Ο κίνδυνος για την Πλατεία Ελευθερίας και οι αρνητικές επιπτώσεις για τους πολίτες

Ο κίνδυνος ακύρωσης της διαμόρφωσης της Πλατείας Ελευθερίας σύμφωνα με τα βραβευμένα σχέδια του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού και οι αρνητικές επιπτώσεις για το ιστορικό κέντρο, τους πολίτες και τους επισκέπτες του.

Λέξεις: Γιώργος Ζωίδης, Αρχιτέκτων Μηχανικός, Ομότιμος Καθηγητής ΑΠΘ

Συμμετείχα στον εν λόγω διαγωνισμό στην προκήρυξη του οποίου δεν προβλεπόταν δημιουργία υπόγειου πάρκινγκ. Άρα, οι προθέσεις του αγωνοθέτη ήταν ανέκαθεν γνωστές και απολύτως ορθές γιατί είχαν ως κύριο στόχο την αναβάθμιση της ιστορικής αυτής πλατείας σε βασικό αστικό πόλο και την απόδοσή της στους «κυνηγημένους από τα παντός είδους οχήματα πεζούς», κατοίκους και επισκέπτες αυτής της πόλης. Να σημειώσω, επίσης, ότι η δημόσια παρέμβασή μου έχει ως μοναδικό γνώμονα το καλό της πόλης μας και μόνο.

Όσοι υποστηρίζουν τη δημιουργία υπόγειου χώρου στάθμευσης στην Πλατεία Ελευθερίας θα έπρεπε να γνωρίζουν –αν δεν θέλουν να αρκεστούν σε αντιπολιτευτική πολιτική και μόνο–

1. τον αριθμό των οχημάτων που θα έπρεπε να προβλεφθεί, προκειμένου η επένδυση να είναι ανταποδοτική στους επενδυτές και αποτελεσματική ως προς τη διευθέτηση των οχημάτων που επιβαρύνουν καθημερινά την κυκλοφορία της περιοχής με την παρουσία τους. Άρα, το ερώτημα είναι «για πόσες θέσεις στάθμευσης μιλάνε οι ‘διαφωνούντες’ με την αποκλειστική απόδοση της πλατείας στους πολίτες και επισκέπτες αυτής της πόλης».

2. Αν πρόκειται για λίγες (π.χ. 100-200), δεν αξίζει τον κόπο η όποια επένδυση και φασαρία γιατί ούτε τους πεζούς, ούτε τα αυτοκίνητα θα εξυπηρετούν αποτελεσματικά.

3. Αν πρόκειται για 500 ή 1000 και άνω (!) τότε να βρεθεί κάποιος να μας υποδείξει το σημείο εισόδου/εξόδου των οχημάτων στις ώρες κυκλοφοριακής αιχμής στις τρεις υπερφορτωμένες και με πολλά ήδη κυκλοφοριακά προβλήματα οδικές αρτηρίες.

3.1 Την Ίωνος Δραγούμη, 30 μέτρα μετά το φανάρι της Μητροπόλεως και 30 μέτρα πριν το φανάρι της Λ. Νίκης; ή

3.2 τη Βενιζέλου ανάμεσα από τα δύο φανάρια Λ. Νίκης και Μητροπόλεως όπου σταθμεύει και ο ΟΑΣΘ;

3.3 Ή τέλος τη Λ. Νίκης, μεταξύ Ίωνος Δραγούμη και Βενιζέλου, όπου το κυκλοφοριακό πρόβλημα είναι μία μόνιμη κατάσταση.

Θα παρακαλούσα αν κάποιος αρμόδιος γνωρίζει «υπεύθυνα» τη σχετική νομοθεσία να μας ενημερώσει αν επιτρέπονται είσοδοι/έξοδοι μεγάλων χώρων στάθμευσης τόσο κοντά σε σηματοδότες μεγάλων οδικών αρτηριών εντός του ιστορικού κέντρου.

Η Θεσσαλονίκη διαθέτει ήδη αρκετούς ιδιωτικούς και δημοτικούς χώρους στάθμευσης, που δεν έχουν πληρότητα. Οι υπέρμαχοι δημιουργίας και πρόσθετων χώρων στάθμευσης στο ιστορικό κέντρο θα πρέπει να συνειδητοποιήσουν ότι η «ευκολία αυτή» θα προσελκύσει χιλιάδες νέους εποχούμενους επισκέπτες να κυκλοφορούν και να σταθμεύουν στο κέντρο της πόλης:

  • υπονομεύοντας τη επιτυχή λειτουργία του ΜΕΤΡΟ,
  • συμβάλλοντας στην επιδείνωση του κυκλοφοριακού προβλήματος, στην πρόσθετη μόλυνση της ατμόσφαιρας και στη δημιουργία της πιο αφιλόξενης για τους πεζούς πόλης, πρωτεία που κατέχει ήδη εδώ και πολλές δεκαετίες η πόλη μας.

