Χύτρα ταχύτητας, σύμμαχος ή εχθρός της σύγχρονης υγιεινής μαγειρικής;

Με ιστορία που πάει πίσω στην ελληνική αρχαιότητα, η παρουσία της χύτρας ταχύτητας στις κουζίνες στις δεκαετίες μετά το 1950 ήταν αυτονόητη. Κάποια στιγμή, η χρήση της σχεδόν εγκαταλείφθηκε και απαξιώθηκε παγκοσμίως. Σε αυτό έπαιξε ρόλο και ο πόλεμος που δέχθηκε περί μη υγιεινού τρόπου μαγειρέματος καθώς και περί επικινδυνότητάς της ως σκεύος.

Η ιστορία της

Στην Αξιούπολη βρέθηκε και αποκαταστάθηκε από τους αρχαιολόγους η πρώτη σωζόμενη χύτρα ταχύτητας ηλικίας 2.700 ετών. Έχει μεγάλες διαστάσεις χωρητικότητα περίπου 20 λίτρων και θεωρείται ένα σκεύος υψηλής τεχνολογίας για την εποχή του. Η πρώτη απόπειρα μαγειρέματος υπό πίεση συνέβη το 1679, όταν ο Γάλλος γιατρός και φυσικός, Denis Papin, πρωτοπόρος στον τομέα της εκμετάλλευσης του ατμού, παρουσίασε την εφεύρεσή του, ένα αεροστεγές δοχείο μαγειρέματος- πρόγονο της χύτρας ταχύτητας, που την ονόμασε «χωνευτήρι» αλλά έμεινε γνωστή ως «χύτρα Παπέν». Με το πέρασμα των αιώνων, τα σκεύη αυτά βελτιώνονταν συνεχώς και από το 1930 άρχισαν να μοιάζουν πολύ με τις κατσαρόλες. Το 1940, πήραν τη σημερινή τους μορφή και απέκτησαν τη βαλβίδα ασφαλείας. 

Πώς όμως λειτουργεί η σύγχρονη χύτρα ταχύτητας; 

Επειδή κλείνει ερμητικά, ο παγιδευμένος ατμός αυξάνει την εσωτερική θερμοκρασία και τα υγρά βράζουν σε υψηλότερους βαθμούς από τα κανονικά σκεύη. Η εσωτερική πίεση που ασκείται στο φαγητό, το κάνει πιο ζουμερό και μαλακό και αποτελεί ιδανικό τρόπο μαγειρέματος σκληρών κομματιών κρέατος και εξαιρετική λύση για όσους έχουν λίγο χρόνο στη διάθεσή τους.


Έρευνες έχουν αποδείξει πως για να διατηρηθούν οι βιταμίνες πρέπει να μαγειρεύουμε το φαγητό για μικρό χρονικό διάστημα, με ελάχιστο νερό και σε μικρές θερμοκρασίες. Η χύτρα ταχύτητος, παρότι μαγειρεύει σε υψηλή θερμοκρασία, το κάνει σε ένα "κλειστό" σύστημα, σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα και με ελάχιστο νερό κι έτσι καταφέρνουμε να διατηρήσουμε μεγάλο μέρος των οργανοληπτικών χαρακτηριστικών και των βιταμινών των τροφίμων. 
Για να έχετε αυτό το όφελος, θα πρέπει να μη βάζετε πολύ νερό στη χύτρα σας. Οι υψηλές θερμοκρασίες σκοτώνουν τους μικροοργανισμούς και μειώνουν μερικές τοξίνες βελτιώνοντας παράλληλα την πεπτικότητα των δημητριακών και οσπρίων καθώς μειώνουν τα φυτικά οξέα και τις λεκτίνες.  Με τη χρήση της χύτρας, κάνουμε πολύ μεγάλη εξοικονόμηση στην ενέργεια. 


Είτε χρησιμοποιούμε ρεύμα, είτε γκάζι, το φαγητό μας θέλει χαμηλή φωτιά και λίγη ώρα, ιδιαίτερα σε τρόφιμα που απαιτούν μεγάλο χρόνο μαγειρέματος όπως τα όσπρια. Μαγειρεύουν σε θερμοκρασίες > 100°C, συνεπώς μειώνουν το χρόνο μαγειρέματος κατά 70% από τις συμβατικές τεχνικές μαγειρικής  Έτσι, ακόμα και αν μας πιέζει ο χρόνος, μπορούμε να ετοιμάσουμε εύκολα ακόμη και τα πιο χρονοβόρα φαγητά.  


