδικών αρτηριών εντός του ιστορικού κέντρου.

Η Θεσσαλονίκη διαθέτει ήδη αρκετούς ιδιωτικούς και δημοτικούς χώρους στάθμευσης, που δεν έχουν πληρότητα. Οι υπέρμαχοι δημιουργίας και πρόσθετων χώρων στάθμευσης στο ιστορικό κέντρο θα πρέπει να συνειδητοποιήσουν ότι η «ευκολία αυτή» θα προσελκύσει χιλιάδες νέους εποχούμενους επισκέπτες να κυκλοφορούν και να σταθμεύουν στο κέντρο της πόλης:

  • υπονομεύοντας τη επιτυχή λειτουργία του ΜΕΤΡΟ,
  • συμβάλλοντας στην επιδείνωση του κυκλοφοριακού προβλήματος, στην πρόσθετη μόλυνση της ατμόσφαιρας και στη δημιουργία της πιο αφιλόξενης για τους πεζούς πόλης, πρωτεία που κατέχει ήδη εδώ και πολλές δεκαετίες η πόλη μας.

Συμπέρασμα:

  • μετρό (δηλαδή εξυπηρέτηση πεζών) και πρόσθετοι χώροι στάθμευσης εντός του ιστορικού κέντρου (εξυπηρέτηση αυτοκινήτων) δεν συμβιβάζονται γιατί έχουν ανταγωνιστική σχέση.
  • πρόσθετοι χώροι στάθμευσης και απόδοση της πόλης στους πεζούς αποτελούν ασύμβατες σχέσεις.
  • οικολογικός και βιοκλιματικός σχεδιασμός ακυρώνονται με την αύξηση της κυκλοφορίας οχημάτων εντός του ιστορικού κέντρου.
  • ας σκεφτούμε επιτέλους ότι πολύ σύντομα η χρήση του μετρό θα μετριάσει την ανάγκη χρήσης αυτοκινήτου που τα τελευταία χρόνια αποτελεί περισσότερο οικονομικό πρόσθετο βάρος παρά φθηνό μέσο εξυπηρέτησης.

Θα πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι ή πόλη που σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε πριν από 100 περίπου χρόνια, ήταν και παραμένει ωραία σύμφωνα με τα δεδομένα και τα οράματα του χθες. Οι καιροί και οι συνθήκες έχουν αλλάξει από τότε επηρεάζοντας αρνητικά το προφίλ της. Μία κατ’ εξοχήν πόλη αφιερωμένη στους πεζούς έχει μετατραπεί σε μία πόλη εχθρική προς αυτούς. Η σταδιακή αύξηση των όρων δόμησης άλλαξαν την αυθεντική εικόνα της πόλης, προσθέτοντας ύψος στις οικοδομές, άρα και πληθυσμό, άρα και αυτοκίνητα κ.ά.

Καιρός είναι η οικοδομικές δραστηριότητες «εντός των τειχών» να εστιάσουν σε σωστικές κυρίως επεμβάσεις διατήρησης συντήρησης, αποκατάστασης και ανάδειξης μνημείων και μνημειακών συνόλων κάθε εποχής προβάλλοντας τη διαχρονική ιστορία και φυσιογνωμία της πόλης και όχι διαιωνίζοντας τη λειτουργική της παθογένεια των τελευταίων δεκαετιών, προσθέτοντας μερικές θέσεις πάρκινγκ σε βάρος των πεζών, των παιδιών των ηλικιωμένων, των ΑΜΕΑ, των ποδηλατών και των τουριστών που έχουν πολύ περισσότερα δικαιώματα από τα ΙΧ.

Είναι αστείο να συζητάμε για μερικές θεσούλες στάθμευσης χωρίς να περιμένουμε να δούμε τα αποτελέσματα λειτουργίας του Μετρό. Καιρός είναι, επίσης, να δοθεί μεγαλύτερη προσοχή και σοβαρότητα στις επεκτάσεις των περιαστικών οικιστικών περιοχών ώστε να αποκτήσουν κάποια στιγμή την προσωπική τους ταυτότητα και οντότητα για να καταστούν ανταγωνιστικοί πόλοι προς το ιστορικό κέντρο.

