Το παρόν και το μέλλον των drones

Αν και πολλά σενάρια υπάρχουν σήμερα γύρω από τη μελλοντική επαγγελματική και εμπορική χρήση των drones, από την παράδοση πίτσας στην πόρτα του καταναλωτή μέχρι τα ιπτάμενα ταξί χωρίς οδηγό, τέτοιες χρήσεις φαίνεται ότι δεν θα είναι εφικτές σε ευρεία κλίμακα στα αμέσως επόμενα χρόνια. Αυτό βέβαια, δεν αλλάζει το γεγονός ότι στην περίοδο μέχρι το 2035 ο ευρωπαϊκός κλάδος των drones (μη επανδρωμένων αεροσκαφών) αναμένεται να απασχολήσει περισσότερους από 100.000 ανθρώπους (με οικονομικό αντίκτυπο της τάξης των 10 δισ. ευρώ ετησίως, κυρίως στο κομμάτι των υπηρεσιών). Ούτε ότι κινεζικές εταιρείες-κολοσσοί όπως η SF Express, με στόλο δεκάδων Boeing και Airbus, πειραματίζονται πάνω στο να ενσωματώσουν drones στις αλυσίδες logistics τους ή ακόμη και να κάνουν ...droning στα αεροσκάφη τους!

Τα παραπάνω προκύπτουν από συνέντευξη στο ΑΠΕ-ΜΠΕ του Peter van Blyenburgh, ιδρυτή και προέδρου του μη κερδοσκοπικού συνδέσμου UVS International, που από το 1997 αναπτύσσει δραστηριότητα στον χώρο των εξ αποστάσεως χειριζόμενων συστημάτων (αέρος, γης, θαλάσσης και Διαστήματος). Η UVS International εκπροσωπεί σήμερα περισσότερα από 4.700 μέλη (κατασκευαστές, operators και οργανισμούς), που εμπλέκονται στον τομέα των RPAS (Remotely Piloted Aircraft Systems) και των drones σε 35 χώρες, ενώ ο κ.van Blyenburgh είναι επίσης ιδρυτής του Διεθνούς Συμβουλίου Συντονισμού RPAS, που έχει υπό τη σκέπη του 32 ενώσεις σε 29 κράτη.

Συναντήσαμε τον Ολλανδό Peter Van Blyenburgh στη Θεσσαλονίκη, πριν από λίγες εβδομάδες, στο πλαίσιο του σχολείου για τα drones, με τίτλο "Deep learning and Computer vision for drone imaging and cinematography", που διοργάνωσαν το ευρωπαϊκό πρόγραμμα HORIZON 2020 (ερευνητικό έργο Multidrone), το Εργαστήριο Τεχνητής Νοημοσύνης και Ανάλυσης Πληροφοριών του Τμήματος Πληροφορικής ΑΠΘ και η ερευνητική ομάδα Ίκαρος του Eργαστηρίου Τεχνητής Νοημοσύνης και Ανάλυσης Πληροφοριών.

Ερωτηθείς σε ποιο στάδιο βρίσκεται η δημιουργία κανονιστικού πλαισίου για τα drones στην Ευρώπη, ο κ. van Blyenburgh απάντησε ότι έχουμε προχωρήσει καλά ως προς τον νέο πανευρωπαϊκό κανονισμό, ο οποίος θα είναι μέρος του νέου βασικού κανονισμού της EASA. «Οι ευρωπαϊκοί κανόνες για την ασφάλεια των μη επανδρωμένων αεροσκαφών (drones) εγκρίθηκαν από την Ολομέλεια του Ευρωκοινοβουλίου. Κανονικά, η εφαρμογή του κανονισμού θα ξεκινήσει από τα μέσα του 2019. Αυτή είναι η καλή πλευρά των κανονισμών. Η κακή πλευρά είναι ότι ένας αριθμός κρίσιμων πραγμάτων, τα οποία αναφέρονται στον κανονισμό ...δεν υπάρχουν ακόμη. Αναφέρεται σε προδιαγραφές που δεν υπάρχουν. Kαι σε στάνταρτ σενάρια, που επίσης δεν υπάρχουν. Με άλλα λόγια, η εφαρμογή του κανονισμού δεν μπορεί να γίνει όπως θα έπρεπε», υποστήριξε, αποδίδοντας αυτό το φαινόμενο σε έλλειψη συντονισμού μεταξύ των διάφορων φορέων και οργανισμών προδιαγραφών (για τα drones), αλλα και σε εξαρχής προβληματικό σχεδιασμό από τις ευρωπαϊκές αρχές.