Συμπέρασμα:

  • μετρό (δηλαδή εξυπηρέτηση πεζών) και πρόσθετοι χώροι στάθμευσης εντός του ιστορικού κέντρου (εξυπηρέτηση αυτοκινήτων) δεν συμβιβάζονται γιατί έχουν ανταγωνιστική σχέση.
  • πρόσθετοι χώροι στάθμευσης και απόδοση της πόλης στους πεζούς αποτελούν ασύμβατες σχέσεις.
  • οικολογικός και βιοκλιματικός σχεδιασμός ακυρώνονται με την αύξηση της κυκλοφορίας οχημάτων εντός του ιστορικού κέντρου.
  • ας σκεφτούμε επιτέλους ότι πολύ σύντομα η χρήση του μετρό θα μετριάσει την ανάγκη χρήσης αυτοκινήτου που τα τελευταία χρόνια αποτελεί περισσότερο οικονομικό πρόσθετο βάρος παρά φθηνό μέσο εξυπηρέτησης.

Θα πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι ή πόλη που σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε πριν από 100 περίπου χρόνια, ήταν και παραμένει ωραία σύμφωνα με τα δεδομένα και τα οράματα του χθες. Οι καιροί και οι συνθήκες έχουν αλλάξει από τότε επηρεάζοντας αρνητικά το προφίλ της. Μία κατ’ εξοχήν πόλη αφιερωμένη στους πεζούς έχει μετατραπεί σε μία πόλη εχθρική προς αυτούς. Η σταδιακή αύξηση των όρων δόμησης άλλαξαν την αυθεντική εικόνα της πόλης, προσθέτοντας ύψος στις οικοδομές, άρα και πληθυσμό, άρα και αυτοκίνητα κ.ά.

Καιρός είναι η οικοδομικές δραστηριότητες «εντός των τειχών» να εστιάσουν σε σωστικές κυρίως επεμβάσεις διατήρησης συντήρησης, αποκατάστασης και ανάδειξης μνημείων και μνημειακών συνόλων κάθε εποχής προβάλλοντας τη διαχρονική ιστορία και φυσιογνωμία της πόλης και όχι διαιωνίζοντας τη λειτουργική της παθογένεια των τελευταίων δεκαετιών, προσθέτοντας μερικές θέσεις πάρκινγκ σε βάρος των πεζών, των παιδιών των ηλικιωμένων, των ΑΜΕΑ, των ποδηλατών και των τουριστών που έχουν πολύ περισσότερα δικαιώματα από τα ΙΧ.

Είναι αστείο να συζητάμε για μερικές θεσούλες στάθμευσης χωρίς να περιμένουμε να δούμε τα αποτελέσματα λειτουργίας του Μετρό. Καιρός είναι, επίσης, να δοθεί μεγαλύτερη προσοχή και σοβαρότητα στις επεκτάσεις των περιαστικών οικιστικών περιοχών ώστε να αποκτήσουν κάποια στιγμή την προσωπική τους ταυτότητα και οντότητα για να καταστούν ανταγωνιστικοί πόλοι προς το ιστορικό κέντρο.

Πηγή: parallaximag.gr

Αν παρατηρήσετε κάποιο σφάλμα, επισημάνετε το επιθυμητό κείμενο και πιέστε Ctrl + Enter για να ενημερώσετε τον διαχειριστή για αυτό.
Δεν υπάρχουν ακόμη βαθμολογίες
Προτείνω
Δεν υπάρχουν ακόμη συστάσεις