Πηγή: parallaximag.gr

Αν παρατηρήσετε κάποιο σφάλμα, επισημάνετε το επιθυμητό κείμενο και πιέστε Ctrl + Enter για να ενημερώσετε τον διαχειριστή για αυτό.
Προτείνω
Δεν υπάρχουν ακόμη συστάσεις

Σχόλια

Διάφορα
Λόγω έκτακτων εργασιών αποκατάστασης ασφαλτοτάπητα σε τμήμα της Λεωφόρου Ανδρέα Παπανδρέου του Δήμου Νεάπολης-Συκεών, θα γίνουν οι ακόλουθες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις: Θα διακοπεί η κυκλοφορία όλων των οχημάτων στο τμήμα της Λεωφόρου Ανδρέα Παπανδρέου, από το ύψος της συμβολής της με την οδό Βενιζέλου έως το ύψος της συμβολής της με την οδό Παν.Τσαλδάρη. Η κυκλοφορία των οχημάτων θα διεξάγεται μέσω των οδών Βενιζέλου, Π.Τσαλδάρη και τους γύρω δρόμους της περ...
Οικονομία
Ήταν γύρω στο τέλος της δεκαετίας του ’90, όταν η τότε πρεσβευτική αρχή της Ελλάδας στην Ινδία παρότρυνε μεγάλους ελληνικούς ομίλους στον κλάδο των γαλακτοκομικών να εξετάσουν το ενδεχόμενο δραστηριοποίησής τους στην ινδική αγορά*. Η ανάπτυξη της ινδικής οικονομίας κάλπαζε -με ρυθμούς άνω του 8%- και οι καταναλωτές σε αυτή την αχανή χώρα των πολλών χρωμάτων και αντιθέσεων λάτρευαν τα γαλακτοκομικά -όσο τα λατρεύουν και σήμερα, αφού αποτελούν βασικό συστατι...
Διάφορα
1. Στις 21:00 στο TV ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ - Dying Of The Light Ταινία Δράσης / Θρίλερ 2014. Όταν μια θανατηφόρα ασθένεια απειλεί να σταματήσει τη σταδιοδρομία του Evan Lake στην C.I.A., αποφασίζει αδίστακτος πια, να κυνηγήσει τον τρομοκράτη που τον βασάνισε κατά τη διάρκεια μιας αποστολής χρόνια πριν. Παίζουν: Nicolas Cage, Anton Yelchin, Alexander Karim. Σκηνοθεσία: Paul Schrader. 2. Στις 21:50 στο ΣΚΑΪ - Οι Άνδρες Με Τα Μαύρα 3 (Men In Black 3) Ξένη ταινία του 2012...
Πολιτισμός
Σε θερινό σινεμά αναμένεται να μετατραπεί στις αρχές Σεπτεμβρίου η πλατεία Αριστοτέλους, καθώς προβληθεί σε αυτή, η γνωστή ταινία “Cinema Paradiso”. Η προβολή θα γίνει στις 4 Σεπτεμβρίου στο πλαίσιο της «Σεζόν των κλασικών ταινιών», με ελεύθερη είσοδο. Ειδικότερα, έως τα τέλη Σεπτεμβρίου κλασικές ταινίες απ’ όλη την ΕΕ προβάλλονται δωρεάν σε ένα ευρύ φάσμα χώρων σε 13 χώρες της ΕΕ — από μικρές πόλεις έως πρωτεύουσες — για την ανάδειξη της πλούσιας και ποικ...
Διάφορα
Εβδομήντα πέντε χρόνια συμπληρώνονται φέτος από το Ολοκαύτωμα του Χορτιάτη (2 Σεπτεμβρίου 1944) και ο δήμος Πυλαίας - Χορτιάτη στη Θεσσαλονίκη διοργανώνει εκδηλώσεις στη μνήμη των 149 θυμάτων. Οι εκδηλώσεις θα ξεκινήσουν το Σάββατο 31 Αυγούστου, με τα εγκαίνια της έκθεσης εικαστικών και φωτογραφίας «Αντίδοτο Λήθης», την «16η Ποδηλατοδρομία Ειρήνης» και με θεατρική παράσταση στο Πέτρινο Γυμνάσιο Χορτιάτη, ενώ την 1η Σεπτεμβρίου, στον ίδιο χώρο, θα πραγματοπ...
Διάφορα
Αστυνομική επιχείρηση πραγματοποιήθηκε χθες (21-08-2019) σε διάφορα σημεία του κέντρου της πόλης και συγκεκριμένα στις ευρύτερες περιοχές του Σιδηροδρομικού Σταθμού Θεσσαλονίκης, Πλατείας Αριστοτέλους, Πλατείας Αρχαίας Αγοράς, Ροτόντας – Καμάρας και Πλατείας Ναυαρίνου, υπό την εποπτεία της Γενικής Αστυνομικής Διεύθυνσης Θεσσαλονίκης με στόχο την πρόληψη και καταστολή της εγκληματικότητας, και την ενίσχυση του αισθήματος ασφαλείας στους πολίτες. Η συγκεκριμ...
Πολιτισμός
Η διαχρονική τέχνη του τσαγκάρη αναβιώνει στην Όσσα Λαγκαδά με τη σκηνογραφική αναβίωση ενός παλαιού εργαστηρίου τσαγκαρικής, όπου εκτίθενται παραδοσιακά εργαλεία του επαγγέλματος που για πολλούς αιώνες αναπτύχθηκε στον οικισμό. «Πρόκειται για μια πρωτοβουλία του Συλλόγου Οσσαίων "Η Αγία Κυράννα", με στόχο την ανάδειξη των ντόπιων υποδηματοποιών» αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ το μέλος του Συλλόγου, Άγγελος Μήτσας, συντηρητής αρχαιοτήτων. Το "Παλαιό Τσαγκαράδικο" τη...
Κοινωνία
Ο διοικητής του νοσοκομείου ζήτησε από τους εργαζόμενους να υπογράψουν υπεύθυνες δηλώσεις ότι δε θα κινηθούν εναντίον του, σε περίπτωση που δεν πληρωθούν. Με διακοπή της σύμβασης απείλησε ο διοικητής του Γενικού Νοσοκομείου Ημαθίας, Δημήτρης Μαυρογιώργος, τους δέκα επικουρικούς εργαζόμενους στη συγκεκριμένη μονάδα υγείας, σε περίπτωση που δεν υπογράψουν υπεύθυνη δήλωση, στην οποία να αναφέρουν ότι δε θα εγείρουν καμία απαίτηση εναντίον του, αν δεν τους κατ...
Κοινωνία
Μπισκότα Παπαδοπούλου: Διαβάστε τα κριτήρια για τις θέσεις που έχουν ανοίξει. Μπισκότα Παπαδοπούλου: Η εταιρεία Παπαδοπούλου βρίσκεται σε διαδικασία επιλογής προσωπικού. Θα προσληφθούν υπάλληλοι σε Θεσσαλονίκη. Συγκεκριμένα: Υπεύθυνος Λειτουργίας Συσκευαστικών Μηχανών Προσόντα: Απόφοιτος Τ.Ε.Ι. Μηχανολογίας/Ηλεκτρολογίας ή Αυτοματισμού, δυνατότητα εργασίας σε βάρδια, καλή γνώση Αγγλικών, γνώση MS Office, εμπειρία 3 ετών στη συσκευασία, εμπειρία σε συστήματ...
Σχετικά νέα
Κλείνουν δρόμοι αύριο στη Θεσσαλονίκη - Αναλυτικά οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις
Αν μείνετε σπίτι , αυτές είναι οι ταινίες που μπορείτε να δείτε σήμερα στη τηλεόραση
Εκδηλώσεις μνήμης για τα 75 χρόνια από το Ολοκαύτωμα του Χορτιάτη
Θεσσαλονίκη: «Σκούπα» σε 5 δρόμους στο κέντρο – 71 συλλήψεις
Καιρός στη Θεσσαλονίκη: «Χτυπάει» 36άρι σήμερα η ζέστη!
Δήμας: Η ΔΕΘ πρέπει να είναι ένα εμπορικό κι όχι ένα πολιτικό γεγονός
Οι διακοπές της οκογένειας Σαββίδη και τα... γκελάκια του Ιβάν με τη μπάλα (vid)
Ο Νίκος που άφησε την τράπεζα κι έγινε αγρότης ετοιμάζει κάτι στη Θεσσαλονίκη
Χωρίς νερό το κέντρο και άλλες 3 περιοχές στη Θεσσαλονίκη
Καιρός στη Θεσσαλονίκη: Τελευταία «δροσιά» - Τι αναμένεται αύριο