Το μαγείρεμα στη χύτρα απαιτεί πολύ λιγότερο αλάτι και μπαχαρικά και επειδή  δεν έρχεται σε επαφή με τον αέρα, δεν οξειδώνεται και άρα κρατάει το χρώμα του. Το φαγητό μαγειρεύεται χωρίς την συνεχή επιστασία σας, χωρίς να λερώνει τις εστίες μαγειρέματος. 
Πρέπει να είμαστε προσεκτικοί στη χρήση και να ακολουθούμε τις οδηγίες του κατασκευαστή. Ποτέ μη τη γεμίζουμε πάνω από τα 2/3 και αν ένα φαγητό βγάζει αφρό, να τη γεμίζουμε μόνο μέχρι τη μέση, καθώς μπορεί να μπλοκαριστεί η βαλβίδα. Να καθαρίζουμε σχολαστικά το καπάκι και το λάστιχο μετά από κάθε χρήση. Να μην τη βουτάμε ποτέ μέσα σε κρύο νερό για να κρυώσει, καθώς αυτό μπορεί να βουλώσει τη βαλβίδα ασφαλείας. Τέλος, να μην την ανοίγουμε ποτέ ενώ ακόμα έχει ατμό μέσα. 

Πηγή: itrofi.gr

Αν παρατηρήσετε κάποιο σφάλμα, επισημάνετε το επιθυμητό κείμενο και πιέστε Ctrl + Enter για να ενημερώσετε τον διαχειριστή για αυτό.
Προτείνω
Δεν υπάρχουν ακόμη συστάσεις