Την ίδια στιγμή όμως, πρόσθεσε, η Ευρώπη μπορεί να είναι πραγματικά περήφανη για ό,τι έχει πετύχει μέχρι σήμερα, καθώς υπήρξε μια στροφή στον τρόπο με τον οποίο σκεφτόμαστε τα πράγματα, ένας εντελώς διαφορετικός τρόπος σκέψης, που έχει ενσωματωθεί στην παραγωγή αυτού του κανονισμού. «Μέχρι σήμερα, όλοι οι κανονισμοί βασίζονταν στη μάζα του αεροσκάφους. Σήμερα, όλα βασίζονται στο λειτουργικό ρίσκο και είναι αναλογικά προς αυτό (...) Γιατί έχει αλλάξει ο τρόπος σκέψης; Διότι έχει πλέον αναγνωριστεί από όλες τις αρχές, τόσο σε εθνικό, όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο, ότι η χρήση drones για μη στρατιωτικές εφαρμογές, δεν έχει απλά κοινωνικά οφέλη, αλλά δημιουργεί ήδη έναν τεράστιο αριθμό θέσεων εργασίας στην Ευρώπη. Με βάση κάποιες εκτιμήσεις, που επικαλείται και η Κομισιόν, μιλάμε για περίπου 100.000 θέσεις εργασίας στην Ευρώπη τα επόμενα χρόνια. Όλο αυτό είναι απλά πολιτική. Και όλοι οι πολιτικοί θέλουν ψήφους. Και πώς κερδίζεις ψήφους; Δημιουργώντας θέσεις εργασίας», είπε χαρακτηριστικά.

Αν δεν είσαι ασφαλισμένος, δεν πετάς νόμιμα το drone σου (αν το χρησιμοποιείς για εμπορικό/επαγγελματικό σκοπό)

Κατά τον κ. van Blyenburgh, όταν χειρίζεσαι ένα drone για εμπορικό/επαγγελματικό σκοπό, χρειάζεται να έχεις ασφάλεια αστικής ευθύνης. Το ασφάλιστρο μπορεί να διαφέρει σημαντικά ανά αποστολή και χρήση, «αλλά για την πλειονότητα των χρήσεων σήμερα, το ασφαλιστικό premium κυμαίνεται στα 350-500 ευρώ ετησίως». Αν δεν είσαι ασφαλισμένος, δεν πετάς νόμιμα, επισήμανε και πρόσθεσε ότι αυτό σημαίνει ότι «αν το drone συντριβεί (πάνω σε άνθρωπο), αν σκοτώσει ή τραυματίσει κάποιον, είσαι προσωπικά υπεύθυνος». Η ασφάλιση, διευκρίνισε, είναι υποχρεωτική σήμερα, ήδη πριν από την έναρξη εφαρμογής του νέου κανονισμού, σε όλες τις χώρες της Ευρώπης. Προφανώς τόσο στην Ελλάδα όσο και σε άλλες χώρες, υπάρχουν άνθρωποι που πετούν drones παρανόμως. «Μέχρι σήμερα δεν είχαμε κάποιο θανατηφόρο ατύχημα, αλλά μπορεί να συμβεί αύριο ή αυτή τη στιγμή που μιλάμε κι όταν ανακαλύψεις ότι είσαι προσωπικά υπεύθυνος, γιατί δεν είσαι ασφαλισμένος, δυστυχώς απλά χάνεις τα πάντα», τόνισε.

Το αλαλούμ με τα μητρώα από τη Γερμανία μέχρι την Ελλάδα

Υπάρχει κάποια εκτίμηση ως προς το ποσοστό των drones, που η χρήση τους υποχρεωτικά ασφαλίζεται, αλλά παρόλα αυτά πετούν ανασφάλιστα στην Ευρώπη; «Χρειάζεται να είμαστε πολύ προσεκτικοί ώς προς αυτό το θέμα» λέει, εξηγώντας ότι η πλειονότητα των drones στην Ευρώπη σήμερα χρησιμοποιούνται για ψυχαγωγικούς σκοπούς, για διασκέδαση, για να τραβάμε φωτογραφίες στις διακοπές μας για παράδειγμα. Αυτά είναι εκατοντάδες χιλιάδες και στην πλειονότητά τους έχουν παραχθεί στην Κίνα και πωλούνται παντού στην Ευρώπη, στα πολυκαταστήματα, στο Διαδίκτυο. Κάποια από αυτά, που είναι high-end, θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν και για επαγγελματικούς σκοπούς.

«Το πόσα είναι αυτά (που χρησιμοποιούνται όντως έτσι), είναι αδύνατο να το υπολογίσουμε. Γιατί συμβαίνει αυτό; Η Γερμανία για παράδειγμα. Τη σκεφτόμαστε ως πολύ οργανωμένη χώρα. Κι όμως, έχουν 16 επαρχίες, που η καθεμία έχει διαφορετικούς κανονισμούς, μόλις φέτος άρχισε το ομοσπονδιακό υπουργείο Μεταφορών να συμμαζεύει όλους αυτούς τους κανονισμούς, για να αντιμετωπίσει τον κόσμο των drones. Προς το παρόν, το ομοσπονδιακό υπουργείο Μεταφορών της Γερμανίας δεν γνωρίζει καν πόσοι πιστοποιημένοι, αδειοδοτημένοι και εγκεκριμένοι χειριστές υπάρχουν στη Γερμανία. Η κατάσταση είναι δραματική στην Ελλάδα, όπου κανείς δεν έχει ιδέα, στην Ιταλία, όπου επίσης κανείς δεν έχει ιδέα. Στην Αγγλία, τη Γαλλία, την Ολλανδία και το Βέλγιο (οι αρχές) γνωρίζουν με ακρίβεια. Στην Ισπανία γνωρίζουν. Στην Ισπανία βέβαια υπάρχει μια πραγματικά παράξενη κατάσταση. Μπαίνεις στην ιστοσελίδα της Εθνικής Αρχής Πλοήγησης και μπορείς να εγγράψεις τον εαυτό σου ως χειριστή, χωρίς να χρειάζεται να παραθέσεις το δίπλωμά σου, την άδειά σου. Στην κύρια κατηγορία υπάρχουν 3000 εγγεγραμμένοι χρήστες στην Ισπανία. Σημαίνει αυτό κάτι; Τίποτα πέρα από το ότι υπάρχουν 3000 άνθρωποι, που έκαναν την εγγραφή τους στο σάιτ ως χειριστές», εξηγεί.

Τα κεφάλαια για R & D δεν πηγαίνουν πάντα εκεί που χρειάζεται

Με εξαίρεση τον στρατιωτικό τομέα, πού κατευθύνονται σήμερα τα υψηλότερα κεφάλαια για Ερευνα και Ανάπτυξη (R&D) στον τομέα των drones; «Όπως (ισχύει) με πολλές κυβερνήσεις, έτσι και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, οι άνθρωποι δεν είναι ειδικοί στα drones, δεν γνωρίζουν, οπότε (τα ερευνητικά κονδύλια) συχνά "σπρώχνονται" σε συγκεκριμένες κατευθύνσεις από βιομηχανίες και ομάδες lobbying», υποστηρίζει.

Οπως λέει, βάσει των κανονισμών που βγαίνουν από το 2019, τα drones χωρίζονται σε τρεις διαχειριστικές κατηγορίες: η πρώτη είναι η ανοιχτή κατηγορία, στην οποία ο χειριστής έχει απευθείας οπτική επαφή με το drone, το οποίο έχει ύψος πτήσης μικρότερο των 400 ποδιών. Η δεύτερη είναι η ειδική κατηγορία, η πτήση γίνεται ακόμη κάτω από τα 400 πόδια, αλλά ο χειριστής δεν έχει απευθείας οπτική επαφή (σ.σ. και απαιτείται άδεια πτητικής λειτουργίας). Και η τρίτη είναι η πιστοποιημένη κατηγορία, που πετάει πάνω από τα 400 πόδια και δεν υπάρχει απευθείας οπτική επαφή (σ.σ.απαιτείται η νηολόγηση του αεροσκάφους και η έκδοση πιστοποιητικού αξιοπλοΐας).

«Η πλειονότητα των drones που πετούν σήμερα νόμιμα ανήκουν στην ανοιχτή κατηγορία (...) Η πρόκληση (το επόμενο διάστημα) θα είναι η ειδική κατηγορία, όπου θα έχουμε μαζική κίνηση νέων εφαρμογών και όπου θα δημιουργηθούν οι περισσότερες θέσεις εργασίας, οπότε θα περίμενε κάποιος ότι σε αυτή την κατηγορία θα εστιάζονταν πολλά ερευνητικά κονδύλια. (...) Το αεροσκάφος της κατηγορίας αυτής θα πρέπει να είναι σε θέση να αντιλαμβάνεται το περιβάλλον του (σ.σ. αφού βρίσκεται εκτός του οπτικού πεδίου του χειριστή), για να μην προσκρούσει πάνω σε έναν στύλο του ηλεκτρικού ή σε ένα κτήριο ή να μη συγκρουστεί με άλλο αεροσκάφος. Θα πρέπει (το drone) να "βλέπει" και να "αισθάνεται" όλα αυτά τα πράγματα και να τα αποφεύγει, μέσω συστήματος που τεχνικά είναι γνωστό ως "detect-and-avoid". Θα φανταζόσασταν λοιπόν ότι όταν μιλάμε για ερευνητικά κονδύλια, τα συστήματα detect-and- avoid (για αεροσκάφη της ειδικής κατηγορίας) θα ήταν το νούμερο ένα στη λίστα (...) Στην πραγματικότητα όμως, το "μεγάλο χρήμα" πηγαίνει στην πιστοποιημένη κατηγορία. Πότε θα δούμε (μαζική χρήση) αεροσκαφών της πιστοποιημένης κατηγορίας για μη στρατιωτικές χρήσεις; Ίσως σε 15 χρόνια. (Γιατί λοιπόν πηγαίνουν εκεί σήμερα τα ερευνητικά κονδύλια;) Γιατί τα drones αυτά τα κατασκευάζουν οι μεγάλες εταιρείες, οι ίδιες που κατασκευάζουν τον στρατιωτικό εξοπλισμό. Εχουν λοιπόν τη δύναμη του lobbying και παίρνουν τα χρήματα», σημειώνει.

Πηγή: https://www.amna.gr/macedonia/article/301058/

Αν παρατηρήσετε κάποιο σφάλμα, επισημάνετε το επιθυμητό κείμενο και πιέστε Ctrl + Enter για να ενημερώσετε τον διαχειριστή για αυτό.
Προτείνω
Δεν υπάρχουν ακόμη συστάσεις

Σχόλια

Διάφορα
Oι περισσότεροι ερευνητές συμφωνούν ότι το αυγό υπήρξε ένα ειδωλολατρικό σύμβολο της ανοιξιάτικης γονιμότητας, της ζωής και της αναγέννησης από τις προχριστιανικές ημέρες. Οι παλαιοί Χριστιανοί αργότερα προσάρμοσαν το σύμβολο στην πίστη τους, με το κέλυφος να αντιπροσωπεύει τον θνητό κόσμο. Όταν σπάσει, ήταν σαν να πεθαίνει ο κόσμος και αυτό που παρέμενε σήμαινε την αναγέννηση, ακριβώς όπως η Σταύρωση έφερε την αιώνια ζωή.  Γιατί όμως το Πάσχα βάφουμε κόκκ...
Διάφορα
Από την Πρωτομαγιά ξεκινούν τα δρομολόγια για τα καραβάκια του Θερμαϊκού της εταιρείας "Karavakia.gr", με πρώτο τον "Κωνσταντή", που θα εκτελεί δρομολόγια από και προς το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, τον Λευκό Πύργο, την Περαία και τους Νέους Επιβάτες. Όπως αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο υπεύθυνος επικοινωνίας της εταιρείας, Νίκος Τσαμασλής, θα ακολουθήσει μετά από  περίπου δέκα μέρες και το δεύτερο καραβάκι, ο "Άγιος Γεώργιος", που θα φτάνει μέχρι την Αγία Τριάδα.  Τ...
Κοινωνία
Με τρία αεροσκάφη θα μεταφερθεί από την Aegean το Άγιο Φως το Μεγάλο Σάββατο. συνολικά το Φως θα μεταφερθεί σε 14 προορισμούς. Τα αεροσκάφη, τα οποία θα αναχωρήσουν αμέσως μετά την άφιξη του Αγίου Φωτός από τα Ιεροσόλυμα, θα κατευθυνθούν σε τρεις γεωγραφικούς προορισμούς: Ένα προς Αιγαίο, ένα προς Ιόνιο και ένα προς Κεντρική Ελλάδα. Συγκεκριμένα, θα πραγματοποιηθούν πτήσεις αποκλειστικά και μόνο για την μεταφορά του Αγίου Φωτός προς: Ιωάννινα, Κεφαλλονιά,...
Οικονομία
Οδηγίες για την αμοιβή των αργιών του Πάσχα δίνει η Γενική Συνομοσπονδία Εργατών Ελλάδας (ΓΣΕΕ) μέσω του Κέντρου Πληροφόρησης Εργαζομένων & Ανέργων της Συνομοσπονδίας (ΚΕ.Π.Ε.Α./ΓΣΕΕ), www.kepea.gr. Συγκεκριμένα η Ομοσπονδία επισημαίνει τα εξής: Η Μεγάλη Παρασκευή (26-04-2019) είναι υποχρεωτική αργία για τα καταστήματα. Σύμφωνα με το νόμο (άρθ.4 ΒΔ 748/1966) απαγορεύεται η απασχόληση των μισθωτών και η λειτουργία των καταστημάτων μέχρι τις 13.00 της Μεγάλη...
Κοινωνία
Από τις 2 Μαΐου έως τις 10 Μαΐου θα εφαρμοστεί η περίοδος των ενδιάμεσων εκπτώσεων, ενώ προαιρετικά θα είναι ανοικτά τα εμπορικά καταστήματα την Κυριακή 5 Μαΐου. Αναλυτικά η ανακοίνωση: "Ο Εμπορικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης ενημερώνει εμπόρους και καταναλωτές ότι το πρώτο δεκαήμερο του Μαΐου 2019 θα ισχύσει η εφαρμογή του θεσμού των ενδιάμεσων εκπτωτικών περιόδων "mid-season sales", σύμφωνα με το Νόμο 4177/2013, και την υπ’αριθ.πρωτ. 529/21-3-2017 απόφαση τη...
Οικονομία
Τη Μ. Δευτέρα η μέση τιμή της βενζίνης έφτασε στο 1,639 ευρώ ανά λίτρο, με την αύξηση να υπολογίζεται στα 15 με 16 λεπτά ανά λίτρο σε διάστημα λίγων μηνών, καθώς τον Ιανουάριο του 2019 η μέση τιμή της αμόλυβδης είχε πέσει σχεδόν στο 1,48 ευρώ ανά λίτρο. Με βάση τα στατιστικά στοιχεία του παρατηρητηρίου τιμών καυσίμων του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, η πανελλαδική μέση τιμή της αμόλυβδης διαμορφώθηκε στις 21 Απριλίου στο 1,637 ευρώ ανά λίτρο, με απο...
Κοινωνία
O Δήμος Θεσσαλονίκης στηρίζει κοινωνικά ευάλωτες ομάδες αναπτύσσοντας δράσεις αλληλεγγύης, ενόψει Πάσχα. Α. Δράση συλλογής  προϊόντων για την ενίσχυση των κοινωνικών υπηρεσιών-δομών  του Δήμου Θεσσαλονίκης Δράση συλλογής παιχνιδιών ρούχων, λαμπάδων και παπουτσιών θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 20 Απριλίου 2019 στην πλατεία Αριστοτέλους πάνω από την οδό Μητροπόλεως, από τις 11:00 έως τις 14:00 στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας «Όλοι μαζί για το παιδί». Τη δράση μ...
Κοινωνία
Για το θέμα της 90χρονης η οποία πωλούσε πλεχτές κάλτσες στην λαϊκή αγορά των Αμπελοκήπων στη Θεσσαλονίκη, πηγές της ΑΑΔΕ διευκρινίζουν ότι δεν έχει επιβληθεί οριστική πράξη προσδιορισμού του προστίμου αλλά μόνο προσωρινή με βάση την αναφορά της Αστυνομίας. Σημειώνουν ότι ο διοικητής της ΑΑΔΕ Γιώργος Πιτσιλής επιδιώκει δίκαιη επίλυση του θέματος με ευαισθησία και κατανόηση απέναντι στην υπέργηρη συμπολίτη μας. Η φτωχή γυναίκα είχε πιαστεί να πουλάει τερλίκ...
Περιστατικά
Πυρκαγιά ξέσπασε γύρω στις 9 το πρωί σήμερα, από άγνωστη μέχρι στιγμής αιτία, στο υπόγειο του Τμήματος Βιολογίας στη Σχολή Θετικών Επιστημών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ), όπου βρίσκονται οι μετασχηματιστές από όπου τροφοδοτείται το οκταώροφο κτήριο. Καπνοί εισχώρησαν και στα εργαστήρια του παρακείμενου Τμήματος Φυσικής, όπου όμως δεν έχει διαπιστωθεί μέχρι στιγμής η ύπαρξη φωτιάς. Οι χώροι, όπου την ώρα που ξέσπασε η πυρκαγιά βρισκότα...
Σχετικά νέα
Πως θα φτάσει το Αγιο Φως στην Ελλάδα
Θεσσαλονίκη: Ενδιάμεσες εκπτώσεις και ανοικτά καταστήματα την Κυριακή 5 Μαΐου
Θεσσαλονίκη: Πασχαλινό εορταστικό γεύμα αλληλεγγύης σε άστεγους και άπορους
ΑΑΔΕ: Ψάχνει λύση μετά το σάλο για το πρόστιμο των 2.600 ευρώ στην γιαγιά με τα «τερλίκια»
Θεσσαλονίκη: Λάμπουν ξανά οι τοιχογραφίες στη Μονή Βλατάδων (ΦΩΤΟ)
Κάδοι συλλογής μεταχειρισμένων ρούχων και παπουτσιών στον Δ. Κορδελιού - Ευόσμου
Ποιοι δρόμοι θα κλείσουν την Παρασκευή λόγω Επιταφίων στη Θεσσαλονίκη
«Φανερός δείπνος» με κρέατα την Μεγάλη Παρασκευή από τους άθεους
Μαθητές πέταξαν αυγά στην είσοδο του ΥΜΑΘ
Θεσσαλονίκη: Καθάρισαν στο άψε σβήσε τον Λευκό Πύργο οι εργαζόμενοι του δήμου (ΦΩΤΟ)