Σχόλια

Εγκληματικότητα
«Είχα πιει τσίπουρο, σταμάτησε το μυαλό μου» ανέφερε στην απολογία του ο 50χρονος ντελιβεράς, που αυνανιζόταν κατά την παράδοση παραγγελίας το προηγούμενο Σάββατο - Ποινή φυλάκισης 10 μηνών, με τριετή αναστολή, επέβαλε το Αυτόφωρο Μονομελές Πλημμελειοδικείο Θεσσαλονίκης Ποινή φυλάκισης 10 μηνών, με τριετή αναστολή, επέβαλε το Αυτόφωρο Μονομελές Πλημμελειοδικείο Θεσσαλονίκης στον 50χρονο διανομέα ο οποίος άρχισε να αυνανίζεται όταν παρέδωσε πίτσα σε 28χρονη...
Διάφορα
Με στόχο τα 500 λεωφορεία στους δρόμους της Θεσσαλονίκης οι νέες δεσμεύσεις από κυβέρνηση και ΟΑΣΘ Την πρόθεση του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών να κυκλοφορούν 100-120 λεωφορεία περισσότερα στις αρχές του 2020 μετέφερε ο Γεν. Γραμματέας του Υπουργείου κ. Σταθόπουλος, μιλώντας στην ειδική συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου Θεσσαλονίκης που είχε αποκλειστικό θέμα τον ΟΑΣΘ.  Ειδικότερα, είπε ότι μέχρι Γενάρη, Φλεβάρη του 2020, η κυβέρνηση θα υλοποιήσει τ...
Διάφορα
Τέλη του καλοκαιριού έρχονται στην Ελλάδα από την Ιταλία τα πέντε πρώτα υπερσύγχρονα τρένα τύπου "ασημένιο βέλος" και θα ακολουθήσουν σε 1,5 χρόνο τα υβριδικά τρένα που αποτελούν ό,τι πιο νέο έχει να επιδείξει η τεχνολογία, όπως ανακοίνωσε σήμερα  ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, καθηγητής, Φίλιππος Τσαλίδης, κάνοντας λόγο για "νέα εποχή στον ελληνικό σιδηρόδρομο". Ο κ. Τσαλίδης ανακοίνωσε  μια σειρά από μεγάλες επενδύσεις "πολλών εκατομμυρίων" όπως ανέ...
Διάφορα
Διακοπή της ηλεκτροδότησης θα πραγματοποιηθεί σήμερα σε δυο Δήμους της Θεσσαλονίκης. Συγκεκριμένα στο Δήμο Θερμαϊκού-Περαίας από τις 8:00 π.μ. έως και τις 12:00 μ.μ. θα επηρεαστούν οι καταναλωτές στη περιοχή της Δημοτικής Κοινότητας των Ν. ΕΠΙΒΑΤΩΝ και συγκεκριμένα στους ΑΝΩ Ν. ΕΠΙΒΑΤΕΣ Επιπλέον στο Δήμο Κορδελιού-Εύοσμου από τις 8:00 π.μ. έως και τις 13:00 μ.μ. η διακοπή της ηλεκτροδότησης θα επηρεάσει τους καταναλωτές στις οδούς ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗ, ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ,...
Διάφορα
Την υπόσχεση πως μέχρι τα τέλη Φεβρουαρίου, 100 - 120 λεωφορεία θα κυκλοφορούν στον πολεοδομικό ιστό της Θεσσαλονίκης, αριθμός που θα προκύψει μέσω της σύμβασης με τα ΚΤΕΛ, έδωσε ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Μεταφορών, Νίκος Σταθόπουλος, μιλώντας στην ειδική συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου Θεσσαλονίκης με μοναδικό θέμα συζήτησης τον ΟΑΣΘ. Η συνεδρίαση κινήθηκε σε υψηλούς τόνους, με εντάσεις, καταγγελίες και ολιγόλεπτες διακοπές προκειμένου να ηρ...
Κοινωνία
Πρέπει να γίνει κάτι άμεσα, τόνισε ο δήμαρχος Να σταλεί το μήνυμα ότι «είναι ντροπή η Θεσσαλονίκη, η δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της Ελλάδας να μην έχει ούτε ένα μέσο μαζικής μεταφοράς», τη στιγμή που η Αθήνα έχει 6 ζήτησε σήμερα ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνος Ζέρβας, μιλώντας από το βήμα της έκτακτης, ειδικής συνεδρίασης του δημοτικού συμβουλίου Θεσσαλονίκης, με αποκλειστικό θέμα τον ΟΑΣΘ. Στη διάρκεια της συνεδρίασης, η οποία πραγματοποιείται παρουσία...
Διάφορα
Στη Θεσσαλονίκη, περιμένουμε νεφώσεις με αυξημένη πιθανότητα για τοπικές βροχές κατά περιόδους. Οι άνεμοι θα πνέουν από βορειοανατολικές κυρίως με εντάσεις έως 4 μποφόρ. Η θερμοκρασία στο κέντρο της πόλης θα κυμανθεί από 6 έως 12 βαθμούς. πηγή: ΜΕΤΕΟ
Υγεία
Τα Χριστούγεννα είναι η γιορτή που περνάμε όμορφα και όλα είναι στολισμένα. Δε μένουμε όμως μόνο σε αυτό. Έχουμε μία τάση να τρώμε και περισσότερο. Περισσότερα γλυκά και φαγητά σε μεγαλύτερη ποσότητα. Τι να κάνουμε λοιπόν για να διατηρηθούμε στα κιλά που επιθυμούμε; Ποσότητα φαγητού Η διατροφολόγος Στεφ Γουέρν είπε πως ενώ το φαγητό είναι ένας φανταστικός τρόπος να «έρθεις πιο κοντά με άλλους». Να δείξεις επίσης την αγάπη σου, ωστόσο είναι πολύ εύκολο να ξ...
Πολιτισμός
1. Η Ναυμαχία του Μίντγουεϊ (Midway) Σκηνοθεσία: Ρόλαντ ΈμεριχΗθοποιοί: Εντ Σκράιν, Μάντι Μουρ, Λουκ Έβανς, Πάτρικ Γουίλσον, Γούντι Χάρελσον, Ντένις Κουέιντ, Άαρον Έκχαρτ, Νικ Τζόνας Είδος: Δράσης, Πολεμική, Ιστορική, Δράμα Ημερομηνία Εξόδου: 12 Δεκεμβρίου 2019   ΣΥΝΟΨΗ Η Ναυμαχία του Μίντγουεϊ εξιστορεί μία από τις πιο φημισμένες μάχες μεταξύ του αμερικανικού και ιαπωνικού στόλου, που έδωσε στις αμερικανικές δυνάμεις το προβάδισμα στο μέτωπο του Ειρηνικού...