Σχόλια

Διάφορα
Αλλάζει το σκηνικό του καιρού από την Τετάρτη 20 Μαρτίου με τη βροχές, καταιγίδες και χιόνια σε ορεινά σημεία να κάνουν την εμφάνισή τους. Σύμφωνα με την ΕΜΥ, η μεταβολή του καιρού θα διαρκέσει έως το Σάββατο. Στη συνέχεια, όμως, ο καιρός βελτιώνεται με παροδικές νεφώσεις και όσοι αναρωτιούνται για το τι καιρό θα κάνει την 25η Μαρτίου, σε γενικές γραμμές προβλέπεται καλός. Όμως, τα προγνωστικά στοιχεία στη συνέχεια προβλέπουν νέα ισχυρή ψυχρή μεταβολή που...
Κοινωνία
Ακυβέρνητο λεωφορείο του ΟΑΣΘ στην Θεσσαλονίκη ακινητοποίησε το πρωί της Τετάρτης λίγο μετά το τέρμα της Νεάπολης από όπου ξεκίνησε ο οδηγός του. Τα μπουλόνια που βρίσκονται στο  τιμόνι έσπασαν με αποτέλεσμα ο οδηγός να μην μπορεί να στρίψει το λεωφορείο.  Στο λεωφορείο επέβαιναν δύο επιβάτες. Ο οδηγός κατάφερε να το ακινητοποιήσει 25 μέτρα  μετά το τέρμα. Συνεργεία του ΟΑΣΘ επισκεύασαν το λεωφορείο το οποίο εκτελεί και πάλι δρομολόγια στους δρόμους της πό...
Περιστατικά
Στο ευρύτερο πλαίσιο ειδικών δράσεων διαφόρων αστυνομικών υπηρεσιών της Γενικής Αστυνομικής Διεύθυνσης Θεσσαλονίκης, κατά το τελευταίο 24ωρο πραγματοποιήθηκαν στοχευμένοι έλεγχοι για την πρόληψη και αντιμετώπιση της παραβατικότητας στο πολεοδομικό συγκρότημα.Αναλυτικότερα, αστυνομικοί των Διευθύνσεων Άμεσης Δράσης, Αστυνομίας και Ασφάλειας Θεσσαλονίκης συνέλαβαν: • 2 άτομα για παράβαση του Νόμου περί εξαρτησιογόνων ουσιών. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση...
Περιστατικά
Τροχαίο ατύχημα με καραμπόλα μεταξύ 2 ΙΧ και ενός σχολικού λεωφορείου, σημειώθηκε πριν λίγη ώρα στη δυτική Θεσσαλονίκη, σε περιοχή της Πολίχνης. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με ανάρτηση της ομάδας Think Simple στο facebook, υπήρξε σύγκρουση μεταξύ δυο αυτοκινήτων και ενός σχολικού λεωφορείου το οποίο μετέφερε παιδιά. Το ατύχημα έγινε στη συμβολή των οδών Γ. Παπαϊωάννου και Παξών και ευτυχώς δεν υπήρξε κάποιος τραυματισμός, αλλά μόνο υλικές ζημιές. Δείτε τις φωτογ...
Πολιτική
Με το παράσημο του Μέγα Σταυρού βραβεύτηκε ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Με το παράσημο του Μέγα Σταυρού της Αξίας του Τάγματος της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας βραβεύτηκε ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Γιάννης Μπουτάρης. Η επίδοση των τιμητικών παρασήμων έγινε από τον πρέσβη της Γερμανίας, Γενς Πλότνερ, σε εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στο Ινστιτούτο Γκαίτε. Η βράβευση έγινε παρουσία του γενικού προξένου, Βάλτερ Στέκελ, με τον κ. Μπουτάρη να δηλώνει πως εί...
Κοινωνία
Τοποθέτηση της Τροχαίας για το στάτους των ηλεκτρονικών πατινιών Του Γιώργου Καλλίνη Τα ηλεκτρικά πατίνια είναι σίγουρα η νέα μόδα στη Θεσσαλονίκη, ως μια οικολογική, φθηνή και εύκολη λύση μετακίνησης. Όμως, τα πρόσφατα ατυχήματα με τα ηλεκτρικά πατίνια στην πόλη έθεσαν επί τάπητος τον προβληματισμό για την ασφάλεια των επιβατών, ειδικά χωρίς να έχει οριστεί κάποιο θεσμικό πλαίσιο από την Τροχαία και το Υπουργείο Μεταφορών για ένα πρωτόγνωρο μέσο μεταφοράς...
Κοινωνία
Στρατηγικό σχέδιο σε έκταση από το Λιμάνι μέχρι τον Κελλάριο Όρμο Της ΜΑΡΙΑΣ ΚΟΥΖΟΥΦΗ Το άνοιγμα της πόλης προς τη θάλασσα και ο επαναπροσδιορισμός της σχέσης της με αυτήν είναι η βασική επιδίωξη του προγράμματος για την ανάπλαση του παραλιακού μετώπου που σχεδίασε ο Δήμος Θεσσαλονίκης με την υποστήριξη του Ομίλου Παγκόσμιας Τράπεζας και της Deloitte και το οποίο παρουσιάστηκε χθες, σε ειδική ενημερωτική εκδήλωση στο Δημαρχείο. Η περιοχή μελέτης είναι έκτα...
Κοινωνία
Η εκδήλωση βράβευσης των αριστούχων μαθητών της περιοχής από τα ΕΛΠΕ, οι διαρροές από τον δήμο και η επιστολή του γονέα. Γράφει ο Σαλονικιός Στις 6 Μαρτίου το δημοτικό συμβούλιο Κορδελιού Ευόσμου είχε λάβει ομόφωνη απόφαση, έπειτα από πρόταση της «Λαϊκής Συσπείρωσης», ο δήμος να μην αποδέχεται στο εξής χορηγίες από τα ΕΛΠΕ, μετά και το πρόσφατο ενδιάμεσο πόρισμα της ερευνητικής ομάδας του τμήματος Χημείας του ΑΠΘ σύμφωνα με το οποίο, ευθύνη για τη δυσοσμία...
Κοινωνία
Μια πτήση της Ολυμπιακής από Αθήνα δεν κατάφερε να προσγειωθεί στο αεροδρόμιο Μακεδονία και κατευθύνεται προς το αεροδρόμιο της Καβάλας. Προβλήματα στις πτήσεις από το αεροδρόμιο Μακεδονία προκαλεί για άλλη μια φορά η ομίχλη, που επικρατεί στην περιοχή.   Εξαιτίας της ομίχλης υπάρχει δυσκολία στις προσγειώσεις των αεροπλάνων. Ήδη μια πτήση της Ολυμπιακής από Αθήνα δεν κατάφερε να προσγειωθεί στο αεροδρόμιο Μακεδονία. Σύμφωνα με τον Γιάννης Παπάζογλου PR Ma...
Σχετικά